Strona 1 z 1
Proces produkcji wału korbowego (2T)
: 11 gru 2011, 15:45
autor: fiecio931
Witam. Chciałbym zbudować o większym skoku, ponadwymiarowy, wysokoobrotowy wał korbowy do silnika dwusuwowego, konkretnie minarelli horizontal. Seryjny skok to 39,2 mm, dążę do 50 mm. W związku z tym interesują mnie informacje na temat procesu produkcji takich wałów.
Przykładowy wał do tego silnika
LINK
Wał miałby kręcić ok. 12 tyś., przenosić moc ok. 25-30 KM. Pomijam już fakt wyważania zestawu, tym można zająć się później. Interesuje mnie raczej materiał i poszczególne procesy. Myślałem o precyzyjnym toczeniu cnc na podstawie stworzonego projektu 3d -

. Dużym problemem jest też idealna symetria otworów pod czop oraz jego równoległość względem osi obrotu. Byłbym wdzięczny za pomoc, gdyż szukałem jej na kilku forach i nie dostałem konkretnej odpowiedzi. Z góry dzięki

: 11 gru 2011, 19:32
autor: IMPULS3
fiecio931 pisze:
Wał miałby kręcić ok. 12 tyś., przenosić moc ok. 25-30 KM. Pomijam już fakt wyważania zestawu, tym można zająć się później.
Powiedzialbym że to najtrudniejsze.
Sam wal to chyba nie takie trudne do zrobienia.
: 11 gru 2011, 19:39
autor: fiecio931
Nie zaprzeczam temu, tylko tym można zająć się po stworzeniu już samego wału, uwzględniając wagę układu tłokowo-korbowego.
: 11 gru 2011, 20:14
autor: IMPULS3
Wal możesz robić z dwóch polówek albo w calości i dopiero wtedy możesz rozciąć.
fiecio931 pisze: Dużym problemem jest też idealna symetria otworów pod czop
Robiąc wal w calości możesz zrobić w obydwu polówkach otwór pod sworzeń a tym samym symetria będzie. Choć z racji dlugich czopów będzie trochę klopotu.
Zanieś to do jakiegoś zakladu i zobacz co Ci powiedzą.
: 11 gru 2011, 21:11
autor: fiecio931
Czop stosunkowo krótki - 37 mm, fi 16 mm
Jaki materiał użyć na tak dość wysilony wał ? Myślałem o 40-50 HRC.
Tylko co po wytoczeniu ? Czy taki materiał jest w jakiś sposób utwardzany, poddawany innym procesom ?
: 11 gru 2011, 21:58
autor: IMPULS3
Czop stosunkowo krótki - 37 mm, fi 16 mm
A na zdjęciu wyglądal na dluższy.
fiecio931 pisze:Jaki materiał użyć na tak dość wysilony wał ? Myślałem o 40-50 HRC.
Tylko co po wytoczeniu ? Czy taki materiał jest w jakiś sposób utwardzany, poddawany innym procesom ?
Nie chce Ci pisać glupot bo to trochę nie moja dzialka, ale z twardością to bym nie przesadzal,dal bym tak max. do 45HRC-dalej jest coraz bardziej krucho.
Material to np. 40 HM, 40HGS, i wiele innych.
: 11 gru 2011, 22:53
autor: fiecio931
Trochę polemiki na temat procesu produkcji:
http://wueska.pl/viewtopic.php?f=23&t=7602
Znalazłem też informację na temat materiału z którego są robione wały do tego silnika:
http://skutercentrum.pl/wal-korbowy-mal ... ludix.html
: 12 gru 2011, 22:11
autor: IMPULS3
To jak wszystko wiesz to po co zadajesz glupie pytania

: 12 gru 2011, 22:22
autor: fiecio931
Dalej niewiele wiem, dlatego założyłem ten wątek ... Znalazłem te informacje wczoraj, liczyłem na komentarze, przecież nie wszystko z tego musi być prawdą. Może ktoś bardziej doświadczony mógłby pomóc.
: 13 gru 2011, 18:02
autor: Mrozik
IMHO łatwiej tak wał zrobić niż poprawnie zaprojektować.
Po drugie chyba taniej wyjdzie kupić gotowca. Niemniej jednak proponował bym tak:
1. Toczyć połówki wału z materiału jak kolega wyżej coś koło 40HM , Stal "18 Ni Cr Mo 5" nie istnieje, natomiast stal o podobnym składzie pierwiastkowym to 34HNM (podaję stare oznaczenia).
Stal ta nadaje się na tego typu wał. Toczyć z naddatkami w kłach, wykonać otwór na sworzeń stopy korbowodu z naddatkiem oraz wybranie pod stopę, ewentualne wycięcia na przeciwwagach, kanałki wpustowe, wielowypusty, ulepszać cieplnie w atmosferach, szlifować czopy, otwór, gwint, wielowypusty, powierchnie pod simmeringi, wprasować sworzeń korbowodu, zakładać, wywarzać i jeździć.
Chyba 1400zł nie starczy.