Podłączenie silnika obroty prawe/lewe

Na tym forum rozmawiamy o elektronice nie związanej bezpośrednio z tematem CNC

fulcrum29
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 12
Posty: 67
Rejestracja: 12 lis 2017, 14:08
Lokalizacja: Swietokrzyskie

Re: Podłączenie silnika obroty prawe/lewe

#31

Post napisał: fulcrum29 » 17 lis 2017, 23:45

Ok...tzw treteki to opaski samozaciskowe do kupienia wszedzie...takie plastikowe..no kurde jak to wyjasnic?..Ktos pomoze?
Zamocowałem trzpieniowke wlasnie na dwoch takich do suwadla w osi Z bo w X iY przesuwa mi sie podstawa czyli stoł.



Tagi:

Awatar użytkownika

Yarec
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 10
Posty: 2115
Rejestracja: 14 lis 2015, 10:11
Lokalizacja: Warszawa

Re: Podłączenie silnika obroty prawe/lewe

#32

Post napisał: Yarec » 17 lis 2017, 23:55

o tych tretetkach słyszę na co dzień u pracowników i wiem że to: opaski samozaciskowe, choć wymawiają inaczej (fonetyka).
A to: "ale ... ja jestem neptyk i sie na tym nie "wyznaje"..:)" -
jest bezprawnym użytkowaniem mojego podpisu (w transkrypcji)pod każdym postem (to pod ------ na dole) :-) :D
codo reszty i tak nie kumam (po waszemu) o co chodzi z tego "long cytatu"
Ostatnio zmieniony 18 lis 2017, 00:16 przez Yarec, łącznie zmieniany 2 razy.
Ale ja to się na niczym nie znam, czytać też nie bardzo - Art Tech Design


fulcrum29
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 12
Posty: 67
Rejestracja: 12 lis 2017, 14:08
Lokalizacja: Swietokrzyskie

Re: Podłączenie silnika obroty prawe/lewe

#33

Post napisał: fulcrum29 » 18 lis 2017, 00:06

wiec juz wiesz o co chodzi...takie plastikowe w wielu rozmiarach...nawet w CBS uzywane zamiast kajdanek....tylko w rozmiarze xxl:)

Zaraz Nas moderator op.....y ze spamujemy temat....tak?...bo na Elektrodzie juz polecielibysmy do kosza...Tu jest inaczej?,,Pytam jako "młody".....

Dodane 7 minuty 5 sekundy:
Yarec pisze:
17 lis 2017, 23:55
o tych tretetkach słyszę na co dzień u pracowników i wiem że to: opaski samozaciskowe, choć wymawiają inaczej (fonetyka).
A to: "ale ... ja jestem neptyk i sie na tym nie "wyznaje"..:)" -
jest bezprawnym użytkowaniem mojego podpisu pod każdym postem (to pod ------ na dole) :-) :D
codo reszty i tak nie kumam (po waszemu) o co chodzi z tego "long cytatu"
Teraz to ja zglupiałem i nie rozumiem....Cos zle napisałem?
Poczekaj powoli...czego nie kumasz?...Poprostu zapytaj chetnie odpowiem
Long moj cytat to byla w 1/3 odpowiedz do mojego "ulubienca z E" atomka,a 2/3 to moje slowa
Przepraszam ze jeszcze nie nauczyłem sie tego forum ale jestem "młody"..:)Dajcie mi czas....szanse...

Awatar użytkownika

Yarec
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 10
Posty: 2115
Rejestracja: 14 lis 2015, 10:11
Lokalizacja: Warszawa

Re: Podłączenie silnika obroty prawe/lewe

#34

Post napisał: Yarec » 18 lis 2017, 00:21

Nic nie szkodzi, z "cytatami" jest teraz do du..y więc się nie stresuj !
przy " cytacie trzeba usunąć część zbędną bo wpisujesz całą wypowiedź (tak ja myślę [o ile jeszcze myślę] tutaj) - po prostu nie załapałem o czym mowa.
Ale ja to się na niczym nie znam, czytać też nie bardzo - Art Tech Design


atom1477
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 2707
Rejestracja: 21 kwie 2011, 10:58
Lokalizacja: ::

