Strona 1 z 4

Serwomotor CM233XE firmy Parker

: 16 gru 2020, 20:39
autor: rysiek2
Witam koleżeństwo.
Stałem się szczęśliwym posiadaczem serwomotoru CM233XE firmy Parker (Compumotor). W przyszłości chciałbym wykorzystać go do napędu posuwu wózka w nawijarce cewek METEOR.
Niestety nie posiadam żadnej wiedzy na temat tej technologi z wyjątkiem ogólników. Na dodatek nigdzie nie znalazłem instrukcji do tego akurat modelu z podłączeniem. Tak więc wiem,że nic nie wiem.
Potrzebuję:
1. Podstawowej wiedzy (kawa na ławę) na temat tej technologii.
2. Wsparcia przy uruchomieniu tegoż motoru
3. refleksji na temat wykorzystania ww do napędu wózka nawijarki.

Pomóżcie koledzy "lamerowi" :)
Obrazek Obrazek .

Re: Serwomotor CM233XE firmy Parker

: 17 gru 2020, 07:54
autor: gozdd
Bez servopacka dopasowanego do tego silnika to jest warte trochę więcej niż waży.

Re: Serwomotor CM233XE firmy Parker

: 17 gru 2020, 18:50
autor: rysiek2
gozdd pisze:Bez servopacka dopasowanego do tego silnika to jest warte trochę więcej niż waży

No zaczyna się ciekawie. Czyżbyś miał do niego "servopack" i chcesz mi go zaproponować?
A tak na poważnie - czy orientujesz się może jaki model będzie odpowiedni?

Re: Serwomotor CM233XE firmy Parker

: 17 gru 2020, 18:53
autor: atlc
Dobrze Ci kolega gozdd napisał.
Na 99% taniej będzie użyć krokowca albo hybrydy niż odpalić to.
Co więcej taniej może wyjść nawet chińskie serwo, a co jakiś czas na forumowej giełdzie trafiają się zestawy np. Yaskawy w dobrej cenie.
No i pytanie jeszcze co chcesz z tym zrobić, bo jak tylko zakręcić to poradzi sobie z tym sporo falowników, często mają możliwość obsługi silników synchronicznych bezczujnikowo.

Re: Serwomotor CM233XE firmy Parker

: 17 gru 2020, 19:11
autor: rysiek2
atlc pisze:No i pytanie jeszcze co chcesz z tym zrobić,

Zamierzam napędzać nim posuw wózka w nawijarce. Musi się to odbywać w sprzężeniu
z obrotami wałka i mieć płynną regulację posuw/obrót . W zakresie obrotów od 0 do jakieś 1500.

Na początek jednak chciałbym to oczywiście odpalić i jakoś kontrolować.
Jest duża szansa na to, że sterowane jest to z OEM670XM2 ale to jest moje lamerskie przypuszczenie.

Re: Serwomotor CM233XE firmy Parker

: 17 gru 2020, 19:41
autor: atlc
Jeszcze ciekawiej bo to silnik BLDC.
Tu masz instrukcję do tego drivera - https://www.parkermotion.com/manuals/OE ... Entire.pdf
Przeczytaj i powiedz jak byś chciał się komunikować z tym sterownikiem.

Re: Serwomotor CM233XE firmy Parker

: 17 gru 2020, 19:58
autor: rysiek2
atlc pisze:Jeszcze ciekawiej bo to silnik BLDC.

Imponujesz mi swoją wiedzą ale mnie to niestety nic nie mówi. Tak jak pisałem na początku jestem całkowicie zielony w temacie.
Tak więc proszę o odpowiedzi bardziej rozwinięte. Może ktoś nieśmiały gdzieś przeglądając fora też to przeczyta i zostanie (tak jak ja mam nadzieję) "ziluminowany".
atlc pisze:Przeczytaj i powiedz jak byś chciał się komunikować z tym sterownikiem.

Chciałbym zgodnie z opisanym w instrukcji protokołem a jeśli chodzi o warstwę fizyczną to po RS232.
No i bezpośrednio przez wejścia na złączu.

