JAK podłączyć ten silnik

Na tym forum rozmawiamy o elektronice nie związanej bezpośrednio z tematem CNC

ezbig
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 2103
Rejestracja: 07 lip 2006, 00:31
Lokalizacja: mazowieckie

#11

Post napisał: ezbig » 11 lip 2013, 21:50

jacek38 pisze:podłączanie na "czuja" może się skończyć spaleniem uzwojeń rozruchowych - no i trza dobrać kondensator
Trzeba omomierzem pomierzyć rezystancję na kablach i można dość gdzie co jest. Tylko jak nie jesteś pewien co robisz to lepiej dać komuś kto wie o co w tym chodzi. Mogą tu być dwa warianty tych wyprowadzeń:
1. Zasilanie + wyprowadzenie na kondensator
2. Uzwojenie główne + uzwojenie pomocnicze

Wariant można rozpoznać mierząc rezystancje między każdym kablem i jeśli masz opór tylko miedzy dwoma parami kabli to jest to układ nr 2. Jeśli są opory między każdym, a pomiędzy jedną parą jest zwarcie to będzie układ nr 1.

Jak to rozstrzygniesz to mogę wrzucić jak potem to dalej łączyć. Na tabliczce przy mocy jest napis 12MF (może chodzi tu o kondensator 12 mikrofaradów). Na większości silników jednofazowych z kondensatorem pojemność jest podana.



Tagi:


Autor tematu
bitek5
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 7
Posty: 67
Rejestracja: 13 lis 2012, 22:46
Lokalizacja: M-C

#12

Post napisał: bitek5 » 11 lip 2013, 21:59

Jutro pomierzę i odezwę się


ezbig
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 2103
Rejestracja: 07 lip 2006, 00:31
Lokalizacja: mazowieckie

#13

Post napisał: ezbig » 11 lip 2013, 22:09

Ja będziesz mierzył, to uzwojenie pomocnicze ma większą liczbę zwojów (nawiniętą cienkim drutem) dlatego będzie miało większą rezystancję.

Tu masz schemat jak to potem połączyć razem:
Obrazek

Jak zamienisz miejscami końce uzwojeń to zmienisz kierunek obrotów silnika.


Autor tematu
bitek5
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 7
Posty: 67
Rejestracja: 13 lis 2012, 22:46
Lokalizacja: M-C

#14

Post napisał: bitek5 » 11 lip 2013, 23:03

Jak dobrać kondensator ,parametry (oznakowanie )


ezbig
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 2103
Rejestracja: 07 lip 2006, 00:31
Lokalizacja: mazowieckie

#15

Post napisał: ezbig » 11 lip 2013, 23:17

Przy tej mocy to faktycznie 12uF powinno być. Czyli te 12MF (z tabliczki) by się z tym zgadzało. Poszukaj w elektrycznym sklepie lub zamów gdzieś link
Ostatnio zmieniony 11 lip 2013, 23:18 przez ezbig, łącznie zmieniany 1 raz.


vicdoc
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 1
Posty: 90
Rejestracja: 24 mar 2012, 01:21
Lokalizacja: k-k

#16

Post napisał: vicdoc » 11 lip 2013, 23:18

Kondensator rozruchowy 12uF/450V w każdym punkcie napraw agd dostaniesz.
Jak nie wiesz co zrobić, zapytaj


Autor tematu
bitek5
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 7
Posty: 67
Rejestracja: 13 lis 2012, 22:46
Lokalizacja: M-C

#17

Post napisał: bitek5 » 12 lip 2013, 14:52

Temat opanowany ,
po pomiarach oporności okazało się że trzy przewody mają oporność , czwarty nie reaguje , cewki wewnątrz w silniku zostały połączone ze sobą . Po sprawdzeniu oporności pomiędzy brązowy i niebieski dołem kondensator a napięcie na niebieski i czarny , silnik ruszył :lol: Dziękuję wszystkim za pomoc i poświęcony czas.


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#18

Post napisał: Andrzej 40 » 03 gru 2013, 03:28

Sprawdź czy ten czwarty przewód nie jest połączony z masą (obudową) silnika. Jeżeli tak, to powinien być podłączany do bolca w gniazdku (PE lub w starej instalacji N = "0") .

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektronika ogólna”