Strona 1 z 3

Zagadka by Kimla 6. Wzmocnienie prędkościowe serwa.

: 18 paź 2010, 21:22
autor: www.kimla.pl
Wartość wzmocnienia prędkościowego MUSI ABSOLUTNIE BYĆ IDENTYCZNA DLA KAŻDEJ OSI. Dlaczego?

Kontynuacja poprzedniej zagadki:
https://www.cnc.info.pl/topics12/zagadk ... 111,30.htm

: 18 paź 2010, 21:45
autor: cncdrive
Jeżeli wzmocnienia będą różne, to w rezultacie otrzymamy różne czasy ustawienia napędu na pozycji? (tym samym niedokładność kształtu)

: 18 paź 2010, 22:07
autor: www.kimla.pl
Prawie dobrze ale nie o czasy chodzi.

Dla ułatwienia dam przykład. Jaki (teoretycznie) będzie dynamiczny błąd śledzenia ścieżki na odcinku o przyroście współrzędnych x100 y50 przy prędkości 100mm/min i ustawionym wzmocnieniu prędkościowym 1mm/100mm/min ?

: 19 paź 2010, 09:29
autor: wacek007
W poprzedniej zagadce napisałem, że musi i zasadniczo zawsze staram się tak ustawiać. Jednak kolega CNCdrive zbił mnie z tropu, twierdzeniem, że identycznie ustawione wzmocnienia przy różnych bezwładnościach elementów poszczególnych osi będą skutkować różnym uchybem. czy jednak nie ma w tym prawdy?

: 19 paź 2010, 09:39
autor: marchru
1 mm

: 19 paź 2010, 10:02
autor: www.kimla.pl
A co to jest błąd dynamiczny śledzenia ścieżki?

: 19 paź 2010, 10:22
autor: jarekk
wacek007 pisze:W poprzedniej zagadce napisałem, że musi i zasadniczo zawsze staram się tak ustawiać. Jednak kolega CNCdrive zbił mnie z tropu, twierdzeniem, że identycznie ustawione wzmocnienia przy różnych bezwładnościach elementów poszczególnych osi będą skutkować różnym uchybem. czy jednak nie ma w tym prawdy?
Jeżeli maszyna będzie sztywna, a moc serw proporcjonalna do bezwładności to chyba niekoniecznie.

Co do wzmocnienia prędkościowego - dla przykładu kolegi - zakłądając że 100mm/min to prędkość maksymalna - to osie się zupełnie rozjadą - jedna osiągnie zadane położenie po około 14s, druga gdzieś w okolicy 1-2s ( można by policzyć dokładnie)

Tyle że co do pytania głównego - nie lepiej zrzutować wektor prędkości na osie i właśnie takie wzmocnienie prędkościowe nadać ??

: 19 paź 2010, 11:40
autor: wacek007
A teraz, dla ogółu społeczności tego portalu proponuję dojść do jakichkolwiek pożytecznych wniosków, proponuje poszukać prostego rozwiązania ww. problemów, nie związanego z rozkładaniem na czynniki pierwsze napędów nadążnych.
Czy za rozwiązanie, a jeśli tak, to w jakim stopniu można uznać stosowanie pętelek w strategiach HSM?

: 19 paź 2010, 16:04
autor: www.kimla.pl
Wzmocnienie prędkościowe nie ma nic wspólnego z różnicą bezwładności osi i mocami samych napędów.

Pętelki HSM w narożach są w pewien sposób związane z rozwiązaniem zagadki, ale raczej w niewielkim stopniu. Pętelki te rozwiązują do pewnego stopnia problem powstający z powodu nadążnego algorytmu takiego sterowania.


Kluczem do rozwiązania zagadki jest odpowiedź na pytanie:
Co to jest błąd dynamiczny śledzenia ścieżki?

: 19 paź 2010, 18:27
autor: marchru
strzał :sad:
jest to czas po któym wystąpi błąd ( wyświetli się, jeśli jet taka opcaja w plc) gdy po wysłaniu zezwolenia do ruchu danej osi zadane położenie nie zostanie osiągnięte.
O wartości tego błędu decydują parametry maszynowe.