problem z falownikiem T-VERTER N2 3,7 kW

Dyskusje dotyczące silników elektrycznych i falowników.

Autor tematu
pablo-tools
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 11
Posty: 17
Rejestracja: 22 lis 2014, 18:48
Lokalizacja: WLKP

#11

Post napisał: pablo-tools » 31 sty 2017, 22:17

atom1477 pisze:Nie chodziło o różnicę pomiędzy 220 a 230 :D
Tylko o to że sieć w Polsce ma 400V.
230 to jest napięcie jednej fazy, ale do oznaczeń sieci albo silników używa się napięć międzyfazowych czyli 400V.
Więc prawidłowo powinno się powiedzieć że silnik podłączysz do sieci 400V a nie do 230V.
A co za tym idzie na silniku powinno pisać że jest dostosowany do zasilania 400V. Jak na nim pisze 230V to znaczy że nie jest dostosowany (a przynajmniej nie w połączeniu w trójkąt, bo po przepięciu w gwiazdę może być).
zerknąlem terazw dtr,ten silnik ma oznaczenie jednak na 220V,wiec jezeli chcialbym go na krótko sprawdzic,to musialbym go podłączyć poprzez przepiecie w gwiazdę tak ?



Tagi:


powgreg
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 5
Posty: 112
Rejestracja: 25 paź 2005, 23:21
Lokalizacja: RzeszĂłw

#12

Post napisał: powgreg » 31 sty 2017, 23:38

pablo-tools pisze:
atom1477 pisze:Nie chodziło o różnicę pomiędzy 220 a 230 :D
Tylko o to że sieć w Polsce ma 400V.
230 to jest napięcie jednej fazy, ale do oznaczeń sieci albo silników używa się napięć międzyfazowych czyli 400V.
Więc prawidłowo powinno się powiedzieć że silnik podłączysz do sieci 400V a nie do 230V.
A co za tym idzie na silniku powinno pisać że jest dostosowany do zasilania 400V. Jak na nim pisze 230V to znaczy że nie jest dostosowany (a przynajmniej nie w połączeniu w trójkąt, bo po przepięciu w gwiazdę może być).
zerknąlem terazw dtr,ten silnik ma oznaczenie jednak na 220V,wiec jezeli chcialbym go na krótko sprawdzic,to musialbym go podłączyć poprzez przepiecie w gwiazdę tak ?
To że jest napisane 220V niewiele znaczy musi też pisać 50Hz.
Jeżeli będziesz miał silnik np 400V 100Hz to jak go podłączysz bezpośrednio na 50Hz to się spali bo przy 50Hz zasilany ma być 100V jest taki wzór U/F= const


Autor tematu
pablo-tools
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 11
Posty: 17
Rejestracja: 22 lis 2014, 18:48
Lokalizacja: WLKP

#13

Post napisał: pablo-tools » 01 lut 2017, 08:13

powgreg pisze:
pablo-tools pisze:
atom1477 pisze:Nie chodziło o różnicę pomiędzy 220 a 230 :D
Tylko o to że sieć w Polsce ma 400V.
230 to jest napięcie jednej fazy, ale do oznaczeń sieci albo silników używa się napięć międzyfazowych czyli 400V.
Więc prawidłowo powinno się powiedzieć że silnik podłączysz do sieci 400V a nie do 230V.
A co za tym idzie na silniku powinno pisać że jest dostosowany do zasilania 400V. Jak na nim pisze 230V to znaczy że nie jest dostosowany (a przynajmniej nie w połączeniu w trójkąt, bo po przepięciu w gwiazdę może być).
zerknąlem terazw dtr,ten silnik ma oznaczenie jednak na 220V,wiec jezeli chcialbym go na krótko sprawdzic,to musialbym go podłączyć poprzez przepiecie w gwiazdę tak ?
To że jest napisane 220V niewiele znaczy musi też pisać 50Hz.
Jeżeli będziesz miał silnik np 400V 100Hz to jak go podłączysz bezpośrednio na 50Hz to się spali bo przy 50Hz zasilany ma być 100V jest taki wzór U/F= const


silnik jest na 220V 72 Hz, 7,6 A


powgreg
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 5
Posty: 112
Rejestracja: 25 paź 2005, 23:21
Lokalizacja: RzeszĂłw

