Łącznik lewo prawo do silnika

Jak podłączyć

Dyskusje dotyczące silników elektrycznych i falowników.

Autor tematu
pepperoni
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 4
Posty: 25
Rejestracja: 12 sty 2018, 14:00

Łącznik lewo prawo do silnika

#1

Post napisał: pepperoni » 08 lip 2018, 23:21

Hej,

Kończę remont mojej ws15, kupiłem nowy łącznik lewo-prawo Polam-Nakło 8354-200, ale nie umiem go podłączyć żeby działał poprawnie.

Zasilanie podłączam odpowiednio pod L1,L2,L3
a silnik pod U,V,W

w prawo kręci normalnie, a lewo buczy i się nie kręci.

Znalazłem taki schemat: Obrazek
i coś próbowałem pomostkować z mizernym skutkiem.

Zaciski L2 oraz L3 są fabrycznie zmostkowane wsuwaną blaszką z sąsiednimi zaciskami bez oznaczeń
Pomożecie jak to podłączyć poprawnie?
Obrazek
Obrazek




Majstarek
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 107
Rejestracja: 18 lis 2016, 18:22
Lokalizacja: Łęczyca łódzkie

Re: Łącznik lewo prawo do silnika

#2

Post napisał: Majstarek » 08 lip 2018, 23:46

Według schematu jeszcze V i W powinny mieć mostki. Jeśli silnik buczy to brakuje jednej fazy. Sprawdź to. L2 i L3 prawidłowo mają mostki.


Autor tematu
pepperoni
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 4
Posty: 25
Rejestracja: 12 sty 2018, 14:00

Re: Łącznik lewo prawo do silnika

#3

Post napisał: pepperoni » 09 lip 2018, 08:59

A nie zrobi się zwarcie jak zmostkuję V i W?

Awatar użytkownika

hansu2
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 103
Rejestracja: 03 kwie 2006, 09:30
Lokalizacja: Żywiec

Re: Łącznik lewo prawo do silnika

#4

Post napisał: hansu2 » 09 lip 2018, 09:09

Witam. Tu nie chodzi o mostek pomiędzy V i W ale o wykonanie dwóch mostków ( tak jak jest na schemacie z prawej strony przełącznika)
czyli mostek od V do nieoznaczonego i mostek od W do nieoznaczonego. Mostki te powinny być zrobione fabrycznie w postaci blaszek. Przyczyną buczenia ( brak jednej fazy na wyjściu ) może być także usterka wewnątrz przełącznika . Po przełączeniu na lewe obroty trzeba by było zmierzyć czy jest przejście pomiędzy L1 i U , L2 i W , L3 i V. Oczywiście pomiary w stanie bez napięciowym.


Autor tematu
pepperoni
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 4
Posty: 25
Rejestracja: 12 sty 2018, 14:00

Re: Łącznik lewo prawo do silnika

#5

Post napisał: pepperoni » 09 lip 2018, 21:22

Próbowałem pomierzyć łącznik bez napięcia ale nie ma zupełnie żadnych przejść w żadnej pozycji. Możliwe, że dopiero po podaniu napięcia styki się załączają?


rdarek
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2135
Rejestracja: 04 sty 2013, 23:30
Lokalizacja: 3miasto

Re: Łącznik lewo prawo do silnika

#6

Post napisał: rdarek » 09 lip 2018, 21:42

pepperoni pisze:
09 lip 2018, 21:22
............. Możliwe, że dopiero po podaniu napięcia styki się załączają?
Jeśli jest to łącznik krzywkowy (czysto mechaniczny) to nie ma takiej opcji.
Może się krzywka urwała i złośliwie została w pozycji "0" :wink:
Jak on wygląda z drugiej strony?


Majstarek
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 107
Rejestracja: 18 lis 2016, 18:22
Lokalizacja: Łęczyca łódzkie

Re: Łącznik lewo prawo do silnika

#7

Post napisał: Majstarek » 10 lip 2018, 11:30

pepperoni pisze:Próbowałem pomierzyć łącznik bez napięcia ale nie ma zupełnie żadnych przejść w żadnej pozycji

Coś przecież działa, bo w jedną stronę silnik się kręci. Ale i tak kwalifikuje to włącznik do wymiany, skoro w drugą stronę nie działa- może trafiłeś uszkodzony. Idź do sklepu i poproś o wymianę...


Autor tematu
pepperoni
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 4
Posty: 25
Rejestracja: 12 sty 2018, 14:00

Re: Łącznik lewo prawo do silnika

#8

Post napisał: pepperoni » 10 lip 2018, 20:54

Na sucho przejścia są - nie wiem jak ja sprawdzałem, że nie było :-)
Przy pozycji przełącznika "P" są przejścia między L1-U, L2-V, L3-W. A w pozycji "L" L1-U, L2'-W, L3'-V

Więc podłączyłem zwyczajnie jak na samym początku faza do "elek" a silnik do UVW, zachowując oryginalne mostki-blaszki i......


działa!
w obie strony :-)

dziękuję za pomoc :-)

BTW wewnątrz przełącznika są zrobione na stałe mostki W-V', W'-V i działają we wszystkich pozycjach

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Elektryczne / Falowniki”