Strona 1 z 2
Rosyjska ruletka czyli przeniesienie napędu na bramę ?!
: 11 lis 2009, 01:53
autor: ANDYXYZ
Witam, popełniłem już trzy konstrukcje cnc

i teraz przyszedł czas na większą maszynę a co za tym idzie pietrzące się problemy.
Planuje budowe frezarki bramowej o wym. 1500x1000x250 ,śruby 18x4 silniki 3.1Nm, brama musi mieć napęd dwiema śrubami i rodzi się moje pytanie: czy moge do tych śrub bezpośrednio podłączyć 2 silniki i czy nie będzie taka konstrukcja mieć tendencii do przekaszania bramy?? Czy lepiej połączyć dwie śruby za pomocą paska zębatego i teraz czy dać jeden silnik (nie jestem pewien czy pociągnie dwie śruby)czy sprzęgnąć 2 silniki tym paskiem. Sporadycznie chciałbym frezować w aluminium.
Bardzo prosze o podzielenie się swoimi doświadczniami
Pozdrawiam Andrzej
: 11 lis 2009, 02:15
autor: KAJOS
Najlepiej obie śruby zepnij pasem i daj jeden silnik mocniejszy.Musisz sobie teraz przemyśleć za i przeciw,w obu przypadkach nie powinna się brama kosić.
Teraz tak napęd na dwa silniki to koszta :
-dwa silniki
-dwa sterowniki
-dwa sprzęgła
-więcej przewodu

-dwa mocowania

W napędzie na jeden to:
-tylko jeden silnik
-tylko jeden sterownik (ewentualnie mniej do spalenia

)
-zużywający się pas ?! wada
-mniejszy pobór prądu

: 11 lis 2009, 02:25
autor: ARAS
osobiście zdecydowałbym się na tą wersję śruby spięte paskiem i napęd 1 silnik
dlaczego ?
awaria silnika cała brama staje
pasek się zrywa brama staje
wyobraż sobie co się dzieje kiedy każda śruba ma swój silnik
np. mamy awarię silnika z jednej strony a drugą stronę śruba ciągnie bramę
przy silnikach 3Nm nic ciekawego się nie wydarzy bo silnik co najwyżej zacznie gubic kroki
ale np. silniki 12Nm to już gorsza sprawa
: 11 lis 2009, 02:30
autor: KAJOS
ARAS, a dlaczego w swojej konstrukcj nie użyłeś jednego

: 11 lis 2009, 03:08
autor: ARAS
KAJOS pisze:ARAS, a dlaczego w swojej konstrukcj nie użyłeś jednego
już się tłumaczę
w pierwszej wersji napęd bramy był na listwach zębatych co okazało się niewypałem
a potem przeróbki na śruby kulowe i przez to są po bokach
chociarz bym chciał śruby schowac pod stołem musiałbym konstrukcję ciąc bo jak zauważyłeś są wsporniki podpierające stół
na jednym zdjęciu tj. brama widok z tyłu jest taka niebieska rurka, domyślasz się co to może byc

: 11 lis 2009, 03:34
autor: KAJOS
Jakiś system antyprzekoszeniowy na wypadek W ?? tzn zabezpieczenie...
: 11 lis 2009, 03:40
autor: ARAS
no,no KAJOS znasz się na rzeczy
rurka a na przeciw zbliżeniówka która świeci w otwór tej rurki
jak się brama zwajchuje to czujnik łapie ściankę rurki i działa jak krańcówka
: 11 lis 2009, 06:59
autor: Rayford
ARAS pisze:w pierwszej wersji napęd bramy był na listwach zębatych co okazało się niewypałem
Możesz napisać czemu były niewypałem?
: 11 lis 2009, 11:01
autor: KAJOS
Rayford pisze:ARAS pisze:w pierwszej wersji napęd bramy był na listwach zębatych co okazało się niewypałem
Możesz napisać czemu były niewypałem?
- o to samo pytałem. Odpowiedź kiepska dokładność.
: 11 lis 2009, 13:55
autor: Szymon LP
W swojej maszynie mam dwa silniki + dwie śruby. Najbezpieczniej jest robić sprzężenie i Pasem i silnikami.. wtedy Pas działa jako zabezpieczenie w przypadku awarii jednego silnika.
Swoją droga właśnie buduję specjalny komparator, który w przypadku rozbieżności faz na dwóch silnikach generuje sygnał STOP. Schemat umieszczę na forum.
Pozdrawiam