Strona 1 z 1

Dobór silnika i przekładni ślimakowej

: 27 sie 2019, 11:51
autor: aqwe
Witam,

Ponownie zwracam się z prośbą o pomoc do doświadczonych forumowiczów.
Mam za zadanie dobór napędu do mechanizmu przesuwu szyny. Szyna przesuwać powinna się z prędkością ok 15m/min. Masa szyny to 300kg. Szyna przesuwa się po powierzchni z brązu. Zgodnie z tablicami współczynnik tarcia 0,18.

Na początku obliczyłem jaka jest wymagana minimalna moc aby ruszyć szynę.

Siła tarcia F= µ*m*g = 0,18*300*9,81 = 529,74N
Moc by przesunąć szynę z prędkością 0,25m/s(15m/min)
P=F*v = 529,74*0,25 = 132,44 W

Silnik będzie pracował z przekładnią ślimakową dynabox. a z przekładni napęd będzie przekazywany poprzez koło zębate i listwę zębatą. Dlatego wynik 132,44W przemnożyłem dodatkowo przez sprawność tych przekładni. Wyszło 196,2W.

Następnie wyliczyłem wymagane obroty na kole zębatym. Średnica podziałowa koła to 70mm. Tutaj wynik wyszedł 68,24 obr/min.

Na podstawie tych danych dobrałem silnik i przekładnie (dane poniżej)

Silnik: Obrazek

przekładnia:
Obrazek

Po sprawdzeniu wychodzi mi, że szyna powinna się przemieszczać z prędkością 14,65obr/min. Więc blisko porządanej wartości.

Jeśli ktoś był by tak miły i sprawdził czy moje rozumowanie jest poprawne czy też gdzieś popełniłem błąd?

Pozdrawiam

Re: Dobór silnika i przekładni ślimakowej

: 30 sie 2019, 10:50
autor: Areo84
rozumowanie ok
Rozmiem, że dobrany silnik 3000rpm , 820W
Taka moc to nawet trochę na wyrost.

Znając obroty i moc można sobie to też przełożyć na potrzebny moment:
M= (9550 *P) / n
Minimalny moment potrzebny żeby to pchnąć przy obrotach na wyjsciu które da dobrany napęd ( 3000rpm/45 =66,6rpm) i wymaganej mocy 133W wychodzi w okolicach 20Nm.

Przy mocy silnika 820W i i ok. 615W na wyjściu przekładni (przy podanej przez producenta sprawności 0,75) będzie do dyspozycji ok 88 Nm czyli czterokrotnie więcej niż potrzeba. To dobrze że jest zapas bo praca koło zębatego z listwą też jakieś straty wniesie, ale czy tak duży zapas jest potrzebny?


Moim zdaniem wystarczyłby taki napęd: silnik 0,37kW 1400rpm (patrz np. katalog besel) i przekładnia i=20 (choćby z katalogu promotor). Tutaj na wyjsciu byłoby 70rpm i prędkość przesuwu przy tym kole zębatym które przyjąłeś to 15,3 m/min.
Takie rozwiązanie ma swoje plusy bo mniejsze przełożenie przekładni ślimakowej to większa sprawność, choć te przekładnie dynabox z twojej tabelki ma ją całkiem sporą (0,75) jak na przełożenie 45. Przeważnie sprawność dynamiczna większości przekładni ślimakowych o przełożeniu w okolicach 40-50 nie przekraczałaby 0,65, a przy i=20 0,75 więc jakaś korzyść by była. A moment uzyskany z takiego napędu to ok. 37 Nm więc wystarczy.