#14

Post napisał: powgreg » 01 lut 2017, 08:48

pablo-tools pisze:
powgreg pisze:
pablo-tools pisze:
atom1477 pisze:Nie chodziło o różnicę pomiędzy 220 a 230 :D
Tylko o to że sieć w Polsce ma 400V.
230 to jest napięcie jednej fazy, ale do oznaczeń sieci albo silników używa się napięć międzyfazowych czyli 400V.
Więc prawidłowo powinno się powiedzieć że silnik podłączysz do sieci 400V a nie do 230V.
A co za tym idzie na silniku powinno pisać że jest dostosowany do zasilania 400V. Jak na nim pisze 230V to znaczy że nie jest dostosowany (a przynajmniej nie w połączeniu w trójkąt, bo po przepięciu w gwiazdę może być).
zerknąlem terazw dtr,ten silnik ma oznaczenie jednak na 220V,wiec jezeli chcialbym go na krótko sprawdzic,to musialbym go podłączyć poprzez przepiecie w gwiazdę tak ?
To że jest napisane 220V niewiele znaczy musi też pisać 50Hz.
Jeżeli będziesz miał silnik np 400V 100Hz to jak go podłączysz bezpośrednio na 50Hz to się spali bo przy 50Hz zasilany ma być 100V jest taki wzór U/F= const


silnik jest na 220V 72 Hz, 7,6 A
Czyli przy 50Hz masz zasilać go ze 152V do sieci 400v bym go nie podłączył :???:


atom1477
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 2710
Rejestracja: 21 kwie 2011, 10:58
Lokalizacja: ::

#15

Post napisał: atom1477 » 01 lut 2017, 08:51

No to robi się problem ze sprawdzeniem takiego silnika.


Autor tematu
pablo-tools
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 11
Posty: 17
Rejestracja: 22 lis 2014, 18:48
Lokalizacja: WLKP

#16

Post napisał: pablo-tools » 01 lut 2017, 09:49

atom1477 pisze:No to robi się problem ze sprawdzeniem takiego silnika.

To może inaczej powiem, maszyna po wymianie łożysk chodziła przez jakiś czas, dopiero po pewnym okresie zaczął się opisywany problem, np dzisiaj pracowała przez 2 godziny nic się nie działo no a teraz znowu ten falownik zatrzymuje silnik i nie zawsze wyświetla się ten błąd OCC, ale również błędy odnośnie czasu hamowania lub startu obrotów, zmieniam czas i tego i tego ale nic z to nie daje, przed momentem wyswietlił się jeszcze inny błąd OCS dotyczący Uszkodzony moduł mocy przetwornicy - Wymień moduł mocy

także takie "hocki-klocki" - mi się dzieją....


Chyba wyłapałem problem, zmierzyłem na wejściu prąd na falowniku i są trzy fazy bez problemu, ale juz na wyjściu niestety wygląda jakby falownik robił zwarcie ponieważ fazy już nie wychodzą....


atom1477
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 2710
Rejestracja: 21 kwie 2011, 10:58
Lokalizacja: ::

#17

Post napisał: atom1477 » 01 lut 2017, 12:54

Fazy nie wychodzą bo falownik się wyłącza. Skoro silnik czasami działa to z falownika na pewno fazy czasami wychodzą prawidłowe.
Wygląda to na nie zawsze łączący styk, albo robiące się w trakcie pracy zwarcie. W obu przypadkach przyczyna będzie podobna: przetarte uzwojenie albo niedokładnie dokręcone przewody do silnika.
Pytanie podstawowe: czy falownik działa w trybie FOC czy U/f?
Jeżeli w trybie U/f to można sprawdzić falownik podłączając do niego 3 zwykłe żarówki 230V w gwiazdę (bez podłączonego silnika). I będzie widać czy świecą równomiernie i czy wtedy się falownik nie wyłącza.
Natomiast prąd na fazach przy podłączonym silniku można sprawdzić włączając tam szeregowo 3 żarówki samochodowe 12V/55W.
Zresztą można też później podłączyć wszystkie 6 żarówek na raz wraz z silnikiem.
I gdy się uda załączyć silnik to będzie widać co się dzieje.
Jeżeli na chwilę zgaśnie któraś z żarówek 12V wraz z którąś z 230V, to znaczy że problem jest w falowniku (lub kablu) bo dostarczanie napięcia którejś fazy przerywa.
Natomiast jeżeli na chwilę zgaśnie tylko któraś z żarówek 12V (ale żadna z tych 230V nie) to znaczy że problem jest w silniku (lub kablu) bo przerywa odbiór prądu przez którąś fazę (ale dostarczanie napięcia nie przerywa skoro żarówki 230V nie przygasną).
Kabel będzie można przetestować robiąc taki test połączając żarówki 230V raz przy falowniku (przed kablem) a raz przy silniku (za kablem).
Metoda strasznie amatorska ale jak się łatwo domyśleć nie masz za dużego pojęcia o tym a więc i mierników żadnych pewnie nie masz (a już na pewno nie 3 sztuki).
A metoda z żarówkami daje łatwą metodę sprawdzenia wizualnego prądów i napięć na raz na wszystkich 3 fazach.


Autor tematu
pablo-tools
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 11
Posty: 17
Rejestracja: 22 lis 2014, 18:48
Lokalizacja: WLKP

#18

Post napisał: pablo-tools » 01 lut 2017, 14:07

atom1477 pisze:Fazy nie wychodzą bo falownik się wyłącza. Skoro silnik czasami działa to z falownika na pewno fazy czasami wychodzą prawidłowe.
Wygląda to na nie zawsze łączący styk, albo robiące się w trakcie pracy zwarcie. W obu przypadkach przyczyna będzie podobna: przetarte uzwojenie albo niedokładnie dokręcone przewody do silnika.
Pytanie podstawowe: czy falownik działa w trybie FOC czy U/f?
Jeżeli w trybie U/f to można sprawdzić falownik podłączając do niego 3 zwykłe żarówki 230V w gwiazdę (bez podłączonego silnika). I będzie widać czy świecą równomiernie i czy wtedy się falownik nie wyłącza.
Natomiast prąd na fazach przy podłączonym silniku można sprawdzić włączając tam szeregowo 3 żarówki samochodowe 12V/55W.
Zresztą można też później podłączyć wszystkie 6 żarówek na raz wraz z silnikiem.
I gdy się uda załączyć silnik to będzie widać co się dzieje.
Jeżeli na chwilę zgaśnie któraś z żarówek 12V wraz z którąś z 230V, to znaczy że problem jest w falowniku (lub kablu) bo dostarczanie napięcia którejś fazy przerywa.
Natomiast jeżeli na chwilę zgaśnie tylko któraś z żarówek 12V (ale żadna z tych 230V nie) to znaczy że problem jest w silniku (lub kablu) bo przerywa odbiór prądu przez którąś fazę (ale dostarczanie napięcia nie przerywa skoro żarówki 230V nie przygasną).
Kabel będzie można przetestować robiąc taki test połączając żarówki 230V raz przy falowniku (przed kablem) a raz przy silniku (za kablem).
Metoda strasznie amatorska ale jak się łatwo domyśleć nie masz za dużego pojęcia o tym a więc i mierników żadnych pewnie nie masz (a już na pewno nie 3 sztuki).
A metoda z żarówkami daje łatwą metodę sprawdzenia wizualnego prądów i napięć na raz na wszystkich 3 fazach.

hmmm spróbuję tak zrobić :)

miernik mam, ogólnie odłączyłem silnik of falownika i już na stykach wyjscia z falownika wydaje się że jest zwarcie a na wejściu falownika jest dobrze, prędzej też (do falownika idą fazy ze stycznika i tam też jest dobrze


atom1477
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 2710
Rejestracja: 21 kwie 2011, 10:58
Lokalizacja: ::

#19

Post napisał: atom1477 » 01 lut 2017, 14:28

Tego czy jest zwarcie raczej nie wiesz bo z pewnością tego nie sprawdziłeś.
Po prostu nie ma tam napięcia. Pytanie w jakim trybie pracuje falownik.
Bo nie w każdym trybie falownik od razu podaje wysokie napięcia na wyjście.


Autor tematu
pablo-tools
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 11
Posty: 17
Rejestracja: 22 lis 2014, 18:48
Lokalizacja: WLKP

#20

Post napisał: pablo-tools » 01 lut 2017, 14:34

atom1477 pisze:Tego czy jest zwarcie raczej nie wiesz bo z pewnością tego nie sprawdziłeś.
Po prostu nie ma tam napięcia. Pytanie w jakim trybie pracuje falownik.
Bo nie w każdym trybie falownik od razu podaje wysokie napięcia na wyjście.
sprawdziłem w trybie tylko załączenia go i w trybie pracy na wejściu są trzy fazy normalnie, a na wyjściu falownika na stykach już miernik wariuje przy pomiarze, więc tak to wygląda, będę musiał chyba komuś to pokazać bo ja rzeczywiście nie jestem fachowcem w tych tematach :)

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Elektryczne / Falowniki”