Strona 1 z 1

Dlaczego nie ma silników umipolarnych o dużym momencie

: 02 gru 2010, 21:53
autor: blue_17
Witam

Zabrałem się poważnie co do tematu mojej elektroniki do maszynki CNC i mam problem, po poszukiwaniach dowiedziałem się, że niema silników unipolarnych o dużych momentach chciałem zastosować sobie silniki o momencie 3Nm a niestety nie znalazłem żadnego unipolarnego :sad:

Zasadniczo mam dwa pytania.

Czym jest spowodowane iż niema silników unipolarnych o dużym momencie :?:
Ewentualnie jaką największy moment mogą mieć silniki tego typu :?:

Jeśli ktoś zna jakiś sprawdzony sterownik do silnika bipolarnego na 5A najlepiej DIY to proszę o link.

Pozdrawiam

: 02 gru 2010, 22:31
autor: markcomp77
blue_17 pisze:że niema silników unipolarnych o dużych momentach
hehe - to nie jest prawda...
każdy silnik 8-mio przewodowy może być spięty jako unipolarny...

oto przykład drutologii osmioprzewodowca 8,5Nm (są też 12,5Nm 28Nm 50Nm)
Obrazek

[ Dodano: 2010-12-02, 22:35 ]
blue_17 pisze: sprawdzony sterownik do silnika bipolarnego na 5A najlepiej DIY
jest coś na cnczone.com

: 02 gru 2010, 23:15
autor: blue_17
Że mogę sobie łączyć uzwojenia to ja o tym wiem ale trochę cena mnie przestrasza bo koszt musi być większy jak więcej uzwojeń posiada silnik

Sponsor tego forum ma odpowiedni układ chyba go sobie przeprojektuję żeby był "idioto odporny" :D to dla ochrony przede mną czasami :)

Może nawet pokuszę o zaprojektowanie na szynę DIN :)

: 02 gru 2010, 23:35
autor: markcomp77
blue_17 pisze: koszt musi być większy jak więcej uzwojeń posiada silnik
jest porównywalny z normalnym silnikiem 4przewodowym...

ciekawie wygląda sterownik ze wskazanego linku -->>
pitsa pisze: znajdziesz ciekawe info na ten temat: http://www.dalton.ax/stepper/

: 03 gru 2010, 11:00
autor: triera

: 03 gru 2010, 19:31
autor: pablo004
Czym jest spowodowane iż niema silników unipolarnych o dużym momencie :?:
Ewentualnie jaką największy moment mogą mieć silniki tego typu :?:
Silniki krokowe ośmioprzewodowe można konfigurować jako unipolarne lub bipolarne , jak słusznie zauważyli Kol. powyżej.
Ten sam silnik przy bipolarnym połączeniu uzwojeń osiąga 100 % mom. trzymającego , a przy konfiguracji unipolarnej tylko 70 %.
Może to jest przyczyna małej popularności silników unipolarnych szczególnie przy większych mocach.
To trochę tak jakby podłożyć cegłę pod pedał gazu samochodzie :mrgreen:

: 04 gru 2010, 09:17
autor: KuchateK
Prawda, bipolarnie jest mocniej. Ale nie zawsze. Poza tym, gdyby takie podlaczenie nie mialo wad unipolary by nie istnialy.

Praktyka jest taka jak na obrazku ponizej.

Obrazek
Zrodlo: http://www.probotix.com/stepper_motors/ ... r_bipolar/

Do tego dochodzi tez prostota i koszt sterownika unipolarnego, wyraznie dajaca o sobie znac przy duzych napieciach i pradach.

Korzystajac z powyzszej analogii samochodowej, podlozona cegle maja silniki bipolarne :mrgreen:
To unipolarnie (i bipolarnie zasilajac polowy cewek) rozwiniemy wyzsze predkosci.

: 04 gru 2010, 15:05
autor: pltmaxnc
KuchateKnapisał
Korzystajac z powyzszej analogii samochodowej, podlozona cegle maja silniki bipolarne :mrgreen:
To unipolarnie (i bipolarnie zasilajac polowy cewek) rozwiniemy wyższe predkości.
no tak ale z załączonego wykresu wynika że ta trochę większa prędkość jest osiągalna tylko z"pustą skrzynią" :lol: :lol:
a moment niewiele większy niż 50% bipolarnego

: 04 gru 2010, 15:31
autor: markcomp77
Obrazek

dawno... dawno temu, kolega triera zrobił taki obrazek....

: 08 gru 2010, 22:42
autor: blue_17
Tutaj znalazłem sterownik do silników unipolarnych 4 A 35V

http://www.esteca55.com.ar/proye-dvu4a.html