Strona 1 z 2
Momet obrotowy silnika
: 08 lut 2025, 10:04
autor: europas
Witam. Który zestaw bedzie lepszy pod względem momentu obrotowego, czy poprostu nie ma to znaczenia.
Falownik jednofazowy i silnik jednofazowy
Falownik jednofazowy z wyjsciem na trzy fazy i silnik trzy fazowy.
Silniki o zbliżonych parametrach technicznych
Re: Momet obrotowy silnika
: 08 lut 2025, 11:35
autor: atom1477
europas pisze: ↑08 lut 2025, 10:04
Falownik jednofazowy z wyjsciem na trzy fazy i silnik trzy fazowy.
Jak falownik jednofazowy może mieć wyjście na 3 fazy?
Pod pojęciem "fazowości" falownika rozumie się ilość faz wyjściowych.
Jednofazowy zawsze ma jedną fazę wyjściową.
Pewnie mylisz to z falownikiem
zasilanym z jednej fazy.
A wracając do głównego tematu: lepszy moment uzyskasz na silniku 3-fazowym niż na 1-fazowym, przynajmniej jeżeli mowa o szerokim zakresie prędkości obrotowych. 3-fazowy będzie też mniejszy przy tej samej mocy/momencie.
To z jakiego falownika to zasilisz nie ma znaczenia. Ważne tylko żeby był 3-fazowy

Re: Momet obrotowy silnika
: 08 lut 2025, 23:44
autor: europas
Sorki .Falownik zasilanie jednofazowe a wyjscie 3x 230V
Dodane 1 godzina 31 sekundy:
Bo nie moge edytowac do tego silnik trójfazowy połaczony w trójkąt na 230
Re: Momet obrotowy silnika
: 09 lut 2025, 07:58
autor: tuxcnc
Silnika "jednofazowego" używa się tylko i wyłącznie wtedy, gdy już jest zamontowany, a jego wymiana na trójfazowy jest kłopotliwa lub nieopłacalna.
W nowych konstrukcjach należy używać silników trójfazowych, które są lepsze pod każdym względem.
Re: Momet obrotowy silnika
: 09 lut 2025, 08:36
autor: bas01
3 fazowy jest mniejszy ,efektywniejszy [większa sprawność elektryczna] ,cichszy ,mocniejszy w stosunku do wymiarów silnika jednofazowego ,bardzo płynna regulacja obrotów stosując wektorowe falowniki ,bez porównania wszystko lepsze
Re: Momet obrotowy silnika
: 19 lut 2025, 09:46
autor: klid16
atom1477 pisze:Pod pojęciem "fazowości" falownika rozumie się ilość faz wyjściowych.
Skąd taki pomysł? Pierwszy raz spotykam się aby określać w ten sposób ilość faz wyjściowych.
Musiałem szukać z 10 minut falownika o wyjściu jednofazowym a i tak znalazłem wyłącznie jakieś SANYU oraz Eatona DC1, na stronie w zakładce falowników do silników jednofazowych jest jeszcze Optidrive ODE3, ale to standardowy falownik 3-fazowy z możliwością konfiguracji pod 1-fazowy silnik.
Standardem, przynajmniej z takim jakim się spotykam dotychczas to określanie ilości faz na zasilaniu falownika.
Re: Momet obrotowy silnika
: 19 lut 2025, 09:49
autor: atom1477
klid16 pisze: ↑19 lut 2025, 09:46
Skąd taki pomysł? Pierwszy raz spotykam się aby określać w ten sposób ilość faz wyjściowych.
Z definicji falownika.
klid16 pisze: ↑19 lut 2025, 09:46
Musiałem szukać z 10 minut falownika o wyjściu jednofazowym a i tak znalazłem wyłącznie jakieś SANYU oraz Eatona DC1, na stronie w zakładce falowników do silników jednofazowych jest jeszcze Optidrive ODE3, ale to standardowy falownik 3-fazowy z możliwością konfiguracji pod 1-fazowy silnik.
