Strona 1 z 2

Sposób na proste rozpoznanie przewodów w silniku krokowym

: 26 sie 2006, 12:40
autor: DoctorX
jakby komuś akurat się spalił miernik,albo nie chce się komuś iść do powiedzmy garażu po mierzydło proponuję proste rozwiązanie które pomoże w odnalezieniu odpowiedniej pary przewodów do cewek w silniku :
Zwieramy kolejno losowo wybrane końcówki ze sobą obracamy wirnikiem i jeśli nie odczuwamy oporu większego niż przed zwarciem końcówek to znaczy że nie jest to "para" czyli początek i koniec cewki.Jeśli odczujemy przy zwarciu przewodów lekki opór to znaczy że właśnie znaleźliśmy cewkę.Można tak sprawdzić każdą krókówkę...Dla zabawy możemy sobie podłączyć diodę LED która sobie podczas kręcenia będzie lightować troszeczkę :roll:
No wiadomo że metoda jest prymitywna,ale skuteczna.
Zachęcam do dyskusji...

: 26 sie 2006, 16:12
autor: olo_3
A ja mam taki problem:

Mam silniki uniwersalne 8 przewodów, chce je podłączyć do sterownika na A3977, jak teraz zgrupować cewki (4 osobne w 2 ) by działał wydajnie z pełną swoja mocą ?
Nie sposób wyszukać opisu do nich, servo japan tez nie odpisuje.

: 26 sie 2006, 17:52
autor: DoctorX

: 26 sie 2006, 17:58
autor: olo_3
no faje ale moje pytanie brzmiało jaki kabelek z jakim połączyć – bo to już nie jest takie proste jak te rysunki :cry:


Kolory kabli są całkiem inne niż tu: (zresztą inny typ silnika)


ja mam takie:
czarny
brąz
różowy (czerwony)
biały
zielony
pomarańcz
biało / zielony
biało / czerwony

: 28 sie 2006, 10:08
autor: rchobby
Proponuję:

1. odkryć poszczególne pary przewodów, przy pomocy miernika/led'a/żaróweczki

2. tutaj już potrzebny będzie generator sygnału i sterownik silnika, unipolarny/bipolarny

a) łączymy cewki jak dla silnika unipolarnego - wspólny środek
- podłaczamy do sterownika i sprawdzamy pracę silnika
- jak masz szczęście to trafiasz za pierwszym razem a
- jak nie to metodą prób i błędów zmieniając kolejność przewodów należy doprowadzic do stabilnej pracy silnika
- w środku uzwojeń mamy wówczas koniec/początek uzwojeń

b) ze sterownikiem bipolarnym,
- wybieramy dwie pary przewodów i sprawdzamy działanie silnika jak jest OK to mamy pierwsze uzwojenia,
- jak nie to zmieniamy podłączenie jednego z uzwojeń (drugie pozostaje bez zmiany)
- jak dalej nie działa wybieramy kolejne uzwojenie i powtarzamy sprawdzenie, kiedy zaleziona zostanie działająca kombinacja mamy pierwszy zestaw uzwojeń
- sprawdzamy drugi
- teraz łączymy, na podstawie wcześniej zanotowanych oznaczeń faz, równolegle wybrane uzwojenia i sprawdzamy działanie silnika, jak działa to dobrze jak nie to zmieniamy przewody itd.

: 28 sie 2006, 15:06
autor: DoctorX
BTW
czy Wam też piszczą silniki na sterowniku SSK ,bo mi piszczą ale nie wszystkie.jesli dam większy prąd to niektóre silniki już nie skrzypią.W niektórych silnikach niezależnie od podłączenia cewek mam pisk o jakiejś wysokiej częstotliwości.
Czy jest to wina tego że być może silnik pobiera za dużo prądu względem max obciążenia sterownika? Bo nie jestem tego pewien ponieważ sprawdzałem silniki 1.5A i pisk też się wydobywał chocoaż przewody były już w każdej możliwej kombinacji,a napięcie zasilania silników to ok.40VDC i prąd odpowiedni...hmmm

: 28 sie 2006, 19:49
autor: pit202
olo_3, jak jeszcze nie podlaczyles to podłącz cewki rownolegle , zyskasz na dynamice , ja mialem tez 8 przewodowe silniki i zyskalem okolo 2x wieksza dynamike, jezeli nie wiesz jakie cewki do ktorych zrob to jak ja :D na czuja - powaznie - nic sie przeciez nie spali , jedynie nie bedzie sie krecic albo nie bedzie sie dobrze krecic :) jak chcesz to wyslij do mnie ja je zbadam i odesle.
czy Wam też piszczą silniki na sterowniku
piszczenie silnikow jest znakiem, ze dziala czoper w sterowniku , nie piszeczenie silnika moze oznaczac ze silnik jest zatkany pradem ( nie jestem elektronikiem , tak sobie toto rozumuje ) a moze zalezy to od czestotliwosci ?

: 28 sie 2006, 21:29
autor: DoctorX
zapomniałem dodać że chodzi o piszczenie "na postoju"

: 28 sie 2006, 21:44
autor: pit202
nie szkodzi , wiemy o co chodzi , wyobraź sobie ze silnik krokowy to taki szczątkowy rodzaj glośnika , a sterownik to taki generator wysokich czestotliwosci - dlatego slychac jak piszczy ( chociaz podobno nie kazdy ) .

: 30 sie 2006, 16:07
autor: DoctorX
Kolejne BTW
Troszkę się pobawiłem i jak wiadomo gdy zakręcimy wirnikiem silnika to wytworzymy pole magnetyczne ,a co za tym idze na końcach przewodów pojawi się jakieś napięcie...
Podłączając do znanego mniej lub więcej,ale najlepiej obcykanego nam silnika "x" drugi silnik "y" o jakiejś tam liczbie uzwojeń możemy obracając wirnik poruszać przyłaczonym silnikiem "y" jeśli już znajdziemy parę cewek odpowiedzialnych za prawidłowy ruch : zgodny z ruchem obrotów silnika "x" to możemy być pewni że mamy 2 cewki w których znaleźliśmy początek i koniec uzwojenia huh...sprawdzcie to i mnie,bo już troi mi się w głowie od kolorów i kabelków.
bawiłem się na VEXTA - unipolarny,a kręciłem uniwersalnym MIKROMA PL ;)