Zasilacz do silnika 2,1 kW 20 prąd stały
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 37
- Rejestracja: 27 lut 2008, 22:11
- Lokalizacja: Łódź
Zasilacz do silnika 2,1 kW 20 prąd stały
Witam
Proszę o radę, spalił się zasilacz do regulacji obrotów silnika prądu stałego.
Silnik napędza posuwy w wytaczarce , czy któryś z kolegów wie gdzie kupic taki zasilacz , lub jak go wykonac [ schemat]. Oryginalnego raczej nie kupię ponieważ maszyna jest z lat 70 -tych prod .CCCP
Brałem pod uwagę zastosowanie silnika prądu przemiennego i falownika ale słyszałem że taki zestaw na bardzo małych obrotach ma mały moment.
Dane z tabliczki silnika;
2,1kW
220V 11,0A
1500\3750 obr\min
Zaznaczam że nie jestem elektronikiem a mechanikiem.
Dziękuję.
Proszę o radę, spalił się zasilacz do regulacji obrotów silnika prądu stałego.
Silnik napędza posuwy w wytaczarce , czy któryś z kolegów wie gdzie kupic taki zasilacz , lub jak go wykonac [ schemat]. Oryginalnego raczej nie kupię ponieważ maszyna jest z lat 70 -tych prod .CCCP
Brałem pod uwagę zastosowanie silnika prądu przemiennego i falownika ale słyszałem że taki zestaw na bardzo małych obrotach ma mały moment.
Dane z tabliczki silnika;
2,1kW
220V 11,0A
1500\3750 obr\min
Zaznaczam że nie jestem elektronikiem a mechanikiem.
Dziękuję.
Tagi:
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 790
- Rejestracja: 28 paź 2005, 19:59
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
Na aukcjach allegro pojawiają się regulatory DC - ale o znacznie mniejszej mocy.
W jednym z opisów doczytałem iż sprzedawca może dostosować układ do potrzeb klienta.
Może tą drogą ... ale czy to to czego kolega oczekuje to nie wiem
W jednym z opisów doczytałem iż sprzedawca może dostosować układ do potrzeb klienta.
Może tą drogą ... ale czy to to czego kolega oczekuje to nie wiem

"Tak naprawdę, to nie rozumiesz jakiegoś zagadnienia, dopóki nie potrafisz go wytłumaczyć swojej babci."
Albert Einstein
Albert Einstein
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 37
- Rejestracja: 27 lut 2008, 22:11
- Lokalizacja: Łódź
Witam , mogę załączyc zdjęcia ale najpierw muszę je zrobic.
Do tej pory chyba była stabilizacja obrotów ponieważ na końcu wału silnika zamocowana jest
prądniczka tachometryczna.Uważam jednak że stabilizacja nie jest konieczna ,maszynę używam sporadycznie więc mogę posuw podciągnąc gdy się zmniejszy.
Jeśli chodzi o prąd to jego wartośc jest dosyc wysoka ponieważ kiedy załączam przyśpieszony
silnik dostaje kopa na maksymalne obroty, bez wolnego rozruchu.
Do tej pory chyba była stabilizacja obrotów ponieważ na końcu wału silnika zamocowana jest
prądniczka tachometryczna.Uważam jednak że stabilizacja nie jest konieczna ,maszynę używam sporadycznie więc mogę posuw podciągnąc gdy się zmniejszy.
Jeśli chodzi o prąd to jego wartośc jest dosyc wysoka ponieważ kiedy załączam przyśpieszony
silnik dostaje kopa na maksymalne obroty, bez wolnego rozruchu.
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 351
- Rejestracja: 23 lis 2005, 18:07
- Lokalizacja: Białystok
A może regulator jest ok, a z tacho jest coś nie tak.
Maksymalne rozpędzanie się silnika spowodowane może być także z powodu:
-uszkodzenie prądniczki tachometrycznej (najłatwiej sprawdzić miernikiem)
-przerwaniu jednego lub obu przewodów od prądniczki do regulatora (jw.)
-odwrotnego podłączenia prądniczki.
Sprawdź także szczotki od prądniczki, przeczyść papierkiem klatki prądniczki.
Chyba, że jednoznacznie można określić uszkodzenie regulatora (poszedł dym)
Maksymalne rozpędzanie się silnika spowodowane może być także z powodu:
-uszkodzenie prądniczki tachometrycznej (najłatwiej sprawdzić miernikiem)
-przerwaniu jednego lub obu przewodów od prądniczki do regulatora (jw.)
-odwrotnego podłączenia prądniczki.
Sprawdź także szczotki od prądniczki, przeczyść papierkiem klatki prądniczki.
Chyba, że jednoznacznie można określić uszkodzenie regulatora (poszedł dym)

