Strona 1 z 1

[PKM] Jak połączyć ze sobą dwie płyty?

: 20 sty 2017, 11:15
autor: przemocnik
Dzień dobry, mam pytanie z zakresu konstrukcji maszyn. Wyobraźmy sobie dwie płaskie płyty, które mają na swojej powierzchni po jednym otworze. W jaki sposób najlepiej je połączyć, aby umożliwić ich wzajemny ruch? Myślałem o tym, żeby złączyć je za pomocą śruby, jednak wtedy między dwiema płaszczyznami będzie następowało tarcie co uniemożliwia ruch. Możliwe jest też samoczynne luzowanie się śruby. W jaki sposób w technice jest to rozwiązywane?

: 20 sty 2017, 11:58
autor: pukury
witam.
jak byś podał wielość tych płyt - to by było świetnie.
co innego płyta 100mm na 100mm a co innego metr na metr .
pzd.

: 20 sty 2017, 13:06
autor: atlc

: 20 sty 2017, 13:19
autor: bartuss1
do jednej plyty wciska się ciasno sworzen a w drugiej robi sie łozyskowanie jakies tam, ale problemy robią

: 22 sty 2017, 15:24
autor: Duszczyk_K
Ja mając podobne zadanie rozwiązałem to tak:
- kupiłem 2 łożyska wzdłużne (chyba na wałek fi 20)
- śrubę M20
Na śrubę nałożyłem łożysko (odpowiednią stroną, łożyska te nie są symetryczne) później śrubę włożyłem w otwór w blasze, następnie nałożyłem drugie łożysko i na to druga blacha. Wszystko to skręciłem nakrętką plus drugą nakrętką kontrującą.

: 24 sty 2017, 09:40
autor: przemocnik
grube na około 10mm o wymiarach 150mm na 200mm prostokątne. otwory niech będą o średnicy 5mm.

Myślałem, że możnaby to połączyć za pomocą śruby, między elementy dać podkładkę ślizgową oraz dwie podkładki pod łeb śruby i nakrętkę. w środku otworu dać tuleję ślizgową. czy jest to dobre rozwiązanie?

: 08 lut 2017, 20:16
autor: rupcio
Pewnie może zdać egzamin, ale zadbałbym o zabezpieczenie nakrętki przed samo odkręcaniem lub samo dokręcaniem.
Na przykład kontrując ją drugą nakrętką. Sposób toporny ale w prowizorkach się sprawdza.
Inny sposób to zastosowanie nakrętki koronowej i ustalenie jej zawleczką przewleczoną przez otworek wywiercony w śrubie. Te sposoby nie wyczerpują tematu.
Jest jeszcze problem średnicy otworków w płytach. Przy 5 mm i upchaniu wewnątrz tulejki ślizgowej może zabraknąć miejsca na śrubę, zwłaszcza jeżeli ma to połączenie przenosić jakieś obciążenia.