Witam,
Podczas wykonywania projektu natknąłem się na problem związany z obliczaniem wytrzymałości. Chciałem policzyć wytrzymałość śrub mocujących tylny zacisk hamulcowy motocykla i do tego potrzebuję siły obwodowej jaką uzyskuję na tarczy hamulcwoej, a tą siłę mogę wyliczyć z siły obwodowej na kole, bądź momentu obrotowego potrzebnego do trzymania motocykla. Siła mierzona na granicy uślizgu koła.
Pytanie do Was, czy ktoś ma pomysł jak wyznaczyć tą właśnie siłę na kole?
Obliczenie siły hamowania motocykla na tylnim kole
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 748
- Rejestracja: 19 maja 2007, 20:33
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Bierzesz Vmax motocykla
Bierzesz drogę hamowania.
znasz masę, liczysz przyspieszenie (znak ujemny bo chamowania)
Liczysz sobie z wzoru na siłę bezwładności siłę F
Znając siłę F wiesz jaka siła "pcha" koło.
Siłę tą możesz sobie przenieść na obwód koła, wyliczasz moment.
Znając moment wiesz jaki musi być moment hamujący.
W momencie jak moment hamujący będzie większy niż "pchający" to nastąpi poślizg.
Z tego możesz sobie policzyć w zasadzie już wszystko - od średnic śrub, po rozmiar i rodzaj klocków, ciśnienie w układzie hamulcowym, średnice tłoczków, ilość śrub na tarczy, materiał piasty, ilość kłów w zabieraku itp.
Bierzesz drogę hamowania.
znasz masę, liczysz przyspieszenie (znak ujemny bo chamowania)
Liczysz sobie z wzoru na siłę bezwładności siłę F
Znając siłę F wiesz jaka siła "pcha" koło.
Siłę tą możesz sobie przenieść na obwód koła, wyliczasz moment.
Znając moment wiesz jaki musi być moment hamujący.
W momencie jak moment hamujący będzie większy niż "pchający" to nastąpi poślizg.
Z tego możesz sobie policzyć w zasadzie już wszystko - od średnic śrub, po rozmiar i rodzaj klocków, ciśnienie w układzie hamulcowym, średnice tłoczków, ilość śrub na tarczy, materiał piasty, ilość kłów w zabieraku itp.
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 10
- Rejestracja: 18 kwie 2010, 14:11
- Lokalizacja: Wołomin
No stary, teraz jak mogę wszystko policzyć to chyba sam skonstruuje motocykl! 
Faktycznie, chciałem z bezwładności wyjść, ale nie mogłem wpaść na pomysł skąd będę wiedział kiedy łapie uślizg, a dokładniej kiedy te hamowanie jest najefektywniejsze i tym samym siła największa, a to przecież z danych producenta mogę!
Dzięki wielkie za pomoc!
Pozdrawiam.

Faktycznie, chciałem z bezwładności wyjść, ale nie mogłem wpaść na pomysł skąd będę wiedział kiedy łapie uślizg, a dokładniej kiedy te hamowanie jest najefektywniejsze i tym samym siła największa, a to przecież z danych producenta mogę!
Dzięki wielkie za pomoc!
Pozdrawiam.