Pomocy bo już wariuję... :)

Automatyczne otwieranie tylnej burty kipra...

Dyskusje na temat ogólnych konstrukcji i budowy maszyn oraz obliczeń mechanicznych
Awatar użytkownika

Autor tematu
Petroholic
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 2688
Rejestracja: 08 gru 2015, 12:23
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Pomocy bo już wariuję... :)

#1

Post napisał: Petroholic » 23 sie 2020, 19:11

No więc koledzy i może koleżanki potrzebuję świeżego spojrzenia na temat bo już wariuję...

Otóż chodzi o automatyczne otwieranie burty tylnej kipra na zamkach dolnych. A dokładniej...

Zamek burty wygląda tak: (zdjęcia zapożyczone z netu)

Obrazek Obrazek

Zamek jest wspawany w obrzeże i hak automatycznie na sprężynie łapie zawias. Przy otwieraniu kipra w tył linka naciąga hak i po osiągnięciu jakiegoś ustalonego kąta odblokowuje burtę i uwalnia ładunek...

I teraz w czym leży problem. Otóż... O ile przy kiprze tylko na tył problem jest żaden bo spinamy linkę z podramówką i po problemie o tyle z kiprem trzystronnym już nie jest tak kolorowo... Klasyczne spięcie czy to linkami czy cięgnami zerwie się i narobi bałaganu przy kiprowaniu w bok :( Próbuję wymóżdżyć jakieś rozwiązanie nie spięte na stałe z podramówką, które nie będzie wymagało rozpinania przy kiprowaniu w bok i zapinania przy kiprowaniu w tył... Wymóżdżyłem kilka rozwiązań ale wraz z ich dopracowywaniem stają się coraz bardziej złożone i podatne na uszkodzenie, co w przypadku wywrotki jest problemem...

Jeśli ktoś ma jakiś prosty pomysł chętnie posłucham... Specjalnie nie podpowiadam co wymóżdżyłem żeby nie "naprowadzać na ślepe tory"... Dodatkowo burta wisi na 3 zawiasach nie jak jest klasycznie ekonomicznie na 2... Dobrze by było gdyby jeden mechanizm otwierał wszystkie 3 zawiasy, a nie 3 osobne mechanizmy...



Awatar użytkownika

adam Fx
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 5562
Rejestracja: 04 lip 2004, 16:03
Lokalizacja: Gliwice

Re: Pomocy bo już wariuję... :)

#2

Post napisał: adam Fx » 25 sie 2020, 19:52

Przeczytałem ale chyba nie do końca rozumiem Może jakiś szkic sytuacyjny.
Nie mam pojęcia dlaczego nie może iść osobna linka do zwolnienia bocznej burty a osobna linka do zwalniania tylnej burty i dlaczego podczas kiprowania miałoby urwać linkę.

Może problemem jest też to że nie znam budowy i wypłaty działania takich wywrotek
sorki za wszystkie błędy ... (dyslektyk) :?
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 7873
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Pomocy bo już wariuję... :)

#3

Post napisał: tuxcnc » 25 sie 2020, 20:17

adam Fx pisze:
25 sie 2020, 19:52
dlaczego podczas kiprowania miałoby urwać linkę
Bo pomysł jest taki, żeby linkę zaczepić gdzieś na stałe i zapomnieć o jej istnieniu.
W pewnym położeniu skrzyni linka ma się naprężać i zwalniać rygiel.
Jak słusznie zauważa autor wątku, przy jednym stopniu swobody skrzyni jest jedna linka, jeden rygiel i nie ma problemu to zrobić.
Przy trzech stopniach swobody i trzech niezależnych linkach robi się problem, bo prędzej jedną urwiesz niż druga zadziała, albo zadziała nie ta co potrzeba.

Niestety pomysłu na rozwiązanie problemu nie mam.

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 11575
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

Re: Pomocy bo już wariuję... :)

#4

Post napisał: RomanJ4 » 25 sie 2020, 20:59

A hydraulika jak działa? Osobny siłownik do kipowania na bok, i osobny do tyłu, czy jeden centralny (i otwierane odpowiednie zawiasy)?
Jeśli osobne, to do każdego podpiąć małluśki siłowniczek wypinający równocześnie odpowiedni zamek/zamki...
pozdrawiam,
Roman


andrejch2
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 494
Rejestracja: 15 wrz 2019, 07:56

Re: Pomocy bo już wariuję... :)

#5

Post napisał: andrejch2 » 25 sie 2020, 21:04

Linka do tylnego zamka musiala by byc ustawiona w osi obrotu kiprowania na bok nie powinno wtedy jej urwac przy kiprowaniu na bok, tak samo linka boczna kipra musi byc ustawiona w osi obrotu tylnego kipra.


