Strona 1 z 1

Przeniesienie napędu na dwa wrzeciona pasami klinowymi

: 26 lut 2023, 12:16
autor: radvanced
Jak zrealizować przeniesienie napędu z silnika na dwa wałki za pomocą pasów klinowycha
schemat 1) silnik -> wałek 1 -> wałek 2
schemat 2) silnik -> jednocześnie na oba wałki

Na każdym elemencie mam podwójne koła pasowe więc oba warianty są możliwe.
Jakie są wady / zalety / błędy w pokazanych na rysunku rozwiązaniach

Re: Przeniesienie napędu na dwa wrzeciona pasami klinowymi

: 26 lut 2023, 12:43
autor: Steryd
Zdecydowanie dwa pasy, albo długi pas i koła zwrotne.
Przy jednym pasie zamontowanym bezpośrednio na 3 koła będzie mały kąt opasania, przez co pas może się ślizgać, a na pewno będzie dużo mniejszy moment przenoszony przekładni.
Jeśli dasz dwa pasy, jest lepiej, ale daj pasy do każdego wrzeciona z silnika, inaczej ten pierwszy będzie obciążony dwa razy bardziej.

Re: Przeniesienie napędu na dwa wrzeciona pasami klinowymi

: 26 lut 2023, 13:01
autor: JacekBelof
Na dwa pasy lepszy, z jednym zastrzeżeniem:
Oba pasy muszą wychodzić z silnika. W sytuacji, jaką narysowałeś, pas pomiędzy silnikiem a wałem 1 będzie przenosił jeszcze obciążenie generowane przez wał 2.

Re: Przeniesienie napędu na dwa wrzeciona pasami klinowymi

: 26 lut 2023, 22:08
autor: radvanced
Dziękuję za obie odpowiedzi.
Zwróciły moja uwagę na aspekty, których nie brałem pod uwagę.

Przy jednym pasku łatwiej realizować naciąg i można dodając rolkę napinającą zwiększyć długość opasania tylko nie jestem pewien czy pas klinowy można wyginać w obu kierunkach...
Przy dwóch wychodzących z wału silnika kierunek ruchu silnikiem (naciąg) musi być precyzyjny.

Re: Przeniesienie napędu na dwa wrzeciona pasami klinowymi

: 26 lut 2023, 22:12
autor: pukury
Hej.
Pracując dawno temu w poligrafii zrobiłem kilka takich wiertarek.
Do stosików papieru - dla tzw. chałupników.
I po kilku próbach zostały dwa paski - jak tu Kol. napisał.
Zależy oczywiście co będzie wiercone.
pzd.