Re: Podłączenie silnika obroty prawe/lewe

#35

Post napisał: atom1477 » 18 lis 2017, 13:46

Yarec pisze:
17 lis 2017, 22:48
b) - dla mnie nie, napisałeś - ale nie do końca precyzyjnie, ponieważ 3 (min.) czujniki Halla podają sygnał zwrotny do kontrolera (driver) o kierunku i szybkości a ten (powinien) reagować na odstępstwa od wartości zadanych.
Tak myślałem że o to Ci chodzi.
No to opisałeś jedną konkretną sytuację, ale nie jedyną możliwą. Czyli też opisałeś nieprecyzyjnie.
Po prostu opisałeś kontroler gdzie czujniki Halla są jedynie do nadzorowania właściwego kontrolera. Ale ten kontroler działa sam, a czujniki Halla go tylko kontrolują.
A jest też inny rodzaj kontrolera. Dużo bardziej popularny. Gdzie czujniki Halla są elementem kontrolera. W zasadzie 90% kontrolera to właśnie te czujniki. One nie nadzorują kontrolera. One są kontrolerem. Bez czujników nie zadziała w ogóle. Sygnały z czujników są potrzebne non stop. Cycle by cycle. A nie tylko do kontroli samodzielnego sterownika.
3 czujniki Halla (minimum dla silnika 3-fazowego) dają konkretną kombinację stanów która oznacza określoną pozycję wirnika (ale nie określoną kątową w całym zakresie 360*, tylko określoną kątową w zakresie jednego pełnego cyklu komutacji). I ta kombinacja stanów jest bezpośrednim zadajnikiem stanów wyjściowych driverów uzwojeń silnika (po drodze jest jedynie prosty układ kombinacyjny konwertujący format danych (sterowanie PWM i inne sprawy nie ingerują już w sekwencje sterujące więc je pomijam)). Czyli po prostu jest to odpowiednik klasycznego komutatora.
W takim przypadku musi istnieć odpowiednia korelacja położenia konkretnych Hallotronów z konkretnymi cewkami.
Jeżeli się zmieni połączenie jednej cewki bez zmiany przypisania sygnałów z czujników Halla to układ się rozsypie bo ta korelacja zostanie zaburzona.
Tylko to miałem na myśli.
Nie mówię że trzeba wymieniać Hallotrony czy robić coś innego (korelację trzeba przywrócić ale można na inne sposoby). Nie mówię też że taki sterownik jest najlepszy z najlepszych i nie wiadomo jak zaawansowany. Mówię tylko że taki jest i taki miałem na myśli w moim opisie.
Ale ten opisany przez Ciebie oczywiście jest lepszy. Tylko jest bardziej zaawansowany w budowie.

Awatar użytkownika

Yarec
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 10
Posty: 2115
Rejestracja: 14 lis 2015, 10:11
Lokalizacja: Warszawa

Re: Podłączenie silnika obroty prawe/lewe

#36

Post napisał: Yarec » 18 lis 2017, 17:58

napisałeś : jest też inny rodzaj kontrolera. . . . Gdzie czujniki Halla są elementem kontrolera - niestety nie - bo są na ogół przy silniku a nie w kontrolerze.
Ale ja to się na niczym nie znam, czytać też nie bardzo - Art Tech Design


atom1477
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 2707
Rejestracja: 21 kwie 2011, 10:58
Lokalizacja: ::

Re: Podłączenie silnika obroty prawe/lewe

#37

Post napisał: atom1477 » 18 lis 2017, 18:45

Ja mówiłem o kontrolerze w sensie wykonywanego zadania. A nie w sensie urządzenia z napisem "kontroler". To urządzenie to nie jest cały kontroler. Czujniki Halla nie muszą więc być w tym urządzeniu żeby być elementem kontrolera.
Ale to tylko kwestia nazwy. Nie ma się co o to kłócić.
To tak jak ze sterownikami silników krokowych. Sterownikami się nazywa układy scalone. Sterownikami się nazywa zmontowane płytki drukowane z tymi układami scalanymi. Jak i te płytki umieszczone z obudowie.
W jakimś kontekście można taki układ scalony nazwać całym sterownikiem. A w innym kontekście nie, bo przecież sam nie zadziała bo wymaga jeszcze jakichś elementów wokoło niego (tych montowanych na płytce drukowanej).
To samo miałem na myśli tutaj. Czyli że taki sterownik mimo że w jakimś sensie jest już całym sterownikiem, to jednak w tym kontekście w jakim to opisałem nie zadziała bez dodanych czujników Halla. I w tym kontekście dopiero całość razem z tymi czujnikami Halla jest sterownikiem.


fulcrum29
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 12
Posty: 67
Rejestracja: 12 lis 2017, 14:08
Lokalizacja: Swietokrzyskie

Re: Podłączenie silnika obroty prawe/lewe

#38

Post napisał: fulcrum29 » 18 lis 2017, 21:01

Atomek strasznie skomplikował w sumie prosty układ...po kiego?

Atmega np 328 z odpowiednim softem zalatwia układ kontroli Halla,sterowanie PWMem itd.trzeba tylko dodac stopnie wykonawcze np na Mosfetach. i wszystko...Uklad hula..:)

W obecnych czasach mikrokontrolery to znaczne ułatwienie konstrukcji wielu fajnych urzadzen czy maszyn.
No ale według atomka ja nie mam o tym bladego pojecia...:)

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektronika ogólna”