Strona 1 z 2

Pytanie o ekonomiczność transformatora 230 na 110V

: 08 wrz 2010, 09:41
autor: gigipawel
Witam.
Opłaca się kupować napędy serw na 110V które zżerają 11A a 220V 6A ale na ebayu są droższe o jakieś 50% ?
Czy względy długodystansowej eksploatacji przemawiają nad rozwiązanie 230V ?
Przy 4 serwach 400W i 11A to już ten transformatorek nie lichy musi być :/

Proszę o wasze opinie związane z przystosowaniem sprzętu z USA.

: 09 wrz 2010, 00:12
autor: ezbig
Policz:

220V * 6A = 1320VA
110V * 11A = 1210VA

400W/11A = 36V

wiec nie jestem pewien co do czego chcesz porównywać.

Jeśli chodzi o transformator, to trzeba to przekalkulować, bo czasem taniej wychodzi zrobić 4 zasilacze z mniejszymi transformatorami niż jeden duży (ponad 1,6KW). Można też zrobić impulsowy, ale to już nie robota dla amatora (ale wyjdzie taniej niż 1,6KW z transformatorem).

: 09 wrz 2010, 09:04
autor: clipper7
Jeżeli już, to w takich przypadkach daje się autotransformator a nie transformator, inne koszty i wymiary. Jak, dokładnie, zasilane są te serwa ? AC, 50(60) Hz ?

: 09 wrz 2010, 10:30
autor: gigipawel
100-115V AC 50/60HZ
Power supply capacity 1.2kVA dla jednego wzmacniacza.

: 09 wrz 2010, 10:54
autor: ezbig
clipper7 pisze:Jeżeli już, to w takich przypadkach daje się autotransformator a nie transformator, inne koszty i wymiary. Jak, dokładnie, zasilane są te serwa ? AC, 50(60) Hz ?
Chyba żeby podnieść koszty. Transformator 220/110 będzie conajmniej o połowę tańszy. Transformator 220/110V 1500VA kosztuje 213 zł i jest mniejszy, a autotransformator ponad 500 zł (używany ponad 250 zł) - no i jest to niezła kolubryna.

: 13 wrz 2010, 08:48
autor: clipper7
ezbig pisze:Transformator 220/110 będzie conajmniej o połowę tańszy. Transformator 220/110V 1500VA kosztuje 213 zł i jest mniejszy, a autotransformator ponad 500 zł (używany ponad 250 zł) - no i jest to niezła kolubryna.
Kolega pisze herezje, jest dokładnie odwrotnie.
Autotransformator ma jedno uzwojenie, mniej miedzi i "żelaza" od transformatora takiej samej mocy i jest tańszy. W TME autotrafo 1500 VA kosztuje 359 PLN ( w obudowie !) a goły trafo o tej samej mocy 539 PLN. Z wymiarami i wagą jest podobnie.
Na koniec cytat z Wikipedii :
Autotransformator używany jest w elektroenergetyce (zamiast transformatora) gdy zachodzi potrzeba transformacji napięcia z niewielką przekładnią (np. 220 kV/110 kV), wiąże się to bowiem z oszczędnością materiałów zużytych na budowę urządzenia, łatwiejszym transportem itd. Moc własna autotransformatora różni się od jego mocy przechodniej i dla niewielkich wartości przekładni (np. dwukrotne obniżenie napięcia) autotransformator charakteryzuje się współczynnikiem stosunku mocy do wielkości urządzenia lepszym niż ma to miejsce dla transformatora.

: 13 wrz 2010, 13:18
autor: ezbig
clipper7 pisze:Kolega pisze herezje, jest dokładnie odwrotnie.
Autotransformator ma jedno uzwojenie, mniej miedzi i "żelaza" od transformatora takiej samej mocy i jest tańszy. W TME autotrafo 1500 VA kosztuje 359 PLN ( w obudowie !) a goły trafo o tej samej mocy 539 PLN. Z wymiarami i wagą jest podobnie.
Zaraz herezje. Po prostu zerknąłem "na pierwsze z brzegu" oferty z allegro i nawet mi do głowy nie przyszło, że ktoś może sprzedawać autotransformatory i nazywać je transformatorami. Dopiero rzut oka na powiększenie fotki rozwiