Strona 1 z 5

Zmiana kierunku obrotów silnika 1 fazowego

: 25 paź 2017, 16:55
autor: beyma
Witam

Jak zmienić kierunek obrotów silnika ze zdjęcia?
Z silnika wychodzą 4 przewody, komutator mhy jak na zdjęciu czyli nie podłączony do zasilania (nie jestem super elektrykiem więc nie wiem jak taki układ się nazywa...sorrki)


Narysowałem jak wygląda wewnętrzne połączenia uzwojeń
Obrazek

Obrazek

Obrazek

: 25 paź 2017, 18:23
autor: Wojciech.
Ale jaki to jest silnik, indukcyjny czy uniwersalny(komutatorowy)?

: 25 paź 2017, 19:32
autor: beyma
A żebym to ja wiedział?
Uzwojenia są połączone jak na zdjęciu, punkty A' i A" połączone są razem w kostce.
Komutator jest zwarty? Nie wiem jak to napisać ale są 4 szczotki, 2 pary połączone razem tyle że one i tak są umieszczone na metalowej płytce więc wszystkie 4 są zwarte

: 25 paź 2017, 21:06
autor: pioterek
beyma pisze:Temat nie aktualny, wystarczyło przesunąć szczotki i silnik kręci w drugą stronę :D





DZIĘKUJĘ ZA POMOC :)

: 25 paź 2017, 22:29
autor: beyma
Tak, prosto pod sieć.

Tzn. jak odwrócić, żeby nie spalić?
Nie wiem czy dobrze to rozumię...Obrazek

: 26 paź 2017, 00:00
autor: atom1477
Jak tak zrobisz to kierunek się nie zmieni.
Żeby zmienić kierunek to trzeba zmienić połączenie tylko jednej pary uzwojeń (ale to niekoniecznie pomoże, o czym dalej).
Najprościej rozłączyć przewody A' i A", i jeden z nich podłączyć do przewodu 230V.
A pozostałe 2 które zostaną wolne podłączyć o sieci.
Lepiej test zrobić z szeregowo podłączonym żelazkiem żeby czegoś nie spalić.
Obrazek
Jak silnik ruszy i będzie się kręcił w przeciwną stronę to będzie można podłączyć bez żelazka.

Jeżeli kierunek się nie zmieni to znaczy że silnik jest typu "repulsion induction motor" i kierunek się da zmienić tylko za pomocą zmiany położenia szczotek (trzeba będzie je obrócić o 45° (w tym przypadku, gdy są 4 szczotki)). Taki silnik ma uzwojenia na wirniku ale nie są one podłączone do niczego na zewnątrz, tylko są odpowiednio zwierane przez zwarte ze sobą szczotki.
W sumie to na 99% stawiam że to jest właśnie taki silnik. Po polsku się chyba nazywa silnik repulsyjny.

: 26 paź 2017, 00:23
autor: beyma
Tak właśnie zrobiłem, zamieniłem przewody... moja pierwsza myśl i... bez rezultatu.
Nie rozumiem tego dlaczego to nie działa.
W necie znalazłem że to jest sinik "Silniki komutatorowe jednofazowe repulsyjne"

http://www.bezel.com.pl/index.php/maszy ... mutatorowe

Może trzeba przestawić kont szczotek, tyle że mam możliwość przesunięcia o kont ok.5 stopni?

Póki co silnik ma porozłączane wszystkie uzwojenia, i teraz każde uzwojenie ma osobno wyprowadzone przewody (izolacja kabli była w opłakanym stanie). Przewody zalane żywicą poliestrową teraz schnie

: 26 paź 2017, 00:34
autor: atom1477
Skoro próbowałeś i się nic nie zmieniło to to właśnie jest silnik repulsyjny.
Taki silnik mimo że ma szczotki to ma niewiele wspólnego z silnikiem szczotkowym.
Ale mniejsza o to.
W każdym razie zmianę kierunku da się zrobić tylko poprzez obrócenie szczotek o 45°.
Nie da się zdjąć całej tej blachy ze szczotkami? I zamocować jej w innym położeniu kątowym?

: 26 paź 2017, 00:53
autor: beyma
Raczej nie chodź jutro się pobawię i dam znać co i jak.
Czyli z uzwojeniami nie ma co kombinować?

Bo na razie wszystkie sekcje mam odłączone

: 26 paź 2017, 01:36
autor: pioterek
beyma pisze:Temat nie aktualny, wystarczyło przesunąć szczotki i silnik kręci w drugą stronę :D





DZIĘKUJĘ ZA POMOC :)