Strona 1 z 5
Zmiana kierunku obrotów silnika 1 fazowego
: 25 paź 2017, 16:55
autor: beyma
Witam
Jak zmienić kierunek obrotów silnika ze zdjęcia?
Z silnika wychodzą 4 przewody, komutator mhy jak na zdjęciu czyli nie podłączony do zasilania (nie jestem super elektrykiem więc nie wiem jak taki układ się nazywa...sorrki)
Narysowałem jak wygląda wewnętrzne połączenia uzwojeń

: 25 paź 2017, 18:23
autor: Wojciech.
Ale jaki to jest silnik, indukcyjny czy uniwersalny(komutatorowy)?
: 25 paź 2017, 19:32
autor: beyma
A żebym to ja wiedział?
Uzwojenia są połączone jak na zdjęciu, punkty A' i A" połączone są razem w kostce.
Komutator jest zwarty? Nie wiem jak to napisać ale są 4 szczotki, 2 pary połączone razem tyle że one i tak są umieszczone na metalowej płytce więc wszystkie 4 są zwarte
: 25 paź 2017, 21:06
autor: pioterek
beyma pisze:Temat nie aktualny, wystarczyło przesunąć szczotki i silnik kręci w drugą stronę
DZIĘKUJĘ ZA POMOC

: 25 paź 2017, 22:29
autor: beyma
Tak, prosto pod sieć.
Tzn. jak odwrócić, żeby nie spalić?
Nie wiem czy dobrze to rozumię...

: 26 paź 2017, 00:00
autor: atom1477
Jak tak zrobisz to kierunek się nie zmieni.
Żeby zmienić kierunek to trzeba zmienić połączenie tylko jednej pary uzwojeń (ale to niekoniecznie pomoże, o czym dalej).
Najprościej rozłączyć przewody A' i A", i jeden z nich podłączyć do przewodu 230V.
A pozostałe 2 które zostaną wolne podłączyć o sieci.
Lepiej test zrobić z szeregowo podłączonym żelazkiem żeby czegoś nie spalić.

Jak silnik ruszy i będzie się kręcił w przeciwną stronę to będzie można podłączyć bez żelazka.
Jeżeli kierunek się nie zmieni to znaczy że silnik jest typu "repulsion induction motor" i kierunek się da zmienić tylko za pomocą zmiany położenia szczotek (trzeba będzie je obrócić o 45° (w tym przypadku, gdy są 4 szczotki)). Taki silnik ma uzwojenia na wirniku ale nie są one podłączone do niczego na zewnątrz, tylko są odpowiednio zwierane przez zwarte ze sobą szczotki.
W sumie to na 99% stawiam że to jest właśnie taki silnik. Po polsku się chyba nazywa silnik repulsyjny.
: 26 paź 2017, 00:23
autor: beyma
Tak właśnie zrobiłem, zamieniłem przewody... moja pierwsza myśl i... bez rezultatu.
Nie rozumiem tego dlaczego to nie działa.
W necie znalazłem że to jest sinik "Silniki komutatorowe jednofazowe repulsyjne"
http://www.bezel.com.pl/index.php/maszy ... mutatorowe
Może trzeba przestawić kont szczotek, tyle że mam możliwość przesunięcia o kont ok.5 stopni?
Póki co silnik ma porozłączane wszystkie uzwojenia, i teraz każde uzwojenie ma osobno wyprowadzone przewody (izolacja kabli była w opłakanym stanie). Przewody zalane żywicą poliestrową teraz schnie
: 26 paź 2017, 00:34
autor: atom1477
Skoro próbowałeś i się nic nie zmieniło to to właśnie jest silnik repulsyjny.
Taki silnik mimo że ma szczotki to ma niewiele wspólnego z silnikiem szczotkowym.
Ale mniejsza o to.
W każdym razie zmianę kierunku da się zrobić tylko poprzez obrócenie szczotek o 45°.
Nie da się zdjąć całej tej blachy ze szczotkami? I zamocować jej w innym położeniu kątowym?
: 26 paź 2017, 00:53
autor: beyma
Raczej nie chodź jutro się pobawię i dam znać co i jak.
Czyli z uzwojeniami nie ma co kombinować?
Bo na razie wszystkie sekcje mam odłączone
: 26 paź 2017, 01:36
autor: pioterek
beyma pisze:Temat nie aktualny, wystarczyło przesunąć szczotki i silnik kręci w drugą stronę
DZIĘKUJĘ ZA POMOC
