Paski zebate a dokładnosc i bezluzowosc

Dyskusje dotyczące śrub kulowych i trapezowych.
Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#21

Post napisał: ALZ » 13 cze 2006, 21:14

Luzy w maszynie ? wykluczone. Maszynka w ciągu minuty przeciętnie wierci 120-150 otworów z dokładnością 1 milsa . W tej konstrukcji wywaliłem pasek i zastosowałem śrubę i jest git.
Maszynka pracuje od 1994 roku , czsami nawet po 12 godz. dziennie i nikt mnie nie przekona do pasków.
Paski mają swoje ograniczenia i każdy konstruktor to wie.
Każdy zrobi jak zechce ale ja się upieram przy swoim-duża dokładność, duża ilość nawrotów i duża szybkość start stop to paski wysiadają



Tagi:

Awatar użytkownika

Piotrjub
Moderator
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 6
Posty: 1495
Rejestracja: 11 kwie 2005, 13:00
Lokalizacja: Gdansk

#22

Post napisał: Piotrjub » 13 cze 2006, 21:58

Jak mógłbyś dokładniej opisać wyrażenie "W tej konstrukcji wywaliłem pasek i zastosowałem śrubę".

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#23

Post napisał: ALZ » 13 cze 2006, 22:13

Maszyne budowałem 1993r. i kto pamięta tamte czasy to wie że śruby, łożyska liniowe kosztowały krocie i niejednego przyprawiały o zawrót głowy. Konstrukcja maszyny od początku była pomyślana że do napędu będą zastosowane śruby, ale za namową kilku światłych ludzi i ze względów finansowych zastosowałem właśnie paski zębate i niestety nie sprawdziły się przy dużych prędkościach. Nawet miałem problemy z silnikami krokowymi bo zastosowałem silniki dwupasmowe które przy dużej częstotliwości start stop wpadały w oscylacje. Dopiero silniki czteropasmowe i śruba zapewniły odpowiednią stabilność. Na paskach mogłem wiercić obwody maksymalnie po dwie płytki w pakiecie a teraz nawet z pięcioma daje sobie radę.


ERNEST KUCZEK
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1121
Rejestracja: 13 kwie 2006, 02:59
Lokalizacja: planeta ziemia

#24

Post napisał: ERNEST KUCZEK » 13 cze 2006, 22:40

ALZ pisze:Maszyne budowałem 1993r
czy prubowales stosowac inne paski i inne kola od tych zastosowanych na poczatku, czy twoje doswiadczenie jest oparte tylko na jesdnym typie paskow jakie zastosowales w 1993?

czy ktos moze stosowal paski z zebami lukowymi do ktorych link podalem, i czy moglby sie podzielic doswiadczeniami?
http://www.brecoflex.com/...MENID=1&TBGID=9
Ostatnio zmieniony 13 cze 2006, 23:49 przez ERNEST KUCZEK, łącznie zmieniany 1 raz.
POZDRAWIAM

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#25

Post napisał: ALZ » 13 cze 2006, 22:53

ERNEST KUCZEK pisze:czy prubowales stosowac inne paski i inne kola od tych zastosowanych na poczatku, czy twoje doswiadczenie jest oparte tylko na jesdnym typie paskow jakie zastosowales w 1993
Kolego to był rok 1993. Już sobie nie przypominam , ale pasek był szerokości 22mm z dość gęstymi zębami z nie wiem jakiej maszyny współrzędnościowej wycyganiny w serwisie Excellona w Wiedniu.
W tamtych "pięknych" latach dostanie np. śrub imbusowych to był szczyt szczęścia więc nie kombinowałem z innymi typami pasków bo poprostu nie było wyboru.

