Servomotory
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 501
- Rejestracja: 22 gru 2007, 23:54
- Lokalizacja: Polska
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 635
- Rejestracja: 29 mar 2008, 16:48
- Lokalizacja: laski
A czy zastanowiłeś się kiedyś ile w cenie towaru jest marki a ile kosztów produkcji?
Dlaczego dżinsy Boss albo Pierre Cardin są ponad dwa razy droższe od Big Star czy Wrangler? Przecież nie są jakościowo lepsze. To cena za markę.
Podobnie jest s silnikami, Za Bosha czy Siemensa zapłacisz więcej niż za nawet lepsze silniki mało znanego producenta.
Ale tak poza anegdotami to moc silnika to moment razy obroty, więc przy takiej samej mocy silnik o mniejszych obrotach będzie miał odwrotnie proporcjonalnie większy moment.
Inna sprawą jest, że dwa silniki o podobnej wielkości mogą się znacząco różnić mocą. Jeśli silnik będzie miał dwa razy większe obroty, to w tej samej obudowie będzie dwa razy większa moc. To jest właśnie tajemnica wrzecion wysokoobrotowych, które w stosunkowo niewielkom korpusie "mieszczą" wiele kilowatów. Po prostu gdyby w obudowę wrzeciona 7kW 24.000 rpm włożyć silnik 3000rpm to miałby najwyżej 1kW mocy.
Dlaczego dżinsy Boss albo Pierre Cardin są ponad dwa razy droższe od Big Star czy Wrangler? Przecież nie są jakościowo lepsze. To cena za markę.
Podobnie jest s silnikami, Za Bosha czy Siemensa zapłacisz więcej niż za nawet lepsze silniki mało znanego producenta.
Ale tak poza anegdotami to moc silnika to moment razy obroty, więc przy takiej samej mocy silnik o mniejszych obrotach będzie miał odwrotnie proporcjonalnie większy moment.
Inna sprawą jest, że dwa silniki o podobnej wielkości mogą się znacząco różnić mocą. Jeśli silnik będzie miał dwa razy większe obroty, to w tej samej obudowie będzie dwa razy większa moc. To jest właśnie tajemnica wrzecion wysokoobrotowych, które w stosunkowo niewielkom korpusie "mieszczą" wiele kilowatów. Po prostu gdyby w obudowę wrzeciona 7kW 24.000 rpm włożyć silnik 3000rpm to miałby najwyżej 1kW mocy.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 7735
- Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
- Lokalizacja: kraków
witam.
sprawdź jaki momentem dysponuje dany silnik przy określonych obrotach .
może byś silnik o niskich obrotach o sporym momencie i drugi o wielkich obrotach i małym momencie - moc będzie taka sama taka sama .
pojęcie mocy jest dość złudne .
sprawa ma się tak jak napisał Kol. cnc3d - przemyśl sobie to .
pozdrawiam .
sprawdź jaki momentem dysponuje dany silnik przy określonych obrotach .
może byś silnik o niskich obrotach o sporym momencie i drugi o wielkich obrotach i małym momencie - moc będzie taka sama taka sama .
pojęcie mocy jest dość złudne .
sprawa ma się tak jak napisał Kol. cnc3d - przemyśl sobie to .
pozdrawiam .
Mane Tekel Fares
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 635
- Rejestracja: 29 mar 2008, 16:48
- Lokalizacja: laski
Silniki indukcyjne mają tzw charakterystykę napięciowo częstotliwościową u/f.
Moc = Moment * Obroty.
Prąd = Moment * stała silnika (bardzo upraszczając)
Moc = Napięcie * Prąd
Więc załóżmy, że mamy wrzeciono, które osiąga moc 7kw przy 24.000 rpm (obroty nominalne) i jest zasilane nominalnie 400V (prąd nominalny 17.5A). Jeśli zmniejszmy obroty silnika np. falownikiem do 3000 to proporcjonalnie też musimy zmniejszyć napięcie. Czyli ok. 50V. czyli 17,5 * 50 =0,875W.
A teraz policzmy z mechaniki.
7kW = Moment * Obroty czyli przy tym samym momencie i 3000rpm będziemy mieli 0.875kw
Podobnej wielkości silnik 3000rpm nominał będzie miał taką samą moc. Różnica będzie tylko taka że będzie zasilany 400V ale nominalny prąd będzie 2.2A
Moc = Moment * Obroty.
Prąd = Moment * stała silnika (bardzo upraszczając)
Moc = Napięcie * Prąd
Więc załóżmy, że mamy wrzeciono, które osiąga moc 7kw przy 24.000 rpm (obroty nominalne) i jest zasilane nominalnie 400V (prąd nominalny 17.5A). Jeśli zmniejszmy obroty silnika np. falownikiem do 3000 to proporcjonalnie też musimy zmniejszyć napięcie. Czyli ok. 50V. czyli 17,5 * 50 =0,875W.
A teraz policzmy z mechaniki.
7kW = Moment * Obroty czyli przy tym samym momencie i 3000rpm będziemy mieli 0.875kw
Podobnej wielkości silnik 3000rpm nominał będzie miał taką samą moc. Różnica będzie tylko taka że będzie zasilany 400V ale nominalny prąd będzie 2.2A
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 421
- Rejestracja: 24 gru 2005, 12:59
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
witam,
jestem na etapie uzbrajania mojej małej frezarki w serwa i też mnie interesują takie pytania... analizowałem datasheeta mojego silnika do osi Z (aerotech dc1000, znamionowy moment 1,5Nm, szczytowy 7,1Nm) i na wykresie od producenta wyraźnie było, że ten silnik dysponuje praktycznie stałym momentem 1,5Nm od zera do prędkości znamionowej. Silniki serwo są silnikami o 'stałym' momencie w przeciwieństwie do krokówek, które mają stałą moc, czyli największy moment przy zerowej prędkości i w miarę jej zwiększania moment spada, aż gdzieś tam jest tak mały że krokówka wpada w rezonans i przestaje się kręcić. W serwo cały moment jest dostępny w całym zakresie obrotów (na wykresie co prawda ten moment lekko spadał przy dużych obrotach).
jak chcesz go zasilać?? zamawiasz trafo specjalnie pod silnik?
jestem na etapie uzbrajania mojej małej frezarki w serwa i też mnie interesują takie pytania... analizowałem datasheeta mojego silnika do osi Z (aerotech dc1000, znamionowy moment 1,5Nm, szczytowy 7,1Nm) i na wykresie od producenta wyraźnie było, że ten silnik dysponuje praktycznie stałym momentem 1,5Nm od zera do prędkości znamionowej. Silniki serwo są silnikami o 'stałym' momencie w przeciwieństwie do krokówek, które mają stałą moc, czyli największy moment przy zerowej prędkości i w miarę jej zwiększania moment spada, aż gdzieś tam jest tak mały że krokówka wpada w rezonans i przestaje się kręcić. W serwo cały moment jest dostępny w całym zakresie obrotów (na wykresie co prawda ten moment lekko spadał przy dużych obrotach).
jak chcesz go zasilać?? zamawiasz trafo specjalnie pod silnik?