Robert_K
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1113
Rejestracja: 15 sie 2017, 08:03
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: Pomocy bo już wariuję... :)

#6

Post napisał: Robert_K » 25 sie 2020, 21:07

RomanJ4 pisze:Osobny siłownik do kipowania na bok, i osobny do tyłu, czy jeden centralny (i otwierane odpowiednie zawiasy)?
Ta druga opcja, siłownik jest jeden.

Pozdrawiam.


drzasiek90
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1765
Rejestracja: 25 kwie 2016, 11:58
Lokalizacja: Jodlowa
Kontakt:

Re: Pomocy bo już wariuję... :)

#7

Post napisał: drzasiek90 » 25 sie 2020, 22:23

Mi się wydaje że rozwiązanie jest proste.
Linka do otwierania klapy prawej przy kiprowaniu na prawy bok powinna być zaczepiona z lewej strony z tyłu. Kupujesz na prawo, lewy tył się podnosi więc ciągnie linkę i otwiera.
Linka do otwierania klapy lewej przy kiprowaniu na lewo powinna być zaczepiona z prawej strony z.tylu. kiprujesz nalewo, prawy bok się podnosi więc ciągnie linkę.
Do otwierania klapy tył powinny być 2 linki zaczepione po obu stronach z przodu. Obie linki pociągną się tylko gdy będziesz kiprowal na tył czyli podniesiesz przód.


rdarek
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 2135
Rejestracja: 04 sty 2013, 23:30
Lokalizacja: 3miasto

Re: Pomocy bo już wariuję... :)

#8

Post napisał: rdarek » 25 sie 2020, 22:46

RomanJ4 pisze:
25 sie 2020, 20:59
A hydraulika jak działa? ......... jeden centralny (i otwierane odpowiednie zawiasy)?
Coś takiego przy małych skrzyniowych burty były najczęściej otwierane ręcznie i opuszczane w dół



Tutaj widać jak gościu przepinając zawias rygluje ręcznie odpowiedni mechanizm lub zwalnia zawiasy na konkretnej burcie


Tutaj załatwili to hydraulicznie

andrejch2 pisze:
25 sie 2020, 21:04
Linka do tylnego zamka musiala by byc ustawiona w osi obrotu kiprowania na bok nie powinno wtedy jej urwac przy kiprowaniu na bok, tak samo linka boczna kipra musi byc ustawiona w osi obrotu tylnego kipra.
Widać jak wysoko podnosi się paka, linkę urwie jeśli będzie ona mocowana do ramy

Awatar użytkownika

Autor tematu
Petroholic
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 2688
Rejestracja: 08 gru 2015, 12:23
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Pomocy bo już wariuję... :)

#9

Post napisał: Petroholic » 26 sie 2020, 17:26

Linki mocowane do ramy/podramówki odpadają z jednego prostego powodu - musiały by być długie co przy zamkniętym kiprze sprawia, że 1m liny wisi/wala się po asfalcie między kołami i haczy o wszystko co na ziemi...

Otwieranie automatyczne jest tylko z tyłu. Boczne burty otwiera się ręcznie. Cały patent polega na tym, żeby nie rozpinać i zapinać tyłu przy/po kiprowaniu w bok... Czyli mechanizm musi być mocowany do paki i unosić się razem z kiprem w bok. Mam już pomysł to wrzucę jak narysuję. Pomysł z małymi siłownikami nie jest zły ale też wymaga przełączania bo otwierało by automaty też przy kiprowaniu w bok... Poza tym znowu dochodzi kwestia przewodów - długie więc znowu wiszą przy złożonym...


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 5345
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

Re: Pomocy bo już wariuję... :)

#10

Post napisał: jasiu... » 26 sie 2020, 18:17

A przewody w pancerzach, jak nie przymierzając linka do hamulca w rowerze?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obliczenia Mechaniczne / Projektowanie Maszyn / Podstawy Konstrukcji Maszyn (PKM)”