Pasowanie pod łożysko

Dyskusje na temat ogólnych konstrukcji i budowy maszyn oraz obliczeń mechanicznych

Autor tematu
alien1984
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 3
Posty: 35
Rejestracja: 09 mar 2015, 23:06
Lokalizacja: Krotoszyn

Pasowanie pod łożysko

#1

Post napisał: alien1984 » 26 lip 2019, 10:22

Witam
Pytanie do konstruktorów praktyków .
Mam zaprojektowaną oprawę pod łożysko oprawa jest nieruchoma, ruchomy jest wałek i zgodnie z literaturą wałek przy takim układzie powinien być wykonany na wcisk a obudowa na luz.
Łożysko jest dwu rzędowe.
Przy takim rozwiązaniu koło które będzie zamocowane na wałku będzie miało wyczuwalny luz promieniowy.

Pytanie 1. Jakie powinno być pasowanie pod łożysko albo jak skasować luz promieniowy na łożysku.

Pytanie 2. Czy rozwiązanie z jednym łożyskiem dwurzędowym jest odpowiednie czy może powinno być rozwiązanie z dwoma łożyskami w układzie "O" jeśli tak to jakie dobrać pasowanie

Rysunek złożeniowy zrobiony na szybko dlatego nie ma prawdziwego rysunku łożyska

Obrazek

Obrazek




jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 5340
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

Re: Pasowanie pod łożysko

#2

Post napisał: jasiu... » 26 lip 2019, 14:11

A czemu to złożenie oparłeś na wietnamskich normach? Nie umiesz normalnie narysować?

A co do rzeczy, to łożyska najczęściej pasuje się do otworu J6. Mała uwaga - trzeba łożysko zmierzyć, bo niektórzy producenci mają jakby swoje metody produkcji i dopasować. Jak łożysko będzie luźne (H7), to może się wygnieść i obrócić, jak go mocno ściśniesz, to pierścień będzie dociskał kulki, a całość będzie się grzać. Problem bicia promieniowego nie jest związany z pasowaniem pierścieni (otwór w wewnętrznym i zewnętrzna średnica w zewnętrznym), bo to masz osadzone bez ruchu. Bicie, to luz w środku, pomiędzy kulkami i pierścieniami. Likwidujesz w bardzo prosty sposób, kupujesz łożysko potrzebnej ci klasy.


Autor tematu
alien1984
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 3
Posty: 35
Rejestracja: 09 mar 2015, 23:06
Lokalizacja: Krotoszyn

Re: Pasowanie pod łożysko

#3

Post napisał: alien1984 » 29 lip 2019, 09:47

No własnie nie przewidziałem że łożyska mają różne wymiary jednej firmy miały 5 mikronów na plus innej 8 na minus i przy tych 8 wyszedł luz.
Zmyliła mnie też trochę literatura bo wskazywała że przy ruchomym wałku oprawa powinna być na plus np. PKM


StudentIB
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 501
Rejestracja: 23 paź 2015, 00:00
Lokalizacja: Poznań

Re: Pasowanie pod łożysko

#4

Post napisał: StudentIB » 29 lip 2019, 23:00

Tak z ciekawości - w jakich książkach znalazłeś tę informację ?


orion32
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1359
Rejestracja: 18 kwie 2017, 21:55

Re: Pasowanie pod łożysko

#5

Post napisał: orion32 » 29 lip 2019, 23:35

Zasada jest taka ,że przy obrotowym wale bieżnia wewnętrzna na wcisk z wałkiem ,bieżnia zewnętrzna przylgowo z korpusem.Przy obrotowym korpusie odwrotnie.
,, Iditi na ch. j" maciąg.
PO to dno -aksjomat. Wszystko ma swoje miejsce - Wyborcza, w każdym kiblu! ***** konfederusków.


