Falownik Delta VFD-B + elektrowrzeciono HSD ES915 - włączać?

Dyskusje dotyczące silników elektrycznych i falowników.

Autor tematu
byted
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 5
Rejestracja: 22 lut 2009, 13:53
Lokalizacja: Wrocław

Falownik Delta VFD-B + elektrowrzeciono HSD ES915 - włączać?

#1

Post napisał: byted » 22 cze 2017, 12:17

Koledzy,
porzuciwszy z odrobiną smutku swojego wyjącego Kressa zabrałem się za uruchamianie zacnego elektrowrzecionka HSD ES915 z ATC. Połączenia elektryczne już zrobione i sprawdzone przez elektryka, teraz pora ustawić falownik i wcisnąć "Run"...
Robię to pierwszy raz w życiu, więc pewności wielkiej nie mam, biorąc zaś pod uwagę cenę całego zestawu i koszt ewentualnej naprawy, to wolę się najpierw poradzić ludzi z doświadczeniem ;)
Opiszę teraz, co i jak ustawiłem, jeśli ktoś zada sobie trochę trudu, przeczyta i sprawdzi - będę bardzo wdzięczny.

Elementy zestawu
-----------------------
1. Elektrowrzeciono HSD ES915
2. Falownik Delta VFD-B


Informacje na temat wrzeciona
---------------------------------------

1. Podłączenie konfigurowalne 230/380V, w moim przypadku jak sądzę w gwiazdę, czyli 380V. Na żywo wygląda to tak:

Obrazek

...a w instrukcji tak:

Obrazek

2. Tabliczka znamionowa i opis parametrów:

ObrazekObrazek


Falownik
------------

Parametrów miliard, przeczytałem instrukcję od A do Z, wybrałem najważniejsze rzeczy i ustawiłem, kierując się przede wszystkim tym wykresem:

Obrazek

Na jego podstawie odpowiednie parametry wrzeciona przypisałem w falowniku następującym pozycjom:
  • Maximum Voltage Frequency: 200 Hz (12000 RPM)
    Maximum Output Voltage: 380V
    Maximum Output Frequency: 400 Hz (24000 RPM)
    Minimum Output Frequency: 0.5 Hz (wartość domyślna)
    Minimum Output Voltage: 3.4V (wartość domyślna)
    Mid-Point Frequency: 100 Hz (domyślnie 0.5 Hz)
    Mid-Point Voltage: 190V (domyślnie 3.4V)
    Output Frequency Upper Limit: 100% (wartość domyślna)
    Output Frequency Lower Limit: 0% (wartość domyślna)
    Number of Motor Poles: 2
Pozostałem parametry dotyczą rozpędzania i hamowania, predefiniowanych prędkości i całego mnóstwa innych rzeczy, które uznałem za mniej istotne na tym etapie.
Pytania do Was:
  • 1. Czy mogę wcisnąć "Run"? :)
    2. Co jest najczęstszą przyczyną uszkodzenia silnika na skutek niewłaściwego ustawienia falownika?
    3. Wartości "Mid-Point[...]" nie jestem całkowicie pewien...
    4. Wartości "Output Frequency Upper/Lower Limit" to coś w rodzaju Soft Limit w Mach3?
    5. Czy jest jeszcze jakiś parametr o kluczowym znaczeniu, który należy ustawić?
    6. Wybrałem sterowanie skalarne, bo wrzeciono nie ma enkodera. To ma sens?



Tagi:


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#2

Post napisał: Andrzej 40 » 02 lip 2017, 00:42

Kluczowe są parametry nominalne silnika, w tym głównie prąd, bo tego będzie pilnował falownik i to decyduje o tym, że w przypadku błędu w ustawieniu innych parametrów nie spalimy od razu silnika.
Dlaczego jako napięcie międzyfazowe przyjął kol. 380V, obecnie międzyfazowe wynosi 400V, połowa to 200V.
Wygląda na to, że podane przez kol. ustawienia są prawidłowe. Tylko, wg mnie, minimalne obroty są ustawione za nisko, na próbę dałbym 50Hz i 50V. Parametr do sprawdzenia bojem :wink: .
Przyjmuję na podstawie opisu, że falownik jest zasilany z sieci 3x400V.


Autor tematu
byted
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 5
Rejestracja: 22 lut 2009, 13:53
Lokalizacja: Wrocław

#3

Post napisał: byted » 02 lip 2017, 18:05

Andrzej 40 pisze:Kluczowe są parametry nominalne silnika, w tym głównie prąd, bo tego będzie pilnował falownik i to decyduje o tym, że w przypadku błędu w ustawieniu innych parametrów nie spalimy od razu silnika.
Dlaczego jako napięcie międzyfazowe przyjął kol. 380V, obecnie międzyfazowe wynosi 400V, połowa to 200V.
Wygląda na to, że podane przez kol. ustawienia są prawidłowe. Tylko, wg mnie, minimalne obroty są ustawione za nisko, na próbę dałbym 50Hz i 50V. Parametr do sprawdzenia bojem :wink: .
Przyjmuję na podstawie opisu, że falownik jest zasilany z sieci 3x400V.
Dziękuję uprzejmie koledze za odpowiedź! Oczywiście nie wytrzymałem i uruchomiłem cały zestaw, kręci się i nie dymi, z czego jestem wielce zadowolony.
Co do ustawień napięcia to kierowałem się tabliczką znamionową i danymi producenta, napisał 380V, to i tak ustawiłem.
Z prądem miałem i mam nadal najwięcej wątpliwości... Falownik nie pozwala na ustawienie tego parametru, jest tylko możliwość podejrzenia kategorii podłączonego wrzeciona ("identity code"), którą falownik sam wybiera. Kategorii tej przypisane są automatycznie określone wartości prądu i zmienić tego nie można. Mój wybrał kategorię "13", dla której prąd znamionowy to 13A, a więc więcej, niż by wynikało z danych producenta wrzeciona przy podłączeniu w gwiazdę...
Obrazek
Ogólnie dostrzegam tu pewien chaos, ale być może jest to po prostu wynikiem mojej niewiedzy.
Co do najniższych obrotów, to są to wartości domyślne, poza tym chciałem sprawdzić, czy wrzeciono jest w stanie w ogóle kręcić się aż tak wolno. Kręci się, ale można zatrzymać spokojnie ręką, więc pożytek z tego żaden ;) Tak więc z gwintowania na sztywno chyba nici?


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#4

Post napisał: Andrzej 40 » 02 lip 2017, 22:29

Jakiś wprowadzony parametr musiał spowodować, że zamiast do kat "11" silnik został zaliczony do kat. "13". Niech kolega sprawdzi, czy gdzieś się nie pomylił, np moc podana w HP a nie w kW. Jakiś nietypowy ma ten falownik sposób wprowadzania danych silnika, przeważnie te dane (moc i prąd) można wprowadzić niezależnie.
Niepokoi jeszcze jedna rzecz - w tabelce z danymi silnika z 1 postu obr. nominalne i obr. max. są takie same i wynoszą 12 000. Kol. ustawił max. na 24 000. Spora różnica przy takich obrotach. Czy wrzeciono to wytrzyma?
Na tabliczce znamionowej widać 3 wartości MAX RPM - 12, 24 i 28 tys. obr/min, ale żadna z nich nie jest zaznaczona. W tabelce poniżej też występują te wartości obrotów w powiązaniu z częstotliwością, mocą, momentem i prądem. Czy gdzieś w opisie jest informacja jak to interpretować? Czy dotyczą jednego typu silnika czy może trzech różnych wersji.
Na tabliczce tego silnika wykres zależności mocy od obrotów dochodzi do 28 tys. obrotów.
Biez wodki nie razbieriosz, jak mawiali starożytni Rosjanie :mrgreen:.
Ustawienie napięcia 380V dla silnika jest poprawne.

Awatar użytkownika

Petroholic
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2688
Rejestracja: 08 gru 2015, 12:23
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

#5

Post napisał: Petroholic » 02 lip 2017, 22:38

Andrzej 40 pisze:Na tabliczce tego silnika wykres zależności mocy od obrotów dochodzi do 28 tys. obrotów.
Wrzeciono prawie bliźniacze do mojego :)

U mnie na tabliczce odpowiedni parametr obrotów wrzeciona jest oznakowany dziurką w tabliczce przy parametrze.

Ta tabliczka z pierwszego postu wygląda jak dziewiczy obraz tabliczki z instrukcji uniwersalny do wszystkich wrzecion tej serii...

Obrazek


Autor tematu
byted
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 5
Rejestracja: 22 lut 2009, 13:53
Lokalizacja: Wrocław

#6

Post napisał: byted » 02 lip 2017, 22:50

Petroholic pisze: U mnie na tabliczce odpowiedni parametr obrotów wrzeciona jest oznakowany dziurką w tabliczce przy parametrze.

Ta tabliczka z pierwszego postu wygląda jak dziewiczy obraz tabliczki z instrukcji uniwersalny do wszystkich wrzecion tej serii...
Jak słusznie koledzy zauważyli, wkleiłem zdjęcie tabliczki z instrukcji, w wersji uniwersalnej dla tej serii wrzecion. Na mojej tabliczce jest oczywiście dziurka przy 24000 RPM, więc się na razie nie lękam :)
A co do mojego falownika to rzeczywiście ciekawa sprawa, tam się w ogóle nie wprowadza mocy ani natężenia. Przypuszczam, że falownik sam sobie mierzy parametry podłączonego silnika i na tej podstawie (oraz podanego przez użytkownika napięcia) wylicza resztę. No cóż, pozostaje mi liczyć, że czujnik temperatury wbudowany w uzwojenia wrzeciona ostrzeże mnie w razie czego :D

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#7

Post napisał: ALZ » 03 lip 2017, 01:09

Jeśli go nie chcesz zjarać to zawczasu popraw Maximum Voltage Frequency: na 400Hz

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Elektryczne / Falowniki”