Strona 1 z 2
Połączenie sworzniowe
: 23 kwie 2014, 17:03
autor: TPT
Witam szanownych kolegów,
Rozważając kilka opcji tematowego połączenia popełniłem coś takiego:
Dolna część ma sie obracać swobodnie względem górnej, element brązowawy to tulejka ślizgowa ze sklepu sponsora, elementy białe - podkładki teflonowe.
A może ktoś ma propozycję jak to rozwiązać w prostszy sposób?
Będzie to element przekładni kierowniczej do małego pojazdu mającego przypominać pojazd samochodowy (wymiary ok 1000x640x500 mm, waga ok 50kg).
Pozdrawiam
Re: Połączenie sworzniowe
: 23 kwie 2014, 19:28
autor: peritus
TPT pisze:Dolna część ma sie obracać swobodnie względem górnej
Po odpowiednim dokręceniu nakrętki (z zachowaniem niezbędnego luzu na obrót) ,należy ją zabezpieczyć przed samoodkręceniem na skutek obrotu części.
Zastosować nakrętkę koronową z zawleczką( na modelu jest "niby nakrętka koronowa" bez zawleczki).
: 23 kwie 2014, 22:09
autor: InzSpawalnik
Po pierwsze daj profesjonalny rysunek z zaznaczonym kreskowaniem przekrojem. Z tego czegos niewiele widac nawet nie ma roznych kolorow dla roznych czesci .... Same szarosci widze
: 23 kwie 2014, 23:09
autor: 000andrzej
Zobacz jak to pracuje. Śrubę jak dociśniesz to będzie się dolny teflon wycierał, aż łeb śruby go zniszczy. Według tego modelu łeb przeleci przez tulejkę brązową. Jeśli to ma być tylko zabawka to spełni swoje zadania taki układ. Jeśli to ma być profesjonalne zastosowanie przerób to.
Ja bym to tylko na sworzniu i tulei brązowej (lub teflonowej) z kołnierzem łożyskował, zamiast wpuszczać jeden element w drugi. Albo tak jak masz tylko zamiast dolnej podkładki teflonowej zrób tam kołnierz tulei brązowej. Ale nie wiem do czego to ma być, by cokolwiek proponować.
: 23 kwie 2014, 23:23
autor: BYDGOST
Też mi się to nie podoba. Luz ustalasz nakrętką śruby i nie masz jej jak zakontrować. Zawleczki tam nie włożysz bo nakrętka schowana jest w zagłębieniu. Śrubę można by dać tylko od dołu wkręcaną do oporu w sworzeń a wielkość luzu, niezbędnego do obracania się sworznia, ustalać grubością środkowej, tej grubszej, podkładki z teflonu.
: 23 kwie 2014, 23:54
autor: ALZ
Z rysunku wynika że nakrętka jest z wkładka poliamidową. Jeśli ten przegub nie będzie nadmiernie obciążony i nie jest to odpowiedzialne połaczenie to może być, ale jeśli jak piszesz to pojazd to nie ryzykował bym takiego rozwiązania. Jedno na pewno warto zmienić - te podkładki teflonowe i zastąpić je brązem.
: 24 kwie 2014, 10:18
autor: Xprot
czy jest jakies przeciwwskazanie dla łożysk ?
: 24 kwie 2014, 19:44
autor: TPT
Dziękuję za zainteresowanie tematem!
InzSpawalnik pisze:Po pierwsze daj profesjonalny rysunek z zaznaczonym kreskowaniem przekrojem. Z tego czegos niewiele widac nawet nie ma roznych kolorow dla roznych czesci .... Same szarosci widze
Moja pierwsza koncepcja:
Faktycznie zapomniałem o zawleczce - miejsce na jej włożenie sobie zrobię.
ALZ pisze:Z rysunku wynika że nakrętka jest z wkładka poliamidową.
Tak też jest.
000andrzej pisze:(...) Śrubę jak dociśniesz to będzie się dolny teflon wycierał, aż łeb śruby go zniszczy. Według tego modelu łeb przeleci przez tulejkę brązową. (...) . Ale nie wiem do czego to ma być, by cokolwiek proponować.
Przelecieć nie przeleci - jest tam szeroka podkładka, więc zatrzymałby się na tej podkładce.
Faktycznie podałem za mało informacji o tym gdzie ma być zastosowane rozwiązanie - będzie to połączenie obrotowe elementów układu kierowniczego, myślałem by podobnie rozwiązać mocowanie wahaczy. Zależałoby mi na trwałości rozwiązania.
Po sugestiach kolegów wykombinowałem coś takiego:
Coś takiego powinno być mocniejsze?
Xprot pisze:czy jest jakies przeciwwskazanie dla łożysk ?
Jedynie takie, że skomplikuje to konstrukcję, jednak zaś mam świadomość, że na łożyskach byłoby to najmocniejsze.
: 24 kwie 2014, 20:05
autor: Dagome
Widziałem "tulejki" oporowe tego samego typu co zwykle tulejki ślizgowe, czyli blacha pokryta teflonem, małą formatkę blachy też idzie kupić. Lepsze coś takiego niż zwykły kawałek teflonu.
Można poszukać jeszcze tulejek z brązu ale spiekanych wypełnionych olejem w porach ale wtedy bezwzględnie sworzeń powinien być hartowany i szlifowany, czyli trza by użyć kawałka wałka wiszącego

.
: 24 kwie 2014, 21:03
autor: trzasu
Nie znam miejsca w układzie tego rozwiązania, ale może zastosować gotowe rozwiązanie robiąc adaptację łożyskowania widelca rowerowego ?