Strona 1 z 2

Czy zastosować przekładnie zębata miedzy silnikiem a śruba.

: 09 lut 2006, 14:36
autor: gmaro
Witam:) od dłuższego czasu przyglądam się pojawiającym postom:) jestem w trakcie budowy frezarki :) i teraz jestem na etapie przekazania napedu z silnika krokowego na śrube trapezową ( posiadam śruby trapezowe Tr. 20 x 4 + nakrętka z brązu ) chiałem zastosować przełożenie 1:2 co sądzicie o takim rozwiazaniu i czy warto go stosować ? (acha jak skołuje aparat to będe powoli zapodawał zdjęcia z mojej twórczośći..)

: 09 lut 2006, 15:21
autor: triera
jeśli koła zębate to i koniecznie sprzęgło podatne.
Lepiej zastosować przekładnię z paskiem zębatym.

: 09 lut 2006, 15:29
autor: Piotrjub
Wszystko jest dobre co się zrobi, ma niestety pewne ograniczenia. Jeśli zastosujesz układ taki ze zwolnisz jeszcze obroty śruby tocznej będziesz miął bardzo wolna maszynę, zaleta możliwość zastosowania słabszego silnika.
Ta maszyna będzie pracowała jak żółw.
Jeśli zastosujesz przełożenie 1:1 silniki musza być trochę mocniejsze a i tak tytanem szybkości twoja maszyna nie będzie.
Jak zastosujesz przełożenie odwrotne, 2:1 czyli zwiększysz obroty śruby tocznej maszyna będzie miała przyzwoite szybkości przesuwów, ale moc silników musi być przynajmniej taka jak silniki z listy społecznej 1,89Nm.

: 09 lut 2006, 16:26
autor: Marcin258
Piotrjub pisze:Jak zastosujesz przełożenie odwrotne, 2:1 czyli zwiększysz obroty śruby tocznej maszyna będzie miała przyzwoite szybkości przesuwów, ale moc silników musi być przynajmniej taka jak silniki z listy społecznej 1,89Nm.
Do jakich materiałów można zastosować taką konfigurację przy śrubie Tr16x4 Jeżeli można podać jakieś przykałady będę wdzięczny pozdrawiam

: 09 lut 2006, 17:15
autor: gmaro
oczywiscie chodzi mi o przekladnie z paskiem zebatym dodam ze zamierzam obrabiac miedz i aluminium a co do silnikow to nie mam ich jeszcze :( dlatego zastanawiam sie oczywscie dziekuje za wskazowki ciekawi mnie jednak ile mozna maxymalnie wyciagnac obrotow z silika 1,89Nm???[/fade]

: 09 lut 2006, 18:17
autor: Piotrjub
Jak jest ok powinny sie krecic przynajmniej 1000 obr/min

: 09 lut 2006, 18:42
autor: gmaro
OK dzieki za info ... swoja droga ciekawe jak szybko wasze maszyne pokonuja droge z punktu z A do punktu B ??

: 09 lut 2006, 18:59
autor: Piotrjub
W zależności jaką śrubę się zastosuje i jakie silniki.
Przyzwoite prędkości są na poziomie 8m/min, czyli 130mm/s mam też maszynkę na serwach DC tam mam nastawione prędkości 15m/min, czyli 250mm/s (można dużo szybciej)
o serwach AC nie wspomnę, bo tam przy skoku śruby 5mm mam szybkości przesuwu 24m/min, czyli 400mm/s a jak dam skok 10mm śruby to będę miął na poziomie 800mm/s.

: 09 lut 2006, 19:08
autor: gmaro
teraz juz wiem na czym sie powinnienem oprzec dzieki za info .. :)

: 09 lut 2006, 19:52
autor: ALZ
Jeśli chcemy zbudować dokładną maszynę napędzaną silnikami krokowymi i nie tylko należałoby zrezygnować z wszelkiego typu przekładni, pasków i innych tego typu wynalazków. Tylko sprzężenie śruby z silnikiem poprzez sprzęgło helikalne lub mieszkowe zagwarantuje wymaganą dokładność. Przekładnie bezluzowe kosztują bajeczne pieniądze i tańszym rozwiązaniem jest kupienie większego,szybszego silnika. Przekładnie stosuje się w konstrukcjach gdzie pomiar drogi jest realizowany przez enkodery liniowe .