Silnik sprężareczki 120V/220v zagadka które kable to 220V ?

Na tym forum rozmawiamy o elektronice nie związanej bezpośrednio z tematem CNC

Autor tematu
bastian28
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 2
Posty: 52
Rejestracja: 23 cze 2012, 00:52
Lokalizacja: Zyrardow

Silnik sprężareczki 120V/220v zagadka które kable to 220V ?

#1

Post napisał: bastian28 » 25 sty 2016, 02:22

Witam.

Mam problem z którym zmagam się już jakiś czas dlatego liczę na Waszą pomoc.

Mianowicie posiadam urządzonko konkretnie małą sprężarkę w której to silnik przystosowany jest do pracy na 120V jak i na 220V ,ale nie mam pojęcia pod które z pięciu kabli wychodzących mam podpiąć zasilanie 220V?

Szukałem godzinami w necie ale nie natrafiłem na nic co by mi rozjaśniło choć trochę w głowie, specyfikacji sprężareczki też nie znalazłem.

Urządzenie w którym pracowała było zasilane na 120V i tam kable zasilające miały kolor biały i czarny szły do kostki silnika biały do białego a czarny przed kostką rozwidlał się i łączył w kostce z czarnym i niebieskim, natomiast pomarańczowy z czerwonym były po prostu zmostkowane kawałkiem kabla w kostce.

Silnik posiada kondensator widoczny na zdjęciach, tak sie zastanawiam nad ta naklęjką na nim w czterech kolorach opisanych H F R PE czy to jest jakiś trop.

Szczerze powiem że bardzo liczę na Waszą pomoc, którą naturalnie odpowiednio uhonoruje.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek



Tagi:

Awatar użytkownika

noel20
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1395
Rejestracja: 02 lip 2010, 07:15
Lokalizacja: Białystok

#2

Post napisał: noel20 » 25 sty 2016, 07:11

Szybkie szukanie w internetach i brak wyników. Napisz maila do producenta.


ezbig
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2103
Rejestracja: 07 lip 2006, 00:31
Lokalizacja: mazowieckie

#3

Post napisał: ezbig » 25 sty 2016, 12:06

Ja bym pomierzył rezystancję między czarnym i niebieskim. Skoro są połączone razem, to podejrzewam, że będzie tam połowa rezystancji mierzonej miedzy białym i czarnym. Jeśli tak jest to prawdopodobnie między czarnym i niebieskim masz 230V. Na 110V uzwojenia są połączone równolegle, a na 230V szeregowo. Przydałoby się zbadać gdzie jest podłączony pomarańczowy z czerwonym.

Silnik jednofazowy ma uzwojenie rozruchowe i główne. Jeśli główne jest tu podzielone na pół dla 110V, to być może zwora (pomarańczowy-czerwony) mostkuje również rozruchowe (zwiera część całego uzwojenia dla 110V), a dla 230V powinna być rozwarta (całe uzwojenie dla większego napięcia). Główne jest łączone równolegle lub szeregowo, aby zachować tę samą moc silnika. Rozruchowe działa tylko na początku, więc nie musi być łączone jak główne. To moja taka luźna uwaga, jestem na co dzień elektronikiem, więc mogę się mylić. Da się to zbadać, ale jak, to później, bo wychodzę. (jeśli moja teoria się sprawdza z mostkowaniem, to pomiędzy pomarańczowym i czerwonym powinien być jakiś opór wskazujący na uzwojenie)


Autor tematu
bastian28
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 2
Posty: 52
Rejestracja: 23 cze 2012, 00:52
Lokalizacja: Zyrardow

#4

Post napisał: bastian28 » 25 sty 2016, 13:04

Witam ponownie, sprawa się wyjaśniła po żmudnych poszukiwaniach znalazłem schemat podłączenia.
Podłączyłem też i tak sprężarkę czerwony z niebieskim zmostkowane, pomarańczowy luzem zasilanie biały i czarny.
Sprężarka pracowała bardzo ładnie, po 15 minutach pracy silnik ciepławy na stałym poziomie 34*C mierzone termometrem dotykowym, więc chyba wszystko w porządku.

Proszę mnie poprawić jeżeli podłączyłem coś nie tak, bo na schemacie z zasilaniem na 115V mostkowanie
wygląda troszkę inaczej i tu nie byłem do końca pewny.

Bardzo dziękuje za chęć pomocy, do kolegi ezbig leci punkcik za naświetlenie postępowania w takich przypadkach.


Obrazek
Obrazek


ezbig
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2103
Rejestracja: 07 lip 2006, 00:31
Lokalizacja: mazowieckie

#5

Post napisał: ezbig » 25 sty 2016, 20:28

bastian28 pisze:Proszę mnie poprawić jeżeli podłączyłem coś nie tak, bo na schemacie z zasilaniem na 115V mostkowanie
wygląda troszkę inaczej i tu nie byłem do końca pewny.
Wydaje mi się, że jest dokładnie tak jak to opisałeś.
bastian28 pisze:kable zasilające miały kolor biały i czarny szły do kostki silnika biały do białego a czarny przed kostką rozwidlał się i łączył w kostce z czarnym i niebieskim, natomiast pomarańczowy z czerwonym były po prostu zmostkowane kawałkiem kabla w kostce.
Numery pinów się nie zgadzają, ale kolory tak.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektronika ogólna”