Awatar użytkownika

Piotrjub
Moderator
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 6
Posty: 1495
Rejestracja: 11 kwie 2005, 13:00
Lokalizacja: Gdansk

#26

Post napisał: Piotrjub » 13 cze 2006, 23:21

Chyba pewne nieporozumienie się wkrada.
Ja myślę o przeniesieniu napędu z silnika na śrubę toczna za pomocą paska zębatego i kół zębatych.
A nie wiem czy dobrze zrozumiałem kolega mówi o przypadku całkowitej eliminacji śruby
tocznej i realizowanie przemieszczenia tylko i wyłącznie za pomocą paska zębatego.

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#27

Post napisał: ALZ » 13 cze 2006, 23:49

Piotrjub pisze:Chyba pewne nieporozumienie się wkrada.
Ja myślę o przeniesieniu napędu z silnika na śrubę toczna za pomocą paska zębatego i kół zębatych.
A nie wiem czy dobrze zrozumiałem kolega mówi o przypadku całkowitej eliminacji śruby
tocznej i realizowanie przemieszczenia tylko i wyłącznie za pomocą paska zębatego.
Odnosiłem się do pierwszego postu i była tam mowa o paskach jako napęd.
Zupełnie inaczej się ma zastosowanie paska jako przeniesienie napędu z silnika na srubę.
W takim przypadku nie istnieją takie problemy jak opisywałem-pasek jest krótki i nie ma zjawiska drgania które występuje przy długich paskach. Osobiście jestem zwolennikiem przeniesienia napędu ze silnika na śrubę za pomocą sprzęgła helikalnego lub mieszkowego.
Zaletą jest kompletny brak luzów i przy intensywnej pracy trwałość łożyskowania silnika i śruby wzrasta kilkukrotnie.
Pozatym każde rozwiązanie jest dobre oby tylko spełniało parametry które sobie założyliśmy. :wink:

Awatar użytkownika

bartuss1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 10
Posty: 8458
Rejestracja: 05 kwie 2006, 17:37
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Kontakt:

#28

Post napisał: bartuss1 » 20 cze 2006, 19:32

ja zaś do plotera frezującego, gdzie oś x to 2300 mm a oś y 1900 wkladam paski zebate zamiast śrub - śruby na tych dlugościach mogą wisieć, a przy większych przyspieszeniach to wiadomo co, drgania i mozliwośc rozwalenia napędu, no chyba że ciężką śrubę, ale to znowu masa i silnik o większym momencie i amperażu - pasek 25 mm z podziałką 5 mm po pierwsze nie będzie powodował negatywnych wibracji, po drugie można tu mówic o tzw bezluzowości, biorąc pod uwage dokładnośc 0,025 mm.
zdaje sie że ktos kiedyś wspominał o przekaszaniu bramy, co prawda troche to inny watek, ale mozna zjawisko wyeliminowac nawet przy zastosowaniu jednego pasa na środku bramy o szerokości 1900mm.
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign


ERNEST KUCZEK
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1121
Rejestracja: 13 kwie 2006, 02:59
Lokalizacja: planeta ziemia

#29

Post napisał: ERNEST KUCZEK » 21 cze 2006, 02:20

2300mm frezowania na pasku? chyba lepiej zalozyc stosunkowo cienka srube nieruchoma, naciagnac ja i zrobic ruchoma nakretke lub poprostu listwe zebata. (troche sie powtarzam bo to juz bylo dyskutowane)
POZDRAWIAM


małysz
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 122
Rejestracja: 02 mar 2006, 21:00
Lokalizacja: Maków podhalański

#30

Post napisał: małysz » 21 cze 2006, 10:04

Mam pytanie odnośnie doboru paska, robie frezarke do metalu konstrukcje kupiłem o powierzchni pracy 300 x 200 a silniki od markompa 1,89Nm Chce zastosować przełożenie 1:2 z pomocą paska i śrube 18x4 Chce to kupic w cnc.akcesoria tylko nie wiem jaka szerokość paska będzie wystarczająca i jaki moduł w kołach jakie ilości zębów na silniku Co byłoby najbardziej optymalne do takiej konstrukcji. ?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Śruby Kulowe / Śruby Trapezowe”