Strona 1 z 2

4 oś obrotowa

: 29 lis 2023, 10:01
autor: loook
Witam,

Drodzy forumowicze a mam nadzieję znawcy maszyn !

zajmuję się małą produkcją okularów, frezuję je w zasadzie z płaskiej formatki lub bardzo lekko profilowanej,robię to długim frezem nie uwzględniając w ogóle profilu wygięcia. Chciałbym zrobić nowe okulary z bardziej zagiętego materiału, okulary mają być zagięte jakby do skroni ( rysunek 1 kerl ).
i teraz pytanie, czy dodając taką oś jak z załącznika(zdjęcie oś 3) będę w stanie to zrobić ? generalnie wyglądałoby to jak na zdjęciu oś 1, ioś 2.
Prześwit w brami to 19 cm, więc spokojnie zmieści się oprawka nawet z mocowaniem . mam sterownik na 4 osie, programy do zaprojektowania to Fusion 360 bądź Rhinoceros, do frezowania MACh 3, czy uważacie, że to się może udać ?

Temat jest bardzo pilny więc będę wdzięczny za pomoc.

Re: 4 oś obrotowa

: 29 lis 2023, 23:29
autor: rockykon
Jeśli faktycznie chcesz robić ramki to pokusilbym się o maszynę z dedykowana kinematyką.
Z taka 4ta osią też powinno wystarczyć, ale podejrzewam że post procesor do cam może cię przerosnąć.
Ramki sportowe bądź z dużą baza są dużo trudniejsze bo wymagaja 5 osi.

Czy jesteś w stanie wycinac ranki przed nadaniem krzywizny?

Re: 4 oś obrotowa

: 30 lis 2023, 06:58
autor: loook
@rockykon

Gdybym mógł wyciąć je na płasko, to nie zadawałbym sobie tyle trudu z osiami itp.

Najpierw muszę zrobić produkt jak natansZym sposobem aby zobaczyć jak rynek zareaguje potem dopiero będę mógł myśleć o inwestycjach.

To aż tak trudne zadanie, z tym postprocesorem ?

Re: 4 oś obrotowa

: 02 lut 2024, 15:51
autor: loook
@rockykon tak trudne będzie ogarnięcie postprocesorwa do 4 osi ? Mam Rhino 4.0 znasz ten program ?

Re: 4 oś obrotowa

: 03 lut 2024, 02:17
autor: qqaz
przypuszczam że obrabiasz w Machu z rysunku płaskiego, albo Gkod albo DXF.
Obrót o 90st aby obrobić bok lewy a następnie prawy to tylko wprowadzenie nowej bazy dla każdego z nich albo na bazie dotychczasowej a tylko rysunki boków umieszczasz tam gdzie będą po obrocie (głownie wysokość)
Nie ma co się martwić o postprocesor 4-ro osiowy skoro możesz wpisać zmianę o zadany kąt - indeksowanie na osi obrotowej.
Na byle klocku uchwyconym w imadle możesz sprawdzić efekt, nie musisz mieć osi aby obrobić czoło i dwa boki.
Wyjdzie i będziesz zadowolony to ocenisz zakres nakładów które warto ponieść.
Zacznij na razie na programie płaskim, tym który masz i go znasz a sprzęt jest sprawą wtórną.

Re: 4 oś obrotowa

: 03 lut 2024, 17:23
autor: loook
W podsumowaniu co sugerujesz ?:)

Re: 4 oś obrotowa

: 03 lut 2024, 23:37
autor: qqaz
zobaczyłem że w kilku tematach rozważasz nowy program, albo zakup 4tej osi, albo coś tam jeszcze...
Ale w podsumowaniu zawsze sugeruję aby do końca wykorzystać to co sie ma i potrafi.
Na podstawie rysunku płaskiego zaprojektuj okulary, ich nowy wzór, obróbkę, sprawdź narzędzia bo moze się okazać że faktycznie tylko 4ta oś i już ale równie dobrze moze być że będziesz chciał kręcić dwoma osiami A1 i A2 bo jakieś zawiaski równoległe do A1
Prę minut rysowania w programie płaskim ale gdybyś musiał obrabiać z bryły z krzywoliniowymi powierzchniami to też odpowiednim indeksowaniem osi A1 ustawisz co trzeba. np
-wstępnie na zero
-kąt 45st na prawo
-kat 90st na prawo
- i to samo z lewej strony
Wracasz na płasko i obracasz oś A2 dla wiercenia osi zawiasków
A nie mając programu na wiecej niż 3osie wstawiasz ręcznie pozycję indeksowaną i tyle tej magii z obróbki wieloosiowej.
Próbę programu robisz na klocku - już kilku kolegów opisywało co i jak
I teraz wiesz co faktycznie jest potrzebne
klocek bo tych okularów masz do zrobienia 4 szt w tygodniu albo dwuosiowa A1+A2 kołyska bo produkcja jest 8 godz co dzien
Obrazek
Obrazek
Obrazek
no i fajnie

Re: 4 oś obrotowa

: 04 lut 2024, 15:48
autor: jasiekk7
Ja bym to zrobił na podzielnicy, np taka:
Obrazek

Możesz znaleźć takie za nieco ponad 1000zł, sztywne, z hamulcem że możesz w stali robić. Ustalasz kąty jaki chcesz, robisz CAM na 3 osie tylko odpowiednio ustalasz bazę (albo różne bazy dla różnych ustawień albo baza w środku obrotu - jeżeli kiedyś będziesz jednak używał 4 osi)

Na pewno najtaniej i najprościej na start i prototypy. Oczywiście musisz sobie do tego dorobić mocowanie do okularów.

Re: 4 oś obrotowa

: 04 lut 2024, 16:46
autor: tuxcnc
jasiekk7 pisze:
04 lut 2024, 15:48
Na pewno najtaniej i najprościej na start i prototypy.
No to pojechałeś po całości...
Oczywiście podzielnica zda egzamin, bo przecież do tego właśnie ją skonstruowano, ale ani nie jest prosta w obsłudze, ani nie nadaje się "na początek", bo to jest rozwiązanie w żaden sposób nie nadające się do jakiejkolwiek modyfikacji - jak sobie kupisz podzielnicę za 1000 PLN, to będziesz mógł kręcić korbką do końca świata, albo schować ją do szuflady i kupić coś innego...

Re: 4 oś obrotowa

: 04 lut 2024, 18:05
autor: loook
Dodane 5 minuty 21 sekundy:
Zdjęcia, na rysunku jest to w lekkim łuku na zdjęciu tego nie widać, nacięcie musi buc w łuku oraz te 2 jakby „ odnogi ** też, żeby nadal oprawce kąt, wtedy las lekkie podgortr zgodnie ze sztuką optyczną

Dodane 4 minuty 25 sekundy:
Sorrki, za błędy, te odnogi oraz nacięcie wykonane pod kątem, tzw kątem pantoskopowym to 8 stopni , dzięki temu oprawka lepiej leży na bizonów nie spada. Trzeba będzie pokombinować jak zrobić żeby ująć te kąty i w której pozycji frezowania obrócić os i i jak ująć te zmiany, jest to dla mnie problem póki co, mam nadzieje ze wiecie o czym mówię, ale pewnie dopóki nie spróbuje to nie zobaczę :)