Wiktor57
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 240
Rejestracja: 17 kwie 2018, 11:42
Lokalizacja: Głuchołazy

Re: Pasowanie pod łożysko

#6

Post napisał: Wiktor57 » 30 lip 2019, 08:05

alien1984 pisze:
29 lip 2019, 09:47
No własnie nie przewidziałem że łożyska mają różne wymiary jednej firmy miały 5 mikronów na plus innej 8 na minus i przy tych 8 wyszedł luz.
Zmyliła mnie też trochę literatura bo wskazywała że przy ruchomym wałku oprawa powinna być na plus np. PKM
Łożyska wykonuje się w klasach dokładności. Wg starej PN było to P0, P6, P5 i P4. Przykładowo dla P0 dla wymiarów otworu d= 30 - 50mm odchyłka może być - dmin = -15, dmax = +3mikrony a wymiar zewnętrzny D = 50 - 80mm - Dmin = -17, Dmax = +4 mikrony. Jeżeli przyjmiemy, że otwór w piaście wykonujemy H6 - J6 (lub jak napisał Jasiu H7) to praktycznie będzie się to zgadzało z literaturą a rozrzut wymiarów 5 - 8 mikronów może być nawet w tej samej firmie i tej samej klasie dokładności. A tak w ogóle to czym to zmierzyłeś?
Luz poprzeczny. Łożyska wykonuje się z normalnym luzem (bez oznaczenia), oraz z luzem pomniejszonym (C1 i C2) lub powiększonym (C3 - C5). Przykładowo dla luzu normalnego i zakresu średnic d = 24 - 30mm luz poprzeczny może być 5 - 20mikronów.
Nie wiem jak ma pracować złożenie z Twojego rysunku, jakie będzie obciążenie poprzeczne tarczy? Moim zdaniem przy takiej odległości tarczy od łożyska przy większej sile poprzecznej pojedyncze łożysko dwurzędowe nie wytrzyma zbyt długo (chyba, że będzie to łożysko takie jak w piastach samochodowych), ale nawet wtedy dążyłbym do zmniejszenia odległości tarczy od łożyska. Jeżeli tej odległości nie można skrócić to lepiej zastosować dwa łożyska jednorzędowe rozstawione trochę szerzej.
Na rysunku piasty widzę wymiar pod łożysko fi64mm. Standardowe wymiary to fi62 i fi72. Radziłbym takie stosować by nie mieć problemów z zakupem łożysk. Chyba, że będzie to łożysko specjalne np samochodowe, wtedy należy tą średnicę dopasować do niego.


Autor tematu
alien1984
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 3
Posty: 35
Rejestracja: 09 mar 2015, 23:06
Lokalizacja: Krotoszyn

Re: Pasowanie pod łożysko

#7

Post napisał: alien1984 » 30 lip 2019, 09:17

Wiktor57 pisze:Na rysunku piasty widzę wymiar pod łożysko fi64mm. Standardowe wymiary to fi62 i fi72. Radziłbym takie stosować by nie mieć problemów z zakupem łożysk. Chyba, że będzie to łożysko specjalne np samochodowe, wtedy należy tą średnicę dopasować do niego.


Łożysko wykorzystywane jest takie jak w samochodach
Wiktor57 pisze:Łożyska wykonuje się w klasach dokładności. Wg starej PN było to P0, P6, P5 i P4. Przykładowo dla P0 dla wymiarów otworu d= 30 - 50mm odchyłka może być - dmin = -15, dmax = +3mikrony a wymiar zewnętrzny D = 50 - 80mm - Dmin = -17, Dmax = +4 mikrony


Przyjąłem pasowanie na oprawie fi64 M6 na wałku fi34 k6 na razie po testach jest ok tylko zastanawiam się czy nie będzie się grzało
Wiktor57 pisze:A tak w ogóle to czym to zmierzyłeś?


Mikrometrem elektroniczym
StudentIB pisze:Tak z ciekawości - w jakich książkach znalazłeś tę informację ?


Poradnik mechanika i na stronie PKM


Wiktor57
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 240
Rejestracja: 17 kwie 2018, 11:42
Lokalizacja: Głuchołazy

Re: Pasowanie pod łożysko

#8

Post napisał: Wiktor57 » 30 lip 2019, 10:23

Ok. Jeżeli jest to łożysko samochodowe, to jest to "łożysko specjalne" i dlatego tu normowe zarówno klasy dokładności jak i luzu poprzecznego nie muszą mieć zastosowania. Również mogą być trochę inaczej pasowane. Rzeczywiście łożysko kulkowe dwurzędowe w korpusie zwrotnicy oraz na wałku (w samochodzie jest to nazywane piastą) jest pasowane ciasno. Niestety nie potrafię powiedzieć jakie to pasowania.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obliczenia Mechaniczne / Projektowanie Maszyn / Podstawy Konstrukcji Maszyn (PKM)”