Strona 1 z 2
Mocowanie śruby
: 19 lut 2009, 00:17
autor: Legato
Witajcie
Co sądzicie na temat takiego obustronnego zamocowania śrub.
W tym przypadku chodzi o fi=20mm i długości 1540mm
Śruba TR20x4 wkręcona w tuleję z przetoczeniem pod łożyska 15x32x9.
Zabezpieczona śrubą M4. Tuleja mogła by być głębsza.
Rysunek poglądowy.
Dziękuję za opinie.
Pozdrawiam
: 19 lut 2009, 09:48
autor: Leoo
Zastosuj dwa łożyska skośne po stronie silnika i jedno zwykłe na drugim końcu śruby.
Tuleja z kołkiem M4 posiada gwint śruby napędowej czy nie?
: 19 lut 2009, 12:20
autor: pltmaxnc
A co śruby są zbyt krótkie?
Zamiast kombinować z tuleją trzeba kupić dłuższą śrubę i zatoczyć.
Łożyska oba skośne a na drugim końcu zwykłe , pływające.
Jak śruba niezbyt długa można z łożyska zrezygnować.
: 19 lut 2009, 12:21
autor: Legato
Leoo pisze:Zastosuj dwa łożyska skośne po stronie silnika i jedno zwykłe na drugim końcu śruby.
To jest przedstawiony drugi koniec śruby.
Żebym dobrze zrozumiał.
Proponujesz:
2 skośne po stronie silnika i tylko jedno zwykłe po drugiej stronie tak jak na rysunku ale bez zewnętrznego łożyska z nakrętki (prawa strona profilu) ?
Czy śruba nie będzie mieć większego "bicia" jeśli nie naprężę jej choć trochę stosując układ z rysunku ?
Tuleja z kołkiem M4 posiada gwint śruby napędowej czy nie?
Planuję tak:
- zakręcić tuleję na śrubę,
- przewiercić całość,
- nagwintować M4,
- wkręcić śrubę M4 o długości większej niż średnica tulei i jeszcze na końcu zabezpieczyć śrubkami.
Czyli taki układ może dobrze działać ?
Pozdrawiam
PS. Prace ruszyły

: 19 lut 2009, 12:38
autor: Leoo
Legato pisze:Czy śruba nie będzie mieć większego "bicia" jeśli nie naprężę jej choć trochę stosując układ z rysunku ?
Jeśli Kolega napręży trochę ową śrubę, wówczas może się okazać podczas obróbki, że jednak było trochę za mało. Przy naprężeniu trochę za dużym śruba wyciągnie się i cała oś nie będzie trzymała wymiaru. Należy też brać pod uwagę rozszerzalność cieplną śruby i konstrukcji, które nie muszą być zbieżne, zwłaszcza że śruba może się rozgrzewać. Napinanie obustronne śruby spowoduje podniesienie częstotliwości rezonasu własnego.
Z powyższych względów stosuje się podwójne łożyskowanie bezluzowe przy silniku a na wolnym końcu śruby pojedyńcze - "pływające" (z suwliwym pasowaniem).
Punkty bazowania maszyny (krańcówki HOME) zawsze znajdują się w pobliżu podwójnych łożysk.
: 19 lut 2009, 13:55
autor: Legato
Dziękuje koledze za wyjaśnienie tematu.
Ponowię pytanie.
Czy taki układ z tuleją nakręcaną na śrubę napędową ma sens czy lepiej przetoczyć końcówki śrub pod wymiar łożyska ?
Chodzi mi głównie o wymiary oferowanych śrub co 0.5m
Przy takim rozwiązaniu mógłbym nabyć 1.5m a nie 2m.
Poza tym dodatkowy koszt obróbki śruby.
: 19 lut 2009, 18:35
autor: upadły_mnich
jeśli już chcesz śrubę "przedłużyć" to prościej bedzie:
- zatoczyć koniec śruby Tr20x4 na fi <=14 (rdzeń śruby)
- w tej tulei wykonać otwór (może pokusisz się o pasowany z lekkim wciskiem względem czopu śruby?)
- i wtedy przekołkować, wkręcić śrubę M4 (ja wolałbym kołek)
Po prostu, toczenie gwintu trapezowego w tulei i dodatkowo w ślepym otworze

to wcale nie uprości wykonania a i nic nie zyskasz ani technicznie ani finansowo (wzgledem 0,5m śruby - na pewno nie)
Na gwincie i tak będziesz miał luz.
: 19 lut 2009, 18:48
autor: pukury
witam.
oczywiście że lepiej by było zrobić jak szanowny poprzednik napisał .
aczkolwiek całość przedsięwzięcia wydaje się być co nieco absurdalna -
0.5 śruby kosztuje chyba mniej niż praca potrzebna do wykonania takich akrobacji .
pozdrawiam .
: 19 lut 2009, 19:14
autor: Legato
pukury pisze:witam.
0.5 śruby kosztuje chyba mniej niż praca potrzebna do wykonania takich akrobacji .
pozdrawiam .
0,5m śruby kosztuje 32zł a przetoczenie pod łożysko 50zł.
Razem 82zł
A takie akrobacje 0zł
Zatem chyba kombinacja opłacalna.
Uwagi mile widziane

: 19 lut 2009, 19:17
autor: upadły_mnich
dlaczego przetoczenie śruby to 50 zł
a wytoczenie gwintu w tulei to 0 zł?
Kolega ma jakiś gotowy element z gwintem Tr20x4 wewnątrz?