Strona 1 z 1

Rozkład sił w zawieszeniu podnośnika nożycowego-wał i dwa przeguby

: 14 maja 2021, 05:14
autor: malekin245
Robię projekt podwozia podnośnika nożycowego i potrzebuje wiedzieć jak się siły rozkładają dokładnie w zawieszeniu. W załączniku przesyłam uproszczony schemat i parametry na wstepie. Siły działające na wał: osiowa- odśrodkowa, jezdna (już mam policzoną= Fz/4=5742,58/4 bo na jedno koło) oraz siły reakcji pionowej (zależna od obciążenia podnośnika, masa całk:3000 N czyli Fy=3000*10/4 bo na jedno koło). Mam dylemat jeśli chodzi o procentowy rozkład sił na wał i przeguby, bo muszę policzyć średnicę i długość wału oraz średnicę sworznia i grubości tych płaskowników. Ogólnie wiem mniej więcej jak to liczyć, ale problem w tym rozdziale sił jest. Wydaje mi się, że na wał przypada część sił, a druga część na przeguby rozłożona po połowie, oczywiście to tak na intuicje, ale chcę się upewnić. Oczywiście obliczenia mają być uproszczone warto dodać, więc nie trzeba jakoś przesadzać z dokładnością. Jednak jakby ktoś mi dał jakieś dodatkowe rady do obliczeń to byłbym wdzięczny. Jak np. w najbardziej uproszczony sposób mogę policzyć średnicę wału

Przesyłam załącznik ze schematem zawieszenia oraz z danymi na wstępie
Opcjonalnie
Zastanawia mnie też fakt czy dobrze policzyłem moment na kole jezdnym, prowadzący to zatwierdził, ale mi osobiście coś tu nie pasuje
Co mam dobrze policzone: Moc pojazdu: 13kW (z oporów ruchu policzone) oraz Siła napędowa: 5742,58 N (z oporów ruchu) i wiadomo, że siła przypadająca na jedno koło to jest wtedy Fz/4 czyli 1435,645 N
Mój dylemat: Przyjęta opona: 210/80R16, wtedy d koła: 16*2,54+0,8*21=57,44 cm=0,5744 m
Tutaj z tym momentem na kole na 100% nwm: F*d/2=412,32 Nm i wtedy silnik dobieram o wałku 32 mm i obrotach 240 obr/min

Re: Rozkład sił w zawieszeniu podnośnika nożycowego-wał i dwa przeguby

: 14 maja 2021, 07:37
autor: StudentIB
Zajrzyj najlepiej do książki „Samochód. Teoria, konstrukcja i obliczanie” K. Studzińskiego. Jest tam opisane wszystko, począwszy od oporów ruchu, po obliczenia sił w poszczegópnych elementach podwozia. Oczywiście u Ciebie nie chodzi o samochód tylko o podnośnik nożycowy, ale wiele kwestii będzie podobnych, zwłaszcza w teorii ruchu, która upraszcza pojazd do „skrzynki” na kółkach i nie ważne co jest w tej skrzynce.