Strona 1 z 1

Silnik <-> śruba trapezowa. Po co sprzęgło ?

: 23 lut 2010, 16:11
autor: matelektronik
Witam.

Zastanawiam się po co stosuje się sprzęgła (np. Rotex) przy łączeniu silników i śrub pociągowych. W wielu konstrukcjach spotyka się zbrojone wężyki igelitowe w innych profesjonalne sprzęgła w jeszcze innych tulejki stalowe które łączą te elementy. Może mi ktoś wytłumaczyć po co się stosuje takie sprzęgła i czy można połączyć te mechanizmy na sztywno za pomocą wspomnianej tulejki stalowej ??? Jakie są różnice pomiędzy tymi rozwiązaniami ???

Re: Silnik <-> śruba trapezowa. Po co sprzęgło ?

: 23 lut 2010, 16:13
autor: oprawcafotografii
matelektronik pisze:Witam.

Zastanawiam się po co stosuje się sprzęgła (np. Rotex) przy łączeniu silników i śrub pociągowych. W wielu konstrukcjach spotyka się zbrojone wężyki igelitowe w innych profesjonalne sprzęgła w jeszcze innych tulejki stalowe które łączą te elementy. Może mi ktoś wytłumaczyć po co się stosuje takie sprzęgła i czy można połączyć te mechanizmy na sztywno za pomocą wspomnianej tulejki stalowej ???

Pzdr
Jesli tylko jestes w stanie polaczyc dwa walki na sztywno tak
zeby polaczenie bylo idealnie w osi, to nie ma sprawy ;)

Sprzeglo elastyczne po prostu ulatwia zycie - znosi drobne bledy
osiowosci, tlumi wibracje, a jednoczesnie umozliwia latwy demontarz.

J.

: 23 lut 2010, 16:20
autor: zacharius
święta racja :)

: 23 lut 2010, 23:14
autor: matelektronik
Heh :D rozumiem już o co chodzi ;) Dzięki za odpowiedz.

: 24 lut 2010, 18:53
autor: gacopiszek
A co najważniejsze, jeśli odpowiednio się je dobierze (wyliczy), będzie stanowić zabezpieczenie współpracujących elementów przed zbyt dużymi siłami, niektórzy nazywają takie sprzęgła przeciążeniowym. Ich głównym zadaniem jest się uszkodzić, a nie dopuścić do uszkodzenia w/w elementów współpracujących.

: 24 lut 2010, 19:06
autor: zacharius
:) w małych maszynach to prędzej krokówka się zatrzyma, ale owszem przeciążeniowe jest fajną sprawą