Strona 1 z 2

Jak rozpoznac serwo "na oko" ?

: 11 gru 2006, 09:14
autor: DZIKUS
zalozmy, ze jade sobie na jakas gielde i trafiam na sprzedawce, ktory ma "jakies silniczki", ale tak naprawde to nie wie on co wlasciwie sprzedaje. na silniku nie zawsze jest napisane servomotor, wiec sam tez nie wiem co to jest. czy jesli mam napis dc motor, jest do niego przyczepiona z tylu puszka, ktora zdecydowanie wyglada na enkoder i z calosci wychodzi 5 przewodow to moze to byc serwo? 2 przewody do zasilania silnika i trzy by zostawaly na enkoder, dobrze mysle?

: 11 gru 2006, 10:13
autor: olo_3
DZIKUS pisze:2 przewody do zasilania silnika i trzy by zostawaly na enkoder, dobrze mysle?
Raczej nie.

Zwykle jest tak ze 2 kable to zasilanie serva (trochę grubsze, oczywiście w przypadku serwa DC 1faz. – bo rozumem ze o takim mowa, do zastosowań UHU), a minimum 4 to enkoder (A,B, -,+,ekran).
Jednak odradzam enkodery A,B ponieważ wazie stosowania długich kabli jest kicha, stanowczo lepsze są: A,-A,B,-B. Przy zastosowaniu transmisji różnicowej eliminujemy zaklucenia (w efekcie niedokładności). O czym koledzy całkowicie nie wspominają. Oczywiście wymaga to zastosowania kolejnej elektroniki :(, jak ktoś potrzebuje to mam wzór płytki i podłączeń.

Serwomotor rożni się zasadniczo do silnika DC mała bezwładnością rotora- niestety wynika to dopiero z .pdf

W motorze o którym wspominasz prawdopodobnie była zamontowana prądniczka tachometryczna. Rozwiązanie często stosowane szczególnie w starszych motorach. Zwykle jest możliwość wymiany jej na enkoder (zależy od samej budowy i rozmiarów enkodera)

Porządny serwomotor można łatwo rozpoznać po samej budowie:
Przypomina graniastosłup, ma 2 wtyczki przemysłowe- jedna do zasilania, druga do enkodera – przeważnie z większa ilością pinow-okolo20) ma zawsze mocowanie kołnierzowe, malowany przeważnie na czarno, posiada również czujnik monitorowania temperatury z oczwistych powodow (odpadaj magnesy od zbyt wysokiej temperatury).

: 11 gru 2006, 11:02
autor: webserver
Bardo dobry opis dzieki ;)

: 11 gru 2006, 23:51
autor: vector11
Często silniki DC bezszczotkowe mają wmontowane hallotrony - z wnętrza silnika wychodzi wtedy 5...10 przewodów; w serwomotorach, jak OLO wspomniał jest diametralnie mniejszy moment bezwładności wirnika - właśnie dzięki zastosowaniu magnesów a nie blach - czyli obudowa silnika serwo będzie miała mniejszy przekrój i gładką powierzchnię - silnik zwykły zbudowany jest z blach - jak krokówka - widać to po obudowie - takie "prążki" :)
serwosilnik zbudowany na magnesach nie będzie sie również tak grzał jak ten z blachami - chodzi tu o prądy wirowe, itp...
standardowo -set watowe silniki mają przekrój 40, 60 mm; ok. kilowata - 80 mm itd., ale nie ma reguły...
Generalnie, jeżeli liczysz na silnik o dużej dynamice, to nie może być to silnik z blaszanym stojanem, tylko z magnesami.

: 12 gru 2006, 00:13
autor: ERNEST KUCZEK
vector11 pisze:silnik zwykły zbudowany jest z blach - jak krokówka - widać to po obudowie - takie "prążki"
nie do konca prawda, bo co jesli jest to silnik dc ze stalymi magnesami? wowczas nie musi posiadac "prozkow" i nie musi sie rowniez nadawac na serwo.

wirniki serw dc poza mniejszym momentem bezwladnosci charakteryzuja sie wieksza iloscia klatek co pozwala na rownomierniejsza prace oraz zapobiega wydawaniu dziwnych dzwiekow.

: 12 gru 2006, 00:41
autor: DZIKUS
takie cos, srednica ok 5cm, dlugosc calkowita 11cm. ma 5 przewodow. na razie nic wiecej nie wiem, mam tylko to zdjecie.

: 13 gru 2006, 07:42
autor: gmaro
fota z serwami :)

: 13 gru 2006, 09:53
autor: vector11
o w mordę...ale kolekcja !
Gmaro, ro zumiem, że to wszystko idzie do jednej maszyny ?
;)

: 13 gru 2006, 10:50
autor: DZIKUS
zbieranie serw to twoje hobby? tak jak np. zbieranie znaczkow?
a co z tym moim zdjeciem, wyglada to na servunio czy nie?

: 13 gru 2006, 10:55
autor: vector11
Dzikus, a "przegwizdałeś" miernikiem jaki jest układ połączeń na tych 5-ciu przewodach ?