Strona 1 z 1

Śruba trapezowa jako element siłownika

: 09 wrz 2020, 21:55
autor: mutaz
Witam

Prosze o poradę w jaki sposób zabezpieczyć śrubę na końcu- mam zamiar zrobić z niej siłownik liniowy. Obrazek. Śruba ma rowek pod klin to wykorzystam do sprzegła, ma też widoczne podtoczenia pod dwa łożyska fi20mm (miedzy łozyskami była tuleja)- to jest stan zastany- do modyfikacji. Teraz pytanie jak zabezpieczyć te łozyska/łożysko przed zsunieciem się z wałka- ta śruba na koncu to M8, ona bedzie trzymać częsć sprzegła kłowego i teraz co zrobić zeby stworzyć opór dla łożysk/łozyska.
Chodzi mi po głowie zebranie gwintu trapezowego- rdzeń ma ciut ponad 25mm, podtoczenie pod łozysko 25mm i nagwintowanie tam pod M24 i skontrowanie nakrętką ale czy to dobry patent? Śruba z nierdzewki, siły tam będą znaczne- nie zaufam temu gwintowi M8 jako jedynemu zabezpieczeniu gdyby nawet dało się skontrować tą śrubą z czoła (część tulei łożyska kłowego jako opór dla łozyska).

pozdrawiam

Re: Śruba trapezowa jako element siłownika

: 10 wrz 2020, 08:18
autor: pitsa
Śruba będzie pracować na ściskanie (=sprawdzić na wyboczenie)?
Zobacz jak to jest zrobione w dźwignikach śrubowych. Zaczepy na końcach śrub są montowane na gwinty zewnętrzne tak jak proponujesz z tym M24.

Re: Śruba trapezowa jako element siłownika

: 11 wrz 2020, 13:26
autor: mutaz
Czyli idea jest dobra, tak to ma wyglądać mniej wiecej Obrazek czy łozysko skośne dwurzędowe bedzie ok czy lepiej dać jednorzędowe i za nakrętką dać jakąś tulejkę oporową i drugie łozysko jednorzędowe które mogłoby być juz docisniete śrubą z czoła M8 poprzez jedną częsć sprzęgła kłowego?
Jaki powinien być skok gwintu M24? Planuję to skręcić na kleju do gwintów.

Re: Śruba trapezowa jako element siłownika

: 11 wrz 2020, 13:32
autor: pitsa
Tak bez prowadnicy dla nakrętki skoro mają być "siły znaczne"?
Narysuj gdzie te siły mają być.

Re: Śruba trapezowa jako element siłownika

: 11 wrz 2020, 15:34
autor: mutaz
Spróbuję opisać: to ramię za silnikiem jest ruchome i pracuje na sworzniu, ramie przy nakrętce + zawias też na sworzniu i jest nieruchome (dojdzie tam jakaś obudowa nakrętki). Siłownik ma za zadanie poruszać tym lewym ramieniem które przy max wysuwie będzie prawie w poziomie- to ruchome ramie jest obciązone masą ok 200kg. Czyli jakby silnik odpycha sie od nakrętki i przyciąga. Nakrętka jest dosyć długa bo ma 80mm i srednicę 60mm- wydawało mi sie ze jest na tyle długa że bedzie miała dobre prowadzenie na śrubie.
Rysunek jest bardzo uproszczony- ten zawias jest zdublowany tak ze to całe ruchome ramie pracuje jak drzwi w futrynie a miedzy zawiasami siłownik, czyli siłownik nie przenosi obciazeń w tej płaszczyznie tylko odpcha i przyciaga.

Re: Śruba trapezowa jako element siłownika

: 11 wrz 2020, 15:48
autor: atlc
mutaz pisze:łozysko skośne

Może jednak stożkowe...

Re: Śruba trapezowa jako element siłownika

: 11 wrz 2020, 21:34
autor: mutaz
czyli zaplanować dwa stożkowe jak np w piascie samochodowej?

Re: Śruba trapezowa jako element siłownika

: 11 wrz 2020, 21:47
autor: atlc
Łożysko kulkowe skośne to łożysko które pozwala ustalić element poosiowo, a jednocześnie zapewnia wysoką prędkość obrotową elementu, przy umiarkowanej nośności. Łożysko stożkowe ma zdecydowanie niższe obroty graniczne, za to przenosi wielokrotnie większe obciążenia.
W Twoim przypadku prędkość obrotową będzie i tak limitowała śruba trapezowa z nakrętką.
Także odpowiedź co do wyboru łożyskowania nasuwa się sama.
Można oczywiście wybrać zestaw typu łożysko kulkowe wzdłużne i kulkowe zwykłe, tylko.. po co?

Re: Śruba trapezowa jako element siłownika

: 11 wrz 2020, 23:50
autor: mutaz
Zgadza się obroty będą bardzo małe naped z silnika ok 70obr/min. Tak czy siak musze zastosować pewnie dwa łozyska ustawione jak w piascie bo jak inaczej zablokować mozliwość ruchu/luzów zielonej obudowy wzgledem śruby. Gwintu trapezowego mam na styk, zbiorę go nieco pod łozysko i gwint i kolejne łozysko wypada juz na srednicy fi20, nie mam tam gwintu jedynie ten z czoła M8.