Strona 1 z 2

Silnik 3,1Nm i śruba kulowa skok20mm w osi Z.

: 01 mar 2009, 09:54
autor: situ
Witam.

Przez pomyłkę osoby sprzedającej zamiast zamierzonego skoku 10mm otrzymałem srube o skoku 20mm.

Ma to pracować w osi Z, dźwigać około 30kg w góre i w dół i mieć siłę do obróbki drewna aluminium i mosiądzu frezami i wiertłami 8 - 10mm. Silnik 3,1Nm 4,2A.

Czy taki skok nie bedzie stanowił problemu dla tego silnicza?? Po mojemu będzie za mało powera, a zeby uzyskać na takim skoku setkę rozdzielczości musze dać większy mikrokrok, co dodatkowo osłabi pracę układu.

Mam zamiar odesłać, ale powiedzcie proszę co myslicie.

: 01 mar 2009, 11:00
autor: paulg
Witam.
Na oś Z skok 20mm to stanowczo za dużo , szczególnie że mają tam być krokówki.
Można dać przełożenie 1do2 albo i więcej , co już znacznie polepszy sprawę.
Jeśli skok byłby w granicach 5mm to dla Z już nic więcej nie potrzeba.
Pozdrawiam

: 01 mar 2009, 15:54
autor: situ
A mógłby ktoś z kolegów podpowiedzieć wzór na siłę śruby kulowej w zaleznosci od momentu??

Mozna skorzystać z prymitywnej równi pochyłej i liczyć sinusy czy jest to jakoś bardziej skomplikowane?

Chciałbym dokładnie policzyc siły pociągowe w mojej maszynie i dobrze dopasowac napęd.

: 01 mar 2009, 17:33
autor: bartuss1
ja wsadzam własnie srubki ze skokiem 20 ale z silniczkami 12,5Nm
potraktuj śrube jako gwint niesamohamowny czyli bez brania pod uwage tarcia, które owszem wystepuje ale jest stosunkowo małe w porownaniu do trapezowki

: 01 mar 2009, 22:51
autor: cnc3d
Przy tym silniku to ok 970N -> ok 100kG, ale to teoretycznie. Praktycznie jak osiągniesz 30kG to będzie dobrze.

I zapomnij o rozdzielczości "setki" przy takim skoku. Nawet jeśli byś w nieskończoność dzielił kroki, to i tak ruch będzie przypominał ruch słuchawki telefonu ciągniętej po biurku za sprężynowy przewód. Albo ruch samochodu na pralce w asfalcie przed skrzyżowaniem -nawet jeśli będziesz się starał powoli dodawać gazu i będziesz starannie operował sprzęgłem, to i tak nie uda Ci się bez użycia hamulca zatrzymać się na szczycie pralki.

: 01 mar 2009, 23:39
autor: situ
A mozesz napisać skąd taka rozbieżnośc między wartością teoretyczną a praktyczną??
Gdzie jest strata mocy? Tarcie nie jest duze więc co?


Zdecydowałem juz ze na Zetkę rzucam skok5mm, a na XY 10, ale chciałbym jakoś podeprzeć się dobrymi wzorami, zwłaszcza ze to ma sie znaleźć na pracy magisterskiej i nie chciałbym by promotor zażyczył sobie opracowania śrub kulowych, policzenia sił i zmierzenia doświadczalnie czy wyliczyłem prawdę;/

: 02 mar 2009, 09:09
autor: bartuss1
cnc3d pisze:Albo ruch samochodu na pralce w asfalcie przed skrzyżowaniem -nawet jeśli będziesz się starał powoli dodawać gazu i będziesz starannie operował sprzęgłem, to i tak nie uda Ci się bez użycia hamulca zatrzymać się na szczycie pralki
ale o co chodzi ? mogłby kol cos bardziej wybrednego wymyślić he he

: 02 mar 2009, 15:41
autor: cnc3d
1.
1Nm to jeden niuton na ramieniu o długości metra. Jeden obrót przy takim promieniu to 1m*2*PI to jest 6.28m, a przemieszczenie śruby na ten sam obrót to 20mm. Więc 6280/20=314N czyli 32kG, czyli przy momencie silnika 3Nm, ok. 100kG.
Ale to w teorji. Straty na śrubie wbrew pozorom są jednak spore. Im mniejsze siłę ma ta śruba wygenerować tym większe. Przy silnikach krokowych śruba może pochłaniać 20-30% energii. A moment na silniku to najczęściej moment trzymania, który ostro idzie w dół przy obrotach.

2.
O to chodzi, że silnik krokowy jest "gumowy" i przy zmianie obciążenia poddaje się lekko, a po przekroczeniu pewnego szczytu momentu obciążenia, przeskakuje na następny "dołek" i to znaczy, że zgubił krok, ale kolega bartus doskonale o tym wie.

: 02 mar 2009, 15:56
autor: situ
To ja nie zauwazyłem takiego gubienia kroków.
Sprawdzałem z czujnikiem, i albo silnik chodził nie gubiąc kroków albo wcale nie chodził.

Wyznaczyłem doświadczalnie ze przy 2400mm/min na trapezówce silnik kroków nie gubi i pracuje dobrze.

Przy 2800 działa niestabilnie, idzie idzie idzie i nagle stop i dalej nie rusza, gdzieś są jakieś babole na śrubie ze sie zaciera.
Przy 3000 to juz nie ma szans by zakręcił.

Zadnych wpadań w "dołki" czy szarpań ponizej 2400mm/min nie zauwazyłem.

: 14 mar 2009, 00:01
autor: Mc_Kansy
Podepnę się pod temat śruby napędowej o skoku 20mm w osi Z.

Czy można by takową zastosować w przypadku silnika krokowego 12,5Nm oraz, gdy ma się jeszcze dwa siłowniki pneumatyczne w osi Z dla zrównoważenia ciężaru podnoszonego (nie wiem jak to fachowo nazwać :grin: ) ? Czy da się wtedy osiągnąć dokładność "setki" ?