-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 2379
- Rejestracja: 06 sty 2007, 13:29
- Lokalizacja: Poznań
Do regulacji tego typu służą tzw. regulatory trakcyjne, np. starsze regulatory rodziny SIMOREG f-my Siemens. Miały one wejście prądniczki tacho, regulowane rampy rozpędu i hamowania, wartości graniczne prądów itp. Poszukaj starszych modeli tej rodziny, może ktoś ma na sprzedaż używane. Ja sam, niestety, wyrzuciłem 2 szt. parę lat temu.
Przez 15 lat miałem z nimi do czynienia, były bezawaryjne i łatwe w użyciu. Cały czas mam na myśli stare modele, te współczesne to już kosmos.

Jeżeli pomogłem - nie zapomnij kliknąć POMÓGŁ
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 2057
- Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
- Lokalizacja: Poznań
Parę podpowiedzi i pytań.
1) Czy można regulować obroty? (nie stabilizować)
2) Czy obroty są regulowane potencjometrem ? Jesli tak to sprawdzić omomierzem potencjometr i przewody.
3) Czy któryś z kondensatorów nie wykazuje objawów uszkodzenia (wyciek elektrolitu, rozdęta obudowa, skorodowane odprowadzenia).
Ponieważ kostrukcja jest z lat 70 bardzo prawdopodobne, że rozbieg był realizowany na kondensatorach. Chyba, że są tam układy scalone. Są ?
4) Sprawdzić omomierzem prądniczkę i przewody tacho - przy wyłączonej sieci,sprawdzić napięcie z prądniczki na obrotach.
Będzie zmienne, jeśli jest bezkolektorowa (wirnik jest magnesem, uzwojenie tylko na stojanie, "przeskakuje " przy pokręcaniu).
Dalsze pytania i podpowiedzi wymagają przynajmniej zdjęć od strony elementów i od strony połączeń.
Pozdrawiam
Andrzej
1) Czy można regulować obroty? (nie stabilizować)
2) Czy obroty są regulowane potencjometrem ? Jesli tak to sprawdzić omomierzem potencjometr i przewody.
3) Czy któryś z kondensatorów nie wykazuje objawów uszkodzenia (wyciek elektrolitu, rozdęta obudowa, skorodowane odprowadzenia).
Ponieważ kostrukcja jest z lat 70 bardzo prawdopodobne, że rozbieg był realizowany na kondensatorach. Chyba, że są tam układy scalone. Są ?
4) Sprawdzić omomierzem prądniczkę i przewody tacho - przy wyłączonej sieci,sprawdzić napięcie z prądniczki na obrotach.
Będzie zmienne, jeśli jest bezkolektorowa (wirnik jest magnesem, uzwojenie tylko na stojanie, "przeskakuje " przy pokręcaniu).
Dalsze pytania i podpowiedzi wymagają przynajmniej zdjęć od strony elementów i od strony połączeń.
Pozdrawiam
Andrzej
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 37
- Rejestracja: 27 lut 2008, 22:11
- Lokalizacja: Łódź
Cześć.
Obroty są regulowane skokowo lecz nie jest to chyba potencjometr ,jest to sty k osadzony na osi który zwiera się kolejno z mosiężnymi kołeczkami.
Jutro spróbuję zamieścić zdjęcia.
Głównym objawem niedomagania jest gwałtowny wzrost obrotów do max a następnie spadek do zera i tak cyklicznie .Podczas wzrostu obrotów tak mocno wzrasta prąd że aż przysiadają żarówki .Maszyna nie reaguje na przekręcanie potencjometrem.
Obroty są regulowane skokowo lecz nie jest to chyba potencjometr ,jest to sty k osadzony na osi który zwiera się kolejno z mosiężnymi kołeczkami.
Jutro spróbuję zamieścić zdjęcia.
Głównym objawem niedomagania jest gwałtowny wzrost obrotów do max a następnie spadek do zera i tak cyklicznie .Podczas wzrostu obrotów tak mocno wzrasta prąd że aż przysiadają żarówki .Maszyna nie reaguje na przekręcanie potencjometrem.