Hamowanie silnika

Na tym forum rozmawiamy o elektronice nie związanej bezpośrednio z tematem CNC
Awatar użytkownika

Autor tematu
adam Fx
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 10
Posty: 5562
Rejestracja: 04 lip 2004, 16:03
Lokalizacja: Gliwice

#21

Post napisał: adam Fx » 29 wrz 2015, 13:06

To może Napisze coś jaśniej:
-sterowanie będzie z Arduino czyli 5V
-silnik przy rozruchu pokazuje na zasilaczu ok 3A w piku to chyba można założyć że więcej jak 5A nie bierze
-zmiana polaryzacji na przekaźniku (następuje na wyłączonym zasilaniu więc nie ma to znaczenia co przełącza bieguny)

-jak zrealizować włączanie? wł/wył zasilacz czy już wychodzące z niego napięcie 24V przekaźnikiem czy mosfetem?
-Hamowanie następuje po przez rozłączenie zasilania a następnie zwarcie biegunów.. mosfetem?

ma555rek pisze:ale oczywistym jest też odwrócenie polaryzacji napięć generowanych przez silnik podczas hamowania.
tzn. że mosfet w czasie zwykłej pracy będzie wpięty między styki silnika np. + i - a w czasie hamowani bezie na tych samych zaciskach - +. mniemam że tranzystor nie może tak działać a może może?


sorki za wszystkie błędy ... (dyslektyk) :?
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos

Tagi:


ma555rek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 10
Posty: 1214
Rejestracja: 15 paź 2007, 00:45
Lokalizacja: nie ważne

#22

Post napisał: ma555rek » 29 wrz 2015, 13:16

Pytanie czy silnik musi wykonywać ruch rewersyjnie.
Gdyby było start/stop tylko w jedną stronę to faktycznie się upraszcza.
Poczekajmy na prosty schemacik.
Pasjonat


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 12
Posty: 7608
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#23

Post napisał: pukury » 29 wrz 2015, 13:57

witam.
możesz poczekać ze 2dni ?
poskładam i sprawdzę co i jak.
mam gdzieś projekt płytki pod to co robiłem ( z 5 lat temu ).
z arduino podajesz tylko stany H i L - czy pwm?
pozdrawiam.
Mane Tekel Fares

Awatar użytkownika

ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#24

Post napisał: ursus_arctos » 29 wrz 2015, 16:47

Jeżeli silnik ma działać w 1 kierunku, to 2 mosfety typu N wystarczą, nawet bez specjalistycznego drivera - potrzebne będą też diody i może kilka innych drobiazgów. Najważniejsze, to zapewnić, żeby nie doszło do tzw. przestrzelenia, czyli włączenia obydwu mosfetów na raz, co skończyłoby się spaleniem układu.
Jeżeli ma być sterowanie w obie strony, to trzeba wyposażyć się w sterownik mostka H. Z kolei, jeżeli prądy nie są zbyt duże (prąd hamowania do 3A), to można nawet użyć sterownika zintegrowanego typu A3959. Ja mój zdetonowałem, ale dostał chyba z 10A jak nie lepiej...

Awatar użytkownika

Autor tematu
adam Fx
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 10
Posty: 5562
Rejestracja: 04 lip 2004, 16:03
Lokalizacja: Gliwice

#25

Post napisał: adam Fx » 29 wrz 2015, 23:38

pukury pisze:możesz poczekać ze 2dni ?
Oczywiście zaczekam ;)

silnik pracuje w obu kier. i sterowany jest H L

Mostek H wygląda sensownie http://mikrokontrolery.blogspot.com/201 ... dc_14.html
sorki za wszystkie błędy ... (dyslektyk) :?
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 12
Posty: 7608
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#26

Post napisał: pukury » 30 wrz 2015, 08:11

witam.
powoli jakieś szczegóły wychodzą na jaw.
jeszcze jedno - czy stop ma następować w tym samym miejscu ?
to znaczy - jedziemy - stop - wracamy - itd.
czy na jakąś krańcówkę ustawianą to tu - to tam ?
idę do roboty i wrócę wieczorkiem to pomyślę.
chyba że ktoś wpadnie na lepszy pomysł.
pozdrawiam.
Mane Tekel Fares

Awatar użytkownika

Autor tematu
adam Fx
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 10
Posty: 5562
Rejestracja: 04 lip 2004, 16:03
Lokalizacja: Gliwice

#27

Post napisał: adam Fx » 30 wrz 2015, 10:17

Tak - działać ma to na krańcówkach
ogólnie schemat działania jest taki:
sygnał "zamknij" jeżeli układ nie jest na krańcówce "zamkniente" to zmień bieguny(np. lewe obr.) i jedź aż uzyskasz z niej sygnał >rozłącz zasilanie>włącz Hamowanie.

otwieranie analogicznie odwrotnie do zamykania
jest to swoisty rodzaj siłownika elektrycznego

wymyśliłem sobie że skoro Marek napisał mi:
"jeśli czujnik ma wyjście NPN - to taki czujnik można podłączyć
bezpośrednio do wejścia płyty głównej OptoBob

Kolektor wyjścia czujnika - do wybranego wejścia OptoBoba
Emiter - Masa - do masy (-) OptoBoba
Czujnik należy podłączyć jeszcze do zasilania 10V-30V (można
skorzystać
z napięcia +12V dostępnego na zasilaczu pomocniczym Soft)"

To do Ardino tez można czujnik indukcyjny NPN podłączyć.

[ Dodano: 2015-09-30, 11:07 ]
Chyba trzeba jeszcze uwzględnić zakłócenia i ich niwelacje
sorki za wszystkie błędy ... (dyslektyk) :?
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 12
Posty: 7608
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#28

Post napisał: pukury » 30 wrz 2015, 18:51

witam.
musisz mieć pełny mostek H i kontrolę nad nim.
po prostu = jak myślę - na czas hamowania dwa " dolne " klucze muszą być otwarte .
z będą zwierać do masy silnik.
ale do tego to raczej osobny procek i co najważniejsze - program do niego.
tutaj wysiadam- za cienki jestem w " tym temacie " :oops:
sam mostek - fizycznie - można zrobić.
schematów jest sporo.
ale sterowanie nim - gorzej.
pozdrawiam.
Mane Tekel Fares


ma555rek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 10
Posty: 1214
Rejestracja: 15 paź 2007, 00:45
Lokalizacja: nie ważne

#29

Post napisał: ma555rek » 30 wrz 2015, 19:52

pukury pisze:na czas hamowania dwa " dolne " klucze muszą być otwarte
oczywiście tylko nie odwracaj kartki do góry nogami w nie te klucze właczysz.
A kol Pukury tranzystor widział? Taki z trzema nóżkami? albo z dwoma?
Bo co proponuje:
Zwieramy silnik dwoma dolnymi czyli prąd płynie od silnika do prawego, następnie prawym w dół do masy, masą do lewego, lewym do góry do silnika i obwód zamkniety.
A gdy silnik kręcił przeciwnie to w tym przepadku hamowanie spowoduje przepływ prądu też w stronę przeciwną.
Nie szkodzi, tranzystorom to rybka czy przewodzą w lewo czy w prawo.
Radzącemu tez dynda, grunt że poradził.

[ Dodano: 2015-09-30, 19:54 ]
nawiasem pisząc aby klucz prąd przewodził to zwyczajowo mówi się o nim że jest zamknięty, nie otwarty( dla przepływu prądu)
Pasjonat


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 12
Posty: 7608
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#30

Post napisał: pukury » 30 wrz 2015, 20:59

witam.
radzącemu nie dynda - tylko stara się coś poradzić.
w odróżnieniu ot tych którzy nic nie doradzają a tylko starają się zabłysnąć.
więc - jaki masz pomysł ?
swoją drogą myślę że jak zamknę obwód do masy to nastąpi zwarcie silnika - o co nam chodzi.
a problem - zamknięty / otwarty - zawsze ( naiwnie ) liczę na " domyślność " czytających.
jak widać - głupio robię - a właściwie robiłem.
zresztą - problem pozostawiam " milczącym fachmanom " .
tyle ode mnie.
pozdrawiam.
Mane Tekel Fares

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektronika ogólna”