Czy silnik jest uszkodzony?

Dyskusje dotyczące silników elektrycznych i falowników.

Autor tematu
251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 16
Posty: 4440
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

Czy silnik jest uszkodzony?

#1

Post napisał: 251mz » 25 lut 2021, 10:44

Witam

Dziś dostałem zamówiony przez olx silnik o mocy 15kW
Po otwarciu puszki łączeniowej zobaczyłem to co na poniższych zdjęciach.
Zwęglone po wierzchu przewody doprowadzające - ( sztywne nie plecionka)
Zwęglony jest też jeden przewód doprowadzający do wnętrza silnika ( tuż przy konektorze przy kostce)
Rezystancje zmierzyłem i wynoszą 1.2 / 1.3 / 1.4 Ohma

Patrząc przez otwory w puszce do wnętrza silnika uzwojenie wygląda ładnie.

Teraz pytanie skąd się wziął taki stan rzeczy? Bo połączenia elektryczne nie są luźne .
Silnik z ręki obraca się gładko.

Czy mogę silnik sprawdzić jeszcze jakoś bez rozpoławiania jego?

Druga sprawa ,że sprzedający trochę chyba przygrał bo napisał że silnik 1400 obr , a jego wielkość mechaniczna i grubość osi 48mm przy tej mocy jednoznacznie pokazują ,że to 975 obr ....

Proszę o sugestie bardziej doświadczonych.




OlmerPL
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 165
Rejestracja: 29 gru 2016, 19:50
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: Czy silnik jest uzkodzony

#2

Post napisał: OlmerPL » 25 lut 2021, 10:53

Uwaga trocha [nie] na temat, brakuje wspomnianych w tekście zdjęć :)


strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 4419
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Czy silnik jest uzkodzony

#3

Post napisał: strikexp » 25 lut 2021, 11:03

Miedź czernieje na skutek utleniania. Jak długo leżał to mogło się tak stać. Ale bez zdjęcia to nie będę wróżył.

Nie ma przebicia i opory są równe (0,1 ohma to masz jak źle przystawisz miernik) więc raczej jest sprawny. Na biegu jałowym możesz go spróbować uruchomić poprzez żarówki w obwodzie. Choć przy 15kW to nie wiem czy ruszy na 3 żarówkach 200W. W końcu trochę to waży a żarówki ograniczą prąd rozruchowy :P


Autor tematu
251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 16
Posty: 4440
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

Re: Czy silnik jest uzkodzony

#4

Post napisał: 251mz » 25 lut 2021, 11:11

Cholera z pośpiechu zapomniałem

Obrazek

Obrazek


strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 4419
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Czy silnik jest uzkodzony

#5

Post napisał: strikexp » 25 lut 2021, 11:21

Czarne jak węgiel hehe, ale nie widać żeby była nadtopiona izolacja. Więc raczej dużej temperatury tam nie było, a jedynie korozja chemiczna. Śruby też zardzewiałe więc jest to pewna wskazówka że lekko ta skrzynka nie miała. Masz na silniku rok produkcji? Może on ma 10-20 lat. Dobry markowy silnik to przy zmianie łożysk pochodzi i 100 lat.


Autor tematu
251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 16
Posty: 4440
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

Re: Czy silnik jest uzkodzony

#6

Post napisał: 251mz » 25 lut 2021, 11:35

Właśnie najbardziej martwi mnie ten żółty po prawej na dole.
Jest czarny (plecionka) od temperatury , a izolacaja zamiast żółtej zwęglona i spękana...
Nawet widać ten przewód doprowadzający nad nim też ma usmażoną izolację...

No właśnie tabliczkę na OLX pokazywał , ale usunął już ogłoszenie.
Z resztą wątpię ,że to od tego była bo tak jak pisałem po pomiarach wielkości mechanicznej i średnicy osi wynika ,że to 975obr a nie 1450...


kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 11
Posty: 2572
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

Re: Czy silnik jest uzkodzony

#7

Post napisał: kubus838 » 25 lut 2021, 11:37

Witam

Jeżeli ja bym kupił taki silnik to pierwsze co bym zrobił to wymienił te metalowe konektory. Pierwszym moim "nie pokojem" jest ten kabel niby żółto brązowy. Efekt taki powstaje kiedy złącze ma zbyt duży opór i zaczyna się nagrzewać. Sama miedź jeszcze nie ulega uszkodzeniu ale izolacja po pary takich przegrzaniach zmienia kolor i zaczyna pękać.

Dlatego należy usunąć stare konektory i zamontować nowe. Tylko montażu nie rób poprzez zaciskanie konektorów a poprzez przylutowanie konektorów do kabli. Możesz to zrobić cyną lub na mosiądz. Potem wyczyść śruby zaciskowe i przykręć używając podkładem z mosiądzu oraz nakrętek mosiężnych lub wykonanych z materiału nie rdzewnego.

robert


rynio_di
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1494
Rejestracja: 03 gru 2005, 23:44
Lokalizacja: lublin

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#8

Post napisał: rynio_di » 25 lut 2021, 12:04

Postaraj się o miernik /induktor . Sprawdzisz stan izolacji oraz przebicie pomiędzy uzwojeniami cewek/faz ,a także przebicie do korpusu. Tylko nie na 500 V a raczej na 1000 V. Wszystko będzie jasne.


strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 4419
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#9

Post napisał: strikexp » 25 lut 2021, 12:12

Przy mocy 15kW to nie powinno się stosować nic innego jak miedzi/mosiądzu, takie materiały powinny się porządnie stykać i być mocno dociśnięte np stalowymi śrubami. Duże moce więc i od byle oporu powstaje grzałka, izolacja się topi a miedź utlenia. Silnik jest pewnie ok, ale właśnie na łączeniach trochę się uszkodziło.
Początkowo mi to umknęło ale faktycznie jakiś inteligent połączył oba przewody za pomocą stalowej nakrętki... Nic dziwnego że się grzało. Należy wymienić konektory na pełno mosiężne i te blaszki też na mosiężne. A jeden przewód z drugim zaciskać bezpośrednio na blaszce mosiężnej a nie nakrętce stalowej.


upanie
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 6
Posty: 1965
Rejestracja: 15 sty 2011, 09:26
Lokalizacja: Wyszków

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#10

Post napisał: upanie » 25 lut 2021, 13:54

kubus838 pisze:Tylko montażu nie rób poprzez zaciskanie konektorów a poprzez przylutowanie konektorów do kabli.

Zaraz znowu się zacznie gównoburza ale nie lutuj tego. Konektor ma być porządnie zaciśnięty a nie lutowany.
Lutowanie obniża jakość połączenia zarówno elektrycznego jak i mechanicznego. A już przy 15kW lutowanie konektorów to delikatnie mówiąc wielkie nieporozumienie.
czilałt...

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Elektryczne / Falowniki”