Strona 1 z 2
materiał na adaptery zacisków hamulcowych
: 25 kwie 2022, 10:02
autor: dżarosław
Re: materiał na adaptery zacisków hamulcowych
: 25 kwie 2022, 19:20
autor: CFA
dżarosław pisze: ↑25 kwie 2022, 10:02
Zaprojektowałem adaptery, dzięki którym mogę zamocować duże zaciski hamulcowe w parze z dużymi tarczami do swojego samochodu.
W jakim sensie do swojego samochodu? To jakieś auto do użytku na własnym podwórku czy ingerencja w homologowany typ?
Re: materiał na adaptery zacisków hamulcowych
: 25 kwie 2022, 19:30
autor: dżarosław
aby uniknąć polemiki wykraczającej poza meritum mojego zapytania przyjmijmy, że to samochód do jazdy po torze
Re: materiał na adaptery zacisków hamulcowych
: 25 kwie 2022, 19:55
autor: tuxcnc
dżarosław pisze: ↑25 kwie 2022, 10:02
Zaprojektowałem adaptery, dzięki którym mogę zamocować duże zaciski hamulcowe w parze z dużymi tarczami do swojego samochodu. Mam dylemat z jakiego materiału wykonać tą część.
Tak na oko, to z czego byś nie zrobił, to powinno wytrzymać, bo tam będzie prawie tylko praca na rozciąganie.
Natomiast nie wiem jaki miałoby to mieć sens, bo przecież hamowanie nie polega na zatrzymaniu kół w miejscu...
Re: materiał na adaptery zacisków hamulcowych
: 25 kwie 2022, 19:56
autor: CFA
dżarosław pisze: ↑25 kwie 2022, 19:30
aby uniknąć polemiki wykraczającej poza meritum mojego zapytania przyjmijmy, że to samochód do jazdy po torze
I taka odpowiedź jest bardzo OK, czyli modyfikujesz do użytku wewnętrznego i na swoje ryzyko.
Co do liczenia tego, mogę zaryzykować tezę, że materiał 40HM (ulepszony do maks 30HRC) w charakterze statycznego podtrzymywacza zacisku sprawdzi się dobrze. Akurat moment od siły pomiędzy zaciskiem a tarczą nie jest specjalnie przejmowany kształtem adaptera, prędzej zetnie te śruby mocujące - ale wyglądają solidnie, więc raczej to nie nastąpi. Wiekszość dźwigni, adapterów i innych hebli, które wykonywałem i które pracowały w przeróżnych maszynach i mechanizmach jest z definicji przewymiarowana. Ale jak chciałbyś tym sam jeździć po torze i wyhamowywać się z drugiej kosmicznej

, to sprawdź chociaż jaki moment działa na tę dźwignię.
Liczenie pomaga oszacować rząd zagrożenia. Jako przykład podam, że większość bałaby się powiesić ciężar na śrubce M6 a tymczasem na zwykłej klasie 5,6 da się statycznie powiesić ponad tonę. Podaj jakieś wstępne założenia, to może ktoś oszacuje.
Re: materiał na adaptery zacisków hamulcowych
: 25 kwie 2022, 20:07
autor: ARGUS
Zrób ze zwykłego płaskownika(odpowiedniej grubości)
To tylko mocowanie zacisku,
Robiłem cos podobnego pod opony298/50/15
Do dziś nic się nie stało

Re: materiał na adaptery zacisków hamulcowych
: 25 kwie 2022, 21:09
autor: nivr1
Zwykła 40h, hartowana na 45 hrc. Możesz wyginać w

i powróci do kształtu. Ewentualnie jakaś sprężynówka. 40h hartowane na 45 Rockwella C, blacha 5 mm miała ugięcie prawie 150 mm przy długości próbki 400mm i podparciu na końcach. Siła przyłożona do środka próbki. Oczywiście po takim odkształceniu i zdjęciu siły element wracał do swojego kształtu. Wiem co mówię bo na 10 szt zawsze bierzemy jedna na próby ugięcia i twardości. Mówimy o 1000 szt miesięcznie. Więc jakaś tam grupa testowa jest. Element moim zdaniem musi być conajmniej ulepszony cieplnie, lub zahartowany żeby otwory się nie porozbijały i aby uniknąć ewentualnego wygięcia.
Pozdrawiam
Re: materiał na adaptery zacisków hamulcowych
: 25 kwie 2022, 21:31
autor: melonmelon
Podziwiam Was.
Ma ktoś wiedzę jakie stale stosuje się w podwoziach, nadwoziach i dlaczego?
Widział wpływ Re na ilość cykli?
Temat zawsze powraca, podobnie jak przednie zawieszenie w motocyklach.
Wiem, można stosować S1100QL, nawet się stosuje. W dźwigach. Wiecie na ile cykli projektuje się dźwigi np. 200Mg?
pozdro
Re: materiał na adaptery zacisków hamulcowych
: 25 kwie 2022, 21:45
autor: CFA
melonmelon pisze: ↑25 kwie 2022, 21:31
Podziwiam Was.
Ma ktoś wiedzę jakie stale stosuje się w podwoziach, nadwoziach i dlaczego?
Widział wpływ Re na ilość cykli?
Temat zawsze powraca, podobnie jak przednie zawieszenie w motocyklach.
Wiem, można stosować S1100QL, nawet się stosuje. W dźwigach. Wiecie na ile cykli projektuje się dźwigi np. 200Mg?
Otóż w seryjnej produkcji stosuje się to, co najmniejszym kosztem zapewni wymaganą minimalną funkcjonalność. Tam gdzie nie ma wymogu wytrzymałości pokaże się plastik - łatwiejszy w formowaniu i czasem tańszy w danym produkcie. Również w przemyśle motoryzacyjnym. Wszystkie branże z wymaganiami bezpieczeństwa- dźwignice, kopalnie i lotnictwo itp mają rozwinięte swoje wewnętrzne normy, ale i tak są przewymiarowane. Nie wiem na ile cykli, ale nie sądzę, żeby z tego warunku cokolwiek dobierano. Będzie tabelka, z której dla danych wytrzymałości zbuduje się obiekt/element, który z nawiązką spełni wymogi zmęczeniowe.
Re: materiał na adaptery zacisków hamulcowych
: 25 kwie 2022, 22:05
autor: melonmelon
Może tak.
Na co dzień robię rzeczy na których wiszą ludzie.
Podpisuję się, jakieś tam CE też występuje.
I zawsze jestem zesrany jak ktoś wbija na jakieś Nangat Parmat przy -40.
Bardzo ostrożnie podchodzę do takich zabaw.
Wy robicie więcej, lepiej. Szacun.
pozdro