To świadczy tylko o tym że takie falowniki są mało popularne.
Re: Momet obrotowy silnika
: 19 lut 2025, 11:30
autor: klid16
Ale ja serio pytam skąd taki sposób określania, skąd taki przyjąłeś bo się po prostu nie spotkałem z takim.
Może ze szkoły gdzieś, albo pracy?
atom1477 pisze:Z definicji falownika.
Gdybyś rzeczywiście odnosił się do definicji falownika, nie zaznaczałbyś jednocześnie, że chodzi o falownik zasilany z jednej fazy.
No chyba, że falownik 3-fazowy będzie zasilany z 3 źródeł prądu stałego.
Re: Momet obrotowy silnika
: 19 lut 2025, 11:53
autor: atom1477
klid16 pisze: ↑19 lut 2025, 11:30
Gdybyś rzeczywiście odnosił się do definicji falownika, nie zaznaczałbyś jednocześnie, że chodzi o falownik zasilany z jednej fazy.
Zaznaczyłem żeby wyjaśnić skąd się tam bierze ta jedna faza, mimo że falownik jest 3-fazowy.
klid16 pisze: ↑19 lut 2025, 11:30
Ale ja serio pytam skąd taki sposób określania, skąd taki przyjąłeś bo się po prostu nie spotkałem z takim.
Może ze szkoły gdzieś, albo pracy?
Nie ze szkoły czy pracy.
Ale z wielu dokumentów (w tym dokumentacji) jakie przeczytałem.
Domyślam się że pod pojęciem falownik masz na myli przemiennik częstotliwości, więc nie będę krytykował że użyłeś takiej nazwy.
W przypadku falownika nie było by żadnej wątpliwości że chodzi o fazy wyjściowe, bo falownik tylko takie posiada:
https://www.astor.com.pl/poradnikautoma ... -motocykl/
No ale skoro mowa o przemienniku, to już to nie jest takie oczywiste.
Jednak główną rolą przemiennika jest generowanie faz wyjściowych (wejściowe są prostowane, więc ich ilość czy częstotliwość ma małe znaczenie), a to robi właśnie falownik wbudowany w przemiennik. Dlatego dość oczywiste jest że nadal podajemy ilość faz wyjściowych.
A już w szczególności, jak producent/sprzedawca swój produkt nazywa "falownikiem" zamiast "przemiennikiem częstotliwości".
Pod nazwą "3 phase inverter" bez problemu znajdzie się przemienniki zasilane z jednej fazy.
Pod nazwą "1 phase inverter" nie znajdzie się ani jeden który by był zasilany z jednej fazy a generował z tego 3.
To potwierdza to co napisałem. Wszyscy się stosują do takiego sposobu nazewnictwa.
Re: Momet obrotowy silnika
: 19 lut 2025, 12:27
autor: RomanJ4
klid16 pisze:Standardem, przynajmniej z takim jakim się spotykam dotychczas to określanie ilości faz na zasilaniu falownika.
Też tak uważam. Z założenia potocznie określany "falownik" niezależnie jak zasilany daje wyjście na 3 uzwojenia - 3x380V jeśli zasilany 3x380V, lub 3x220V jeśli zasilany 1x220V, dlatego wyróżnikiem jest zasilanie wejściowe a nie wyjście..
Falownik do
indukcyjnego silnika jednofazowego to nie to samo co potocznie nazywany "
falownik 1-fazowy"(zasilany 1-fazowo), ma inną konfigurację wyjść dostosowaną do 2 cewek takiego silnika - głównego CB i rozruchowego CA (+ wspólny CC), i podaje na nie 2 różne sygnały inaczej przesunięte w fazie niż w typowym falowniku do silnika 3-fazowego z trzema identycznymi cewkami, gdzie sygnały są identyczne tylko przesunięte w fazie o ~120°. Oba nie są kompatybilne.
https://www.fif.com.pl/pl/index.php?con ... chment=658
