Strona 1 z 2

dobór sterowników

: 16 sty 2012, 18:59
autor: sofix997
Witam.

Panowie, mam problem, stoję przed doborem sterowników do silników krokowych 4,2 A 3,1Nm...

wygooglalem takie o to trzy pozycje:


1.
Obrazek

2.
Obrazek

3.
Obrazek


z tego co pewnie wiecie pierwsza pozycja czyli M542 jest najdroższa, no ale czy warta kupna? Bo według mnie różnica w parametrach jest nie znaczna.

Czy ktoś mógłby mi wyjaśnić które sterowniki najlepiej kupić?

: 17 sty 2012, 13:14
autor: pavell
przyłączam się do pytania..

: 17 sty 2012, 23:52
autor: Leoo
Pierwsza sprawa: silnik 4,2A potrzebuje sterownika o wydajności 5,88A (w szczycie). Analogicznie sterownik dający w szczycie 4,2A jest w stanie zasilać silnik 3A.
Druga sprawa: maksymalna częstotliwość sygnału sterującego (STEP) może mieć znaczenie przy dużych nastawach mikrokroku.
Trzeba by się jeszcze przyjrzeć rodzajom zabezpieczeń.

: 18 sty 2012, 16:13
autor: sofix997
czyli musiałbym zakupić sterowniki o większej wydajności jak 4,2?

jakie będą objawy gdy byłby to sterownik z maksymalną mocą 4.2A? będą słabsze silniki? wolniejsze?

: 18 sty 2012, 22:40
autor: Leoo
sofix997 pisze:jakie będą objawy gdy byłby to sterownik z maksymalną mocą 4.2A? będą słabsze silniki? wolniejsze?
Moment trzymający i obrotowy będzie proporcjonalnie mniejszy, ten pierwszy osiągnie około 2,2Nm. Czy będzie miało to negatywny wpływ na osiągi napędu - oczywiście.
Można pozostać przy sterowniku 4,2A ale trzeba brać pod uwagę powyższe.

: 21 sty 2012, 20:24
autor: sofix997
no dobrze... załóżmy że zostajemy przy tym 4.2 A. to teraz pytanie, który sterownik najlepszy? najdroższy? czy cena nie rośnie wraz z osiągami? zauważam że sterownik M545 ma maksymalnie 4.5A czy jest on wart uwagi?

: 22 sty 2012, 12:34
autor: Leoo
sofix997 pisze:zauważam że sterownik M545 ma maksymalnie 4.5A czy jest on wart uwagi?
Potrzebujemy konkretnej opinii użytkownika.

: 22 sty 2012, 15:12
autor: jacek-1210
Warto zauważyć, że chyba tylko M542 ma zabezpieczenie nadnapięciowe, co może mieć znaczenie przy zasilaniu całości napięciem bliskim maksymalnemu
Leoo pisze:
sofix997 pisze:jakie będą objawy gdy byłby to sterownik z maksymalną mocą 4.2A? będą słabsze silniki? wolniejsze?
Moment trzymający i obrotowy będzie proporcjonalnie mniejszy, ten pierwszy osiągnie około 2,2Nm. Czy będzie miało to negatywny wpływ na osiągi napędu - oczywiście.
Można pozostać przy sterowniku 4,2A ale trzeba brać pod uwagę powyższe.
To nie zawsze musi być zauważalne: typowo, na postoju i tak ustawiane jest ograniczenie prądu ze względu na grzanie silnika, więc w takim przypadku moment trzymający będzie taki sam na tym czy większym sterowniku. Najbardziej zauważalne będzie na małych obrotach i pełnym obciążeniu, ale z drugiej strony - moment na wale w tym przypadku powienien być bardziej równomiernie rozłożony w szerszym zakresie obrotów, aż do momentu, kiedy charakterystyka takiego układu przetnie się z opadającą charakterystyką silnika i wtedy ogranieczeniem będzie już tylko indukcyjność uzwojeń

: 22 sty 2012, 18:55
autor: Leoo
jacek-1210 pisze:To nie zawsze musi być zauważalne: typowo, na postoju i tak ustawiane jest ograniczenie prądu ze względu na grzanie silnika, więc w takim przypadku moment trzymający będzie taki sam na tym czy większym sterowniku.
W wypadku wszystkich trzech sterowników SW4 służy do wyłączenia tej opcji i można to zrobić bo silniki nie pracują dla 100% prądu. Dla osi poziomych nie ma to większego znaczenia, jednak oś Z jeśli jest masywna i napędzana śrubą kulową o dużym skoku, bez odciążania, może zjechać lub przynajmniej gubić kroki.
jacek-1210 pisze:moment na wale w tym przypadku powienien być bardziej równomiernie rozłożony w szerszym zakresie obrotów, aż do momentu, kiedy charakterystyka takiego układu przetnie się z opadającą charakterystyką silnika i wtedy ogranieczeniem będzie już tylko indukcyjność uzwojeń
Indukcyjność jest stała, niezależnie czy silnik otrzyma 100% prądu czy mniej, więc przebieg charakterystyki będzie równoległy do nominalnego a nie rozłożony. Maksymalne obroty spadną.

: 22 sty 2012, 20:24
autor: jacek-1210
Leoo pisze:Indukcyjność jest stała, niezależnie czy silnik otrzyma 100% prądu czy mniej, więc przebieg charakterystyki będzie równoległy do nominalnego a nie rozłożony. Maksymalne obroty spadną.
Może i racja, jakoś tak miałem w głowie to 4.2A i niezmienność napięcia zasilającego :smile:

Leoo pisze:W wypadku wszystkich trzech sterowników SW4 służy do wyłączenia tej opcji i można to zrobić bo silniki nie pracują dla 100% prądu. Dla osi poziomych nie ma to większego znaczenia, jednak oś Z jeśli jest masywna i napędzana śrubą kulową o dużym skoku, bez odciążania, może zjechać lub przynajmniej gubić kroki.
To jest ważne: można zrezygnować z części momentu zyskując na momencie trzymającym, tylko że mam pewne obawy: fabrycznie ograniczenie jest do 50% - ktoś to musiał kiedyś policzyć, natomiast w omawianym przypadku mamy ograniczenie do ok. 75% i stąd obawa czy silnik istotnie wytrzyma np. godzinny czy kilkugodzinny postój maszyny ? Leoo, sprawdzałeś to jakoś "organoleptycznie" że silnikowi to nie zaszkodzi ?

Sofix997 - nie przeżywaj aż tak bardzo tych amperów :wink: . Nie wiem co dokładnie montujesz, ale popatrz na nowy nabytek Gaspara: całkiem solidna maszyna, a działa na silnikach o ile dobrze pamietam 1.5Nm :smile: