Strona 1 z 4
Napięcie na obudowie silnka.
: 11 cze 2017, 17:54
autor: lukasz03
Witam, panowie podłączyłem silnik od pralki automatycznej (bez uziemienia) i na obudowie silnika jest napięcie w granicach 90V. Dodam że na drugim silniku jest dokładnie tak samo.
: 11 cze 2017, 18:08
autor: adam Fx
to podłącz uziemienie ... ja miałem w garażu tak na wielu maszynach dopiero po wbiciu pręta w ziemie się sytuacja poprawiła inaczej wszystko mnie kopało.
: 11 cze 2017, 21:18
autor: strikexp
To wynika z jakiegoś podzielnika napięcia czy coś w ten deseń. Jak napisał przedmówca, należy podłączyć uziemienie.
: 11 cze 2017, 21:23
autor: lukasz03
Ok dzięki 😊
Myślałem że może jest jakieś przebicie czy coś 😉
: 11 cze 2017, 22:44
autor: strikexp
Jakby było przebicie to juz byś pewnie nie żył

Napięcie mialo jakieś 110V i to potrafi już zabić.
Ale to jest tylko jakiś mały prąd z dzielnika napięcia. Nie pamiętam dokłądnie skąd się to bierze. Kopnie ale nie zrobi krzywdy zdrowemu człowiekowi.
: 12 cze 2017, 21:29
autor: Majstarek
strikexp pisze:Ale to jest tylko jakiś mały prąd z dzielnika napięcia
Trochę wiedzy nie zaszkodzi. Z dzielnika napięcia nie ma prądu. Dzielnik napięcia, to dzielnik napięcia. Napięcie to różnica potencjałów. W tym przypadku 90V.
Trzeba sprawdzić przewód zasilający lub/i gniazdko sieciowe. Każde urządzenie w metalowej obudowie polecam podłączać z uziemieniem.
strikexp, jeśli do dwóch punktów o różnym potencjale podłączymy odbiornik dopiero przepływ elektronów spowoduje pojawienie się prądu.
: 13 cze 2017, 09:35
autor: wedlock
A zabija nie napięcie tylko natezenie
: 13 cze 2017, 14:35
autor: Andrzej 40
No to trochę myślenia nie zaszkodzi. Silnik jest zasilany prądem zmiennym a uzwojenie w stosunku do obudowy ma pewną pojemność, inaczej mówiąc stanowi kondensator (zwykle o niewielkiej pojemności). Przy dużej impedancji miernika na zakresie napięciowym wskaże on wartość wynikającą z rozkładu napięcia w układzie szeregowym pojemność uzwojenia do obudowy - impedancja miernika. Znając impedancję wejściową miernika można tę pojemność wyliczyć.
Jeżeli chcemy mieć pewność, że to nie przebicie to:
a) mierzymy rezystancję między uzwojeniem a obudową, powinna być >>1MΩ;
b) włączamy szeregowo żarówkę (230V możliwie małej mocy) od obudowy silnika do masy (uziomu) (z zachowaniem odpowiedniej ostrożności !!!)
Jeśli nie zaświeci możemy zmierzyć prąd upływu - bezpieczny powinien być mniejszy od 10mA. Niezależnie od tego obudowę silnika należy uziemiać !!!.
: 14 cze 2017, 23:50
autor: strikexp
wedlock pisze:A zabija nie napięcie tylko natezenie
Prawda, ale z tym napięciem to dyskusyjna sprawa

Przynajmniej w kontekście "bezpiecznego napięcia".
Co do prądu z dzielnika napięcia to nie do końca racja. Prąd zawsze płynie, bez prądu nie był by możliwy pomiar napięcia. Nie kopałoby też owe 110V z obudowy silnika.
Już nie pamiętam dlaczego tak się dzieje że jest te 110V, dawno o tym czytałem. Ale wystarczy aby był mały kondensator pomiedzy fazą a obudową i juz prąd płynie bo to prąd przemienny
Jedyna rada to uziemić, tak jak to powinno być zrobione prawidłowo.
: 15 cze 2017, 01:14
autor: Andrzej 40
strikexp pisze: Nie kopałoby też owe 110V z obudowy silnika.
Już nie pamiętam dlaczego tak się dzieje że jest te 110V, dawno o tym czytałem..
Coś czytałem, gdzieś słyszałem, piszę o rzeczach o których nie mam pojęcia.
Wymagana znajomość
PODSTAW elektrotechniki. Skąd te 110V? Zmierzone napięcie będzie wynikało z wartości pojemności uzwojenie - obudowa i impedancji miernika i dla każdego silnika i miernika będzie inne.