Dodane 8 minuty 42 sekundy:
Jak doczytałem CM233XE to niestandardowa wersja silnika serii SM233. Niestandardowe jest prawdopodobnie napięcie znamionowe a co za tym idzie uzwojenie stojana.

Re: Serwomotor CM233XE firmy Parker

: 17 gru 2020, 20:11
autor: atlc
Typowe servo AC to silnik PMSM - permanent magnet synchronous motor - silnik synchroniczny z magnesami trwałymi.
Tu nie ma (zazwyczaj) czujników halla, do odczytu pozycji wirnika wykorzystuje się enkodery lub resolwery.
Ten silnik to servo BLDC - brushless dc motor - bezszczotkowy silnik prądu stałego.
Do wysterowania (a więc komutacji) wykorzystuje czujniki halla (3 sztuki), enkoder jest w nim dodatkowo dla funkcji pozycjonowania.
Na pierwszy rzut oka bardzo podobne, tu i tu uzwojenie (trójfazowe), magnesy na wirniku, brak komutatora i szczotek.
W szczegółach i sterowaniu już nie to samo.
rysiek2 pisze:Chciałbym zgodnie z opisanym w instrukcji protokołem a jeśli chodzi o warstwę fizyczną to po RS232.

No to działaj, jak Ci ten wariant odpowiada to wszystko ok.
Zostaje jeszcze wada tego silnika w postaci dużych obrotów nominalnych, ale to do przeżycia lub przeskoczenia, w zależności od tego jak ta maszynka ma być mechanicznie zrealizowana.
Wariant "do przeżycia" - nie potrzebujesz dużej mocy napędu i będziesz działał bez przekładni w dolnym zakresie obrotów.
Wariant "do przeskoczenia" - przekładnia.

Dodane 1 minuta 53 sekundy:
rysiek2 pisze:Jak doczytałem CM233XE to niestandardowa wersja silnika serii SM233. Niestandardowe jest prawdopodobnie napięcie znamionowe a co za tym idzie uzwojenie stojana.

Aż tak się nie wczytywałem w dokumentację tego napędu, przejrzałem tylko pobieżnie co to.

Re: Serwomotor CM233XE firmy Parker

: 17 gru 2020, 20:35
autor: rysiek2
atlc pisze:Ten silnik to servo BLDC - brushless dc motor - bezszczotkowy silnik prądu stałego.

W szczegółach - co tam jest na wyjściu PHASE A, B i C zamiast przesuniętej w fazie sinusoidy o zmiennej częstotliwości?
atlc pisze:No to działaj, jak Ci ten wariant odpowiada to wszystko ok.

No właśnie liczyłem, że podziałamy wspólnie z kimś kompetentnym.
atlc pisze:Zostaje jeszcze wada tego silnika w postaci dużych obrotów nominalnych

Popraw mnie jeśli źle rozumiem. Sądziłem, że obroty mogę ustawić od baaardzo małych np. 1 obrót a minutę. Czy to nie jest możliwe?

Dodane 18 minuty 25 sekundy:
Pierwszy z punktów już staje się nieaktualny. Znalazłem ciekawy artykuł który sporo mi wyjaśnia:
http://www.imnipe.pwr.wroc.pl/files/prv ... art003.pdf

Re: Serwomotor CM233XE firmy Parker

: 17 gru 2020, 20:42
autor: atlc
rysiek2 pisze:W szczegółach - co tam jest na wyjściu PHASE A, B i C zamiast przesuniętej w fazie sinusoidy o zmiennej częstotliwości?

W uproszczeniu trapez. Tak czy siak to sterowanie przebiegiem impulsowym, więc na dobrą sprawę nawet ta sinusoida jest tylko przybliżona, a filtracja itd dopiero wygładza przebieg.
rysiek2 pisze:Popraw mnie jeśli źle rozumiem. Sądziłem, że obroty mogę ustawić od baaardzo małych np. 1 obrót a minutę. Czy to nie jest możliwe?

Możliwe jest, tylko ile mocy zostanie na wale, biorąc pod uwagę, że ta wynika z momentu obrotowego i prędkości obrotowej wału.
Jeśli Ci wystarczy to ok.
Jak małe obroty możesz ustawić to się już musisz wczytać w dokumentację tego napędu.