gwint na śrubie napędowej

Dyskusje dotyczące śrub kulowych i trapezowych.

Autor tematu
beowolf
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 318
Rejestracja: 06 kwie 2008, 09:46
Lokalizacja: Rzeszów

gwint na śrubie napędowej

#1

Post napisał: beowolf » 06 maja 2010, 11:36

Witajcie. Czy stosowanie nakrętki dociskającej śrubę napędową do łożyska jest naprawdę niezbędne do poprawnej pracy śruby? Nie wystarczyłoby wykonać podtoczenie z jednej strony śruby pod łożysko zamontowane na stałe, a z drugiej strony podtoczenie pod łożysko oraz docisk łożyska do tego podtoczenia? Jak to się ma do rozszerzalności cieplnej takiej śruby w warunkach amatorskiej pracy maszyny?



Tagi:


ezbig
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2103
Rejestracja: 07 lip 2006, 00:31
Lokalizacja: mazowieckie

Re: gwint na śrubie napędowej

#2

Post napisał: ezbig » 06 maja 2010, 14:10

beowolf pisze:... a z drugiej strony podtoczenie pod łożysko oraz docisk łożyska do tego podtoczenia?
Czy chcesz zastąpić nakrętkę jakimś dociskiem? Nakrętka jest chyba najprostszym rozwiązaniem.


Autor tematu
beowolf
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 318
Rejestracja: 06 kwie 2008, 09:46
Lokalizacja: Rzeszów

#3

Post napisał: beowolf » 06 maja 2010, 16:28

nie nie. Kurde...rysunek by się przydał. Z jednej strony łożysko jest zamocowane na stałe w obudowie, a z drugiej strony łożysko dociskam za pomocą tulejki i śrubek (często widziałem takie rozwiązanie na forum, ale dodatkowo była tam nakrętka). No i skoro z jednej strony śruba dochodzi do łożyska zamocowanego na stałe a z drugiej dociskam łożysko to śruba nie ma prawa chodzić. Ale w wyniku rozszerzalności cieplnej śruba może się lekko wydłużyć, a co za tym idzie wprowadzi opór. Tylko czy takie rozwiązanie można stosować do amatorskiej pracy maszyny? Jak wrócę z pracy postaram się wkleić zdjęcie

Awatar użytkownika

zacharius
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2560
Rejestracja: 04 paź 2007, 01:32
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#4

Post napisał: zacharius » 06 maja 2010, 18:25

heh, ja chyba kumam o co chodzi, planuje kolega podgrzewać śrubę palnikiem w czasie pracy? :razz: ja bym pominął rozszerzalność cieplną w warunkach domowych i tyle
Nie otrzymasz koni wyścigowych krzyżując dwa osły


Autor tematu
beowolf
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 318
Rejestracja: 06 kwie 2008, 09:46
Lokalizacja: Rzeszów

#5

Post napisał: beowolf » 06 maja 2010, 19:41

hehe:) czytałem, że podniesienie temperatury o 1 stopień zmienia wymiar o 0.01 mm więc się zastanawiam...No ale skoro pisze kolega, żeby pominąć ten fakt to dobrze. Dzięki za rozwianie obaw


zdzicho
Posty w temacie: 2

#6

Post napisał: zdzicho » 06 maja 2010, 20:52

beowolf pisze:hehe:) czytałem, że podniesienie temperatury o 1 stopień zmienia wymiar o 0.01 mm więc się zastanawiam...No ale skoro pisze kolega, żeby pominąć ten fakt to dobrze. Dzięki za rozwianie obaw
Wymiar zmieni się o 0,01 ,ale na długości 1 m. Wątpię ,aby amatorska maszyna, była aż tak dokładna ,aby to uwzględniać.


grze
Posty w temacie: 2

#7

Post napisał: grze » 12 maja 2010, 16:52

Czy móglby ktoś to dokładniej opisać /nakrętka dociskająca śrubę napędową/. Nie wiedzialem o czymś takim, planowałem w osi Z /płaskownik góra- dół/ wywiercić otwory pod łożyska, zamontować na wcisk łożyska kulkowe i umieścić w nich zatoczoną śrubę, z jednej strony pod łożysko z dugiej /strona silnika/ pod łożysko i sprzęgło. Czy to jest błędne rozumowanie?

Awatar użytkownika

zacharius
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2560
Rejestracja: 04 paź 2007, 01:32
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#8

Post napisał: zacharius » 13 maja 2010, 22:45

jak łożyska będą dobrze się trzymać ( nie tylko na wcisk) to może by i przeszło w niedużej maszynie. ale nie ryzykowałbym. gwint będzie chcieć pracować w obie strony podczas ruchów maszyny więc jak wypchnie łożysko to po ptokach
Nie otrzymasz koni wyścigowych krzyżując dwa osły

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Śruby Kulowe / Śruby Trapezowe”