Na wstępie witam uprzejmie wszystkich forumowiczów.
Obecnie wykonuję projekt jak w temacie, łącznik ma być spawany, długość 2 m, przenosić napęd 220 kW, obrotymin=600 obr/min obrotymax=2800 obr/min , możliwość wydłużenia +/- 100mm.
W związku z tym rodzi się kilka pytań.
1. W literaturze spotkałem się z tym, ze w przypadku tego typu wałów tj. dlugosci powyzej 1,7 m stosujemy wały trójstopniowe(dodatkowy przegub), jednak po pobieżnych oględzinach samochodu cięzarowego marki Scania R520 zauważyłem, ze zastosowano tam wał dwustopniowy(na lozysku podporowym). Ktora opcja jest bardziej optymalna?
2. W jaki sposob jest realizowana blokada max/min wydłużenia czyli wsuniecia badz wysuniecia wielowypustu?
3. Jakieś miejsca konstrukcji poza spoiną z uchem są szczegolnie narazone na duze naprezenia ?
Dopiero zaczynam przygodę z konstrukcją maszyn, nie mialem jeszcze okazji skonsultować swojego projektu z prowadzącym, więc za każde porady będę bardzo wdzięczny.
Projekt łącznika sprzęgła Cardana z wałem zdawczym
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 2
- Posty: 5
- Rejestracja: 23 mar 2013, 15:23
- Lokalizacja: Kraków
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1325
- Rejestracja: 10 cze 2007, 00:16
- Lokalizacja: o/Bełchatowa
Ad 1. Moim zdaniem spokojnie może być to wał 2 częściowy choć to tak naprawdę jest uwarunkowane miejscem montażu tego wału ...
Ad 2. Blokada min/max jest uwarunkowana konstrukcją całego mechanizmu w którym taki wał występuje, np jeśli mamy wał zamontowany między silnikiem a mostem napędowym to tam blokady nie ma, jeśli odkręcimy wał z jednej strony to spokojnie możemy go wyciągnąć, podobnie jak w rolniczych walkach odbioru mocy (WOM), jeśli chcesz aby był zabezpieczony przed wypadnięciem to da się to rozwiązać przez kołnierze oporowe, zderzakowe itp.
Ad 3. W zasadzie cały wal podlega obliczeniom ... sam ukald krzyżowy wału to osobne zagadnienie do liczenia.
Szukaj w podręcznikach wiadomości również pod nazwą: sprzęgła kątowe.
Polecam podręcznik: Sprzęgła mechaniczne - S. Markusik, jest tam trochę przykładów obliczeń oraz przykładowych rozwiązań.
Ad 2. Blokada min/max jest uwarunkowana konstrukcją całego mechanizmu w którym taki wał występuje, np jeśli mamy wał zamontowany między silnikiem a mostem napędowym to tam blokady nie ma, jeśli odkręcimy wał z jednej strony to spokojnie możemy go wyciągnąć, podobnie jak w rolniczych walkach odbioru mocy (WOM), jeśli chcesz aby był zabezpieczony przed wypadnięciem to da się to rozwiązać przez kołnierze oporowe, zderzakowe itp.
Ad 3. W zasadzie cały wal podlega obliczeniom ... sam ukald krzyżowy wału to osobne zagadnienie do liczenia.
Szukaj w podręcznikach wiadomości również pod nazwą: sprzęgła kątowe.
Polecam podręcznik: Sprzęgła mechaniczne - S. Markusik, jest tam trochę przykładów obliczeń oraz przykładowych rozwiązań.
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 2
- Posty: 5
- Rejestracja: 23 mar 2013, 15:23
- Lokalizacja: Kraków