Zasady doboru falownika do elektrowrzeciona

Dyskusje dotyczące silników elektrycznych i falowników.

mc2kwacz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2920
Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
Lokalizacja: gdzieś

#21

Post napisał: mc2kwacz » 03 paź 2015, 02:20

Straty w stopniu wyjściowym na pewno będą mniejsze w modelu takiego samego falowniki 3kw i 2,2kw z takimi samymi parametrami pwm. Ile procent - mało poważne pytanie. Zależy od budowy. Może 1 a może 1000%



Tagi:


IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 7547
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

#22

Post napisał: IMPULS3 » 03 paź 2015, 03:25

Ja też jestem zdania że falownik większy a silnik mniejszy. Mam we frezarce silnik 1.7Kw napędzany falownikiem 2.2 KW i niestety jak zbyt długotrwale jest obciążony silnik to falownik się wyłącza pomimo że silnik nie jest jakoś tragicznie gorący. Jest ciepły ale do spalenia to mu jeszcze sporo brakuje.
Co nie zmienia faktu że falownik kosztuje sporo patrząc na kolejne kilowaty i to chyba podstawowy warunek że większość daje taki sam jak silnik.


kamar
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 16211
Rejestracja: 18 wrz 2010, 06:17
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

#23

Post napisał: kamar » 03 paź 2015, 08:28

IMPULS3 pisze: Mam we frezarce silnik 1.7Kw napędzany falownikiem 2.2 KW i niestety jak zbyt długotrwale jest obciążony silnik to falownik się wyłącza pomimo
Coś z czymś jest nie hallo. Zwyżka mocy falownika nie pomoże. Mam na 4FY pod falownikiem 7.5 dwa silniki - 7.5 i 1.5. Duzy jeszcze nigdy nie wywalił a przeciążonej półtorówce się zdarza.

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 7
Posty: 11568
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#24

Post napisał: RomanJ4 » 03 paź 2015, 08:50

mc2kwacz pisze:Na panelu nie ma dokładnie nic do codziennego oglądania.
zależy co kolega chce oglądać. U mnie (Aura F2000G) można napięcie, częstotliwość, prąd, obroty...
I jeśli mogę wtrącić swoje trzy grosze do dyskusji. Jak doskonale wszystkim wiadomo najważniejszym parametrem na który trzeba zwrócić uwagę przy doborze falownika jest prąd silnika. Nawet zakładając bardzo duże chwilowe obciążenie silnika, wzrost poboru prądu przez niego i tak nie przekroczy maksymalnej wydolności falownika jeśli był dobrany równomocny (np 2.2kW=2.2kW), bo falowniki mają możliwość przekroczenia prądu znamionowego o kilkadziesiąt procent w dość długim czasie, np 150% prądu znamionowego w czasie 60s, a wątpię by silnik wytrzymał długotrwałe przeciążenie o 150%.
Chyba, że planujemy ewentualną późniejszą wymianę silnika na większy, to wtedy ma to sens(przewymiarowany falownik)...
IMPULS3 pisze:Mam we frezarce silnik 1.7Kw napędzany falownikiem 2.2 KW i niestety jak zbyt długotrwale jest obciążony silnik to falownik się wyłącza pomimo że silnik nie jest jakoś tragicznie gorący. Jest ciepły ale do spalenia to mu jeszcze sporo brakuje.
A były wprowadzone do falownika prawidłowe wartości silnika(z tabliczki), czy falownik sam sobie pomierzył (co jest obarczone nieraz dużym błędem wynikającym z przyjęcia wartości wg wzorów teoretycznych)? Może dlatego się wyłącza. Może zmierz rzeczywisty prąd pobierany przez silnik w czasie takiej pracy(osobno dla każdej fazy) i porównaj czy są podobne do siebie i z danymi z tabliczki.
Lub może jest to spowodowane warunkami chłodzenia. I nie chodzi tu o chłodzenie integralne falownika(wewnętrzny wentylator) służące do schładzania wewnętrznego radiatora, tylko o wymianę powietrza w środowisku szafy napędowej (jeśli jest w szafie).
http://www.falowniki.edu.pl/nauka,5,5,3 ... nikow.html
Albo... masz za słaby silnik do tego obciążenia... :wink:
pozdrawiam,
Roman

Awatar użytkownika

clipper7
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2379
Rejestracja: 06 sty 2007, 13:29
Lokalizacja: Poznań

#25

Post napisał: clipper7 » 03 paź 2015, 12:12

IMPULS3 pisze:Ja też jestem zdania że falownik większy a silnik mniejszy.
kamar pisze:Coś z czymś jest nie hallo.
Jest nie hallo, wystarczy zajrzeć do instrukcji producenta falownika, tam jest informacja o kryteriach doboru pary falownik-silnik. Chyba wszystkie, jakie widziałem zalecają dobór falownika o mocy takiej samej, jak silnik. Nadmiar mocy falownika nie jest czymś złym, ale po kiego grzyba ? Mogą się zdarzyć sytuacje nietypowe, ale wtedy trzeba je rozpatrywać niezależnie.
Jeżeli coś działanie tak, falownik (używany) zgłasza błędy itp, to jako pierwszy krok warto przywrócić ustawienia fabryczne, wpisać dane z tabelki silnika i dopiero potem "dopieścić" pozostałe parametry.
Jeżeli pomogłem - nie zapomnij kliknąć POMÓGŁ


IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 7547
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

#26

Post napisał: IMPULS3 » 03 paź 2015, 19:22

kamar pisze: Duzy jeszcze nigdy nie wywalił a przeciążonej półtorówce się zdarza.
Ale rozumiem że ten duży kręci wszystkim poprzez przekładnię więc ma w miarę korzystne warunki. Nawet jakieś chwilowe przeciążenia muszą z freza przejść poprzez koła do silnika i tu bym powiedział że takie to troche koło zamachowe.
RomanJ4 pisze:Albo... masz za słaby silnik do tego obciążenia... :wink:
Właśnie tak, bo dzieje się to tylko jak silnik kręci się powiedzmy w zakresie 10-20 hz i ciągnie freza dość sporych rozmiarów.
clipper7 pisze: Nadmiar mocy falownika nie jest czymś złym, ale po kiego grzyba ?
Właśnie po to że falownik sobie pracuje bez duzego obciązenia. W tokarce mam silnik 5.5 KW i taki sam falownik i póki tokarka toczy coś delikatnego to jest wszystko chłodne ale jak dostanie duzego wióra to falowniczek wydziela sporoooo ciepełka. Więc pytanie po co obciążać tak mocno falownik tej mocy jak za kilka stów mozna kupić większy dla którego takie obciążenie będzie czymś normalnym.


mc2kwacz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2920
Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
Lokalizacja: gdzieś

#27

Post napisał: mc2kwacz » 03 paź 2015, 20:12

Elektronika podgrzana obciążeniem starzeje się w przyspieszonym tempie, czasem ekspresowym. I pada dokładnie wtedy kiedy jest najbardziej potrzebna, np w połowie pilnego zamówienia :)

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Elektryczne / Falowniki”