Strona 1 z 3

jednostronne łożyskowanie śruby pociągowej

: 09 maja 2006, 20:28
autor: hugh_h
jak w temacie, śuby sa krótkie do 300mm, fi 10..12mm, czy wystarczy łożyskowanie z jednej strony na dwóch łożyskach skośnych, które by odbierały siłę wzdłóżną i poprzeczną, a na silniku przez sprzegiełko byłby podparty drugi jej koniec, czy to ma szanse działać jak trzeba ?

: 10 maja 2006, 07:36
autor: pit202
działać bedzie , lecz nie tak dobrze jak mogłoby , lepiej zrobic to tak :

silnik -> sprzęgło -> podwojne łożyskowanie -> śruba -> łożysko luźne

ośki silników z którymi sie spotkałem nie miały idealnych osiek , dlatego stosuje sie sprzęgła , podwojne lozysko trzyma nam srube w miejscu , a koncowe lozysko utrzymuje nam srube dajac jej tylko mozliwosc wzdłuznego delikatnego wusuwania się.

nie zamotałem troszke ?

: 10 maja 2006, 07:46
autor: hugh_h
nie, wszystko jasne, poprostu szukam, oszczedności :) ale chyba zrobie tak jak mowisz

Podparcie śruby

: 10 maja 2006, 11:30
autor: Mariusz H.
Ja w sswoich projektach całkowicie wyeliminowałem podparcie 1 końca śruby.
żawsze śruba opiera się tylko z jednej strony na łożysku podwujnym. Drugi koniec jest luźny.
Ma to pewne zalety:
Konstrukcja jest "nieco tańsza".
Wzrasta prędkość przesówu (mniejsze opory ruchu związane z przekaszaniem i nieosiowym ustawieniem śruby).

Dla mnie podstawowym celem było podniesienie prędkości obrotowej co akurat w tym rozwiązaniu się udało (średnio o około 20%).

W ten sposób podpierałem śrubę o długości 750mm i chodzi nieźle.

: 10 maja 2006, 22:42
autor: Bartul
Witam

Link do załącznik PDF 1,7mb strona 11 musisz obliczyć śrubę na wybaczanie i prędkość krytyczna przy której następuje niepożądane zjawisko wibrowania.

http://www.avia.com.pl/pdf/avia_przekladnie.pdf
Pozdrawiam

: 20 maja 2006, 14:09
autor: hugh_h
A może takieożysko http://medias.ina.de/medias/en!hp.ec.br ... t4?clrsb=1
cena nie jest tragiczn abo w okolicach 30zł

: 20 maja 2006, 15:24
autor: bartek_iw
jezeli juz to trzeba zastosowac dwa takie lozyska by przenosic sily osiowe w dwoch kierunkach
i zmontowac do tego specjalna oprawe (odpowiednia napiac wstepnie te lozyska)
wlasnie takie rozwiazanie chyba bede mial w swojej konstrukcji

bo jak przegladalem cene zespolu lozysk serii ZKL to ceny powalaja

: 20 maja 2006, 16:01
autor: hugh_h
no ale takie łozystko to właśnie jest tylko jedno potrzebne, a napięcie wstepne to jak śruba jest długa to bym nie polecał, ja myśle ze druga strone podepre na zwykłeym suwliwie

: 20 maja 2006, 16:17
autor: bartek_iw
hugh_h pisze:no ale takie łozystko to właśnie jest tylko jedno potrzebne, a napięcie wstepne to jak śruba jest długa to bym nie polecał, ja myśle ze druga strone podepre na zwykłeym suwliwie
masz racje lozysko jest ok - zmylil mnie jeden obrazek 8)
tyle ze ja nie spotkale sie z takim rozwiazaniem
ja naprzyklad zastosuje dwa lozyska jednorzedowe skosne, a pomiedzy nimi pierscien dystansowy i dodatkowo w ten sposob wyeliminuje wszystkie luzy na lozysku


tyle ze lozyska na rys sa zle zalozone :mrgreen:Obrazek

: 20 maja 2006, 16:30
autor: hugh_h
można i tak, ale zobacz parametry tych łożysk, a jak dla mnie to nie powinny wystąpić luzy bo siła będzie dużooooooooo mniejsza niż dopuszczalna