Strona 1 z 2
obniżenie napięcia z 24 do 12V jak?
: 31 mar 2014, 06:50
autor: numerek
Witam
jest taki problem:
wentylator do wózka widłowego wziął i wyzionął ducha
kupiłem na szybko inny wentylator i zamontowałem ale nikomu nie przyszło do głowy że napięcie zasilania oryginalnego silnika to 24 V
teraz kupiłem na złomowisku następny ale tez na 12 V zamówiłem na allegro regulator napięcia /obrotów ale zanim dotrze minie ze 2-3 dni
niestety wózek musi pracować - jak na szybko (prowizorycznie) obniżyć napięcie co by następny silnik się nie zjarał ?
oryginalny wentylator kosztuje 650 złociszy netto więc trochę to przegięcie co nie ?
: 31 mar 2014, 07:41
autor: noel20
Podłącz dwa szeregowo.
I chłodzenie będzie lepsze

Jakiej mocy wentylator?
Podłącz o takiej mocy jak wentylator w szereg z nim żarówkę na 12V jak nie masz jeszcze jednego wentylatora.
: 31 mar 2014, 08:09
autor: upanie
Jak masz dwa wentylatory podobnej mocy to podłącz w szereg jak radzi noel20.
: 31 mar 2014, 10:06
autor: Zienek
Ew inny 12V odbiornik prądu - jak żarówka samochodowa.
Jakiej mocy ten wentylator?
: 31 mar 2014, 20:04
autor: numerek
dzięki za info
podłączyłem żarówkę i obniżyło napięcie co prawda nieco za dużo bo do 5 V ale lepsze to niż następny dymek
jutro pewnie przyjdzie regulator i będzie git

: 31 mar 2014, 20:46
autor: pitsa
: 08 kwie 2014, 23:29
autor: numerek
tak dla informacji
nie wiem jaki jest silnik bo nie ma żadnego opisu ale...
zakupiłem regulator podobny jak wkleił @pitsa 1 A - spalił się od razu
potem nadszedł czas na 3 amperowy - spalił się po 2 godzinach
tego już dla mnie było za wiele
skoro w sztaplarce są 2 akumulatory 12 V włożyłem przekaźnik 16 A sterowany napięciem 24 V i podłączyłem 12 V do silnika - działa
proste skuteczne i chyba niezawodne

: 09 kwie 2014, 07:41
autor: pitsa
Człowiek uczy się na błędach.

Trzeba było zmierzyć jakie prądy są potrzebne gdy wentylator pracował z żarówką.
Przy starcie prądy bywają kilkakrotnie większe niż po rozkręceniu się silnika.
Przykładowo taki silniczek RS555 w jednej z wersji uzwojenia, ma Stall Current: 15A gdy kręcąc na luzie bierze poniżej 0,5A. O tu na szybko opis z neta dla silnika RS-555ph:
http://www.alltronics.com/mas_assets/acrobat/28M120.pdf - stall current 11.8A, na luzie 0,38A, a sprzedawany jest jako silnik 2,5A. albo nawet podają tylko ten najniższy prąd "no load":
http://www.allelectronics.com/make-a-st ... chi/1.html - taki silnik to zabójca typowych zasilaczy impulsowych.
Re: obniżenie napięcia z 24 do 12V jak?
: 19 maja 2014, 13:35
autor: Hrumque
numerek pisze:Witam
wentylator do wózka widłowego wziął i wyzionął ducha
kupiłem na szybko inny wentylator i zamontowałem ale nikomu nie przyszło do głowy że napięcie zasilania oryginalnego silnika to 24 V
teraz kupiłem na złomowisku następny ale tez na 12 V zamówiłem na allegro regulator napięcia /obrotów ale zanim dotrze minie ze 2-3 dni
niestety wózek musi pracować - jak na szybko (prowizorycznie) obniżyć napięcie co by następny silnik się nie zjarał ?
oryginalny wentylator kosztuje 650 złociszy netto więc trochę to przegięcie co nie ?
Pewnie temat już nieaktualny, ale skąd w wózku widłowym 24v? z akumulatorów... które są połączonymi celami 2.4v w szereg... czyli gdzieś "pomiędzy" na pewno jest połowa 24v = 12v

Wystarczy się zapiąć kabelkiem z żabką do odpowiedniej celi - i masz 12v.
Rozwiązanie partyzanckie, ale 100% skuteczne, stosowane w TIRach i innych maszynach, gdzie 24v a nagle 12v potrzebne awaryjnie ...
: 19 maja 2014, 15:36
autor: Zienek