Strona 1 z 4

Wrzeciono - łożyskowanie

: 08 kwie 2021, 20:24
autor: MarLip
Krótko i na temat. Nada się do toczenia alu w amatorskiej tokarce? Przelot fi20, z przodu 7209, oporowe 51107, ostatnie 61907.
Za mało? A może przerost formy nad treścią?
Obrazek
Obrazek

Re: Wrzeciono - łożyskowanie

: 08 kwie 2021, 21:00
autor: Steryd
Czemu dałeś oporowe z tyłu? Jak Ci się ta rura nagrzeje to parę dyszek ucieknie z długości. Czemu napinasz przednie łożyska przez tylne? Jak Ci sie ta rura nagrzeje, to napięcie wstępne spadnie, a z nim sztywność tokarki.

Re: Wrzeciono - łożyskowanie

: 08 kwie 2021, 21:57
autor: FTW
Generalnie zasada jest taka, że masz podporę stałą i przesuwną. Czyli przy uchwycie będzie podpora stała, odbierasz możliwość ruchu promieniowego i osiowego. A podpora przesuwna (drugi koniec wrzeciona) odbiera tylko możliwość ruchu promieniowego, natomiast jest możliwość ruchu osiowego - chociażby ze względu na wydłużenie od temperatury tak jak pisze Steryd.

Przerabiam aktualnie wymianę łożysk w TUM25B, przy uchwycie jest łożysko walcowe dwurzędowe dla obciążeń promieniowych i dwa łożyska wzdłużne dla osiowych. Na drugim końcu jest zwykłe kulkowe. Ściągnij sobie kilka dtrek z różnych tokarek to będzie wszystko wiedział, nie ma sensu wynajdować koła na nowo :)

Re: Wrzeciono - łożyskowanie

: 09 kwie 2021, 00:10
autor: grg12
Nie wiem czy to kwestia tego że już północ, czy może piwa - ale nie rozumiem jak to łożyskowanie działa

Obrazek

"1" wygląda na nakrętkę dociskającą przez dystans "2" wewnętrzną bierznię łożyska "3" do tulei "4"?
Nie widzę też niczego co by zabezpieczało wrzeciono przed "wyjechaniem" do przodu?

Re: Wrzeciono - łożyskowanie

: 09 kwie 2021, 19:56
autor: MarLip
Generalnie zasada jest taka, że masz podporę stałą i przesuwną. Czyli przy uchwycie będzie podpora stała, odbierasz możliwość ruchu promieniowego i osiowego. A podpora przesuwna (drugi koniec wrzeciona) odbiera tylko możliwość ruchu promieniowego, natomiast jest możliwość ruchu osiowego - chociażby ze względu na wydłużenie od temperatury tak jak pisze Steryd.
Oczywiście, zgadza się.
nie ma sensu wynajdować koła na nowo
Tutaj jak najbardziej zgoda.
Starałem się wzorować na:
Obrazek
z tym że zamiast wałeczkowego dwurzędowego użyć stożkowych.
"1" wygląda na nakrętkę dociskającą przez dystans "2" wewnętrzną bierznię łożyska "3" do tulei "4"?
Nie widzę też niczego co by zabezpieczało wrzeciono przed "wyjechaniem" do przodu?
Ani piwo, ani północ - jest dokładnie tak jak piszesz. Przed wysunięciem chroniłaby nakrętka i łożysko z tyłu w oprawie - ale to już nie ważne.

Reasumując - rozumiem że rozwiązaniem mojego układu jest napięcie łożysk skośnych z przodu a nie z tyłu jak tak narysowałem (lub zastąpienie łożysk skośnych łożyskiem np. dwurzędowym wałeczkowym) i uwolnienie łożyska z tyłu żeby mogło kompensować wydłużenie?

Re: Wrzeciono - łożyskowanie

: 09 kwie 2021, 20:25
autor: Steryd
Pierwszy wariant jak najbardziej. Łożysko dwurzędowe raczej też byś musiał napiąć, albo dać napięte fabrycznie i do tego ciasno osadzić... Szkoda kombinacji.

Re: Wrzeciono - łożyskowanie

: 09 kwie 2021, 20:49
autor: Robert_K
Może w ten sposób?
Obrazek

Ewentualnie sporo ciekawych informacji masz pod tym linkiem:
http://www.nsk-literature.com/pl/mtm-gu ... wnload.pdf

Kiedyś była gdzieś też taka stronka z SKF'u chyba, też były tam różne przykłady z opisami, ale nie mogę jej teraz znaleźć.

Pozdrawiam.

Re: Wrzeciono - łożyskowanie

: 09 kwie 2021, 21:00
autor: qqaz
takie tylko 3 grosze bo że jest źle to już ustaliliście
Ale
przednia podpora z dwoma skośnymi powinna oba łożyska zaciskać. Tymczasem wewnętrzna bieżnia łożyska lewego nie jest uchwycona i sama przesuwa się do wnętrza wrzeciennika
Zostaje tylko prawe łożysko napięte przez ciągnięty wałek w lewą stronę
Ale
Jak zaczniesz napinać nakrętką 1 na tulejkę 2 która przeniesie napięcie na wewnętrzną bieżnię łożyska 3 to to łożysko oprze się o kołnierz pokrywy 4 i całość stanie zablokowana tarciem.
Teraz włączysz obroty i w 2 sekundy opanujesz technologię zgrzewania tarciowego.


Skoro w pierwszym projekcie tak wyszło to w następnym uwzględnij te swoje tendencje aby ich nie powtórzyć.

Dodane 3 minuty 18 sekundy:
do pominiecia jest fakt ze napinać można albo prawe łożysko prawej podpory albo łożysko wzdłużne po lewej stronie wrzeciona.
Nie ma mowy abyś trafił z tolerancjami tak aby to wzdłużne cokolwiek oprócz bałaganu robiło.

Re: Wrzeciono - łożyskowanie

: 09 kwie 2021, 21:26
autor: grg12
Robert_K pisze:Kiedyś była gdzieś też taka stronka z SKF'u chyba, też były tam różne przykłady z opisami, ale nie mogę jej teraz znaleźć.


Przypadkiem o to: https://www.skf.com/pl/products/super-p ... n-bearings chodzi?
Na dole strony jest link do "Katalog łożysk superprecyzyjnych" (niestety - zawartość po angielisku)

Re: Wrzeciono - łożyskowanie

: 09 kwie 2021, 21:34
autor: FTW
Rzucę jeszcze jeden pomysł. Może warto by było kupić cały wrzeciennik z tokarki i wstawić go tam zamiast bawić się od zera w projektowanie i wykonanie? Można trafić takie rzeczy. Na OLX jest tumka 25 na części, wrzeciennik z zawartością ma kształt prostopadłościanu. Jako dodatkowy plus jest mechaniczna odboczka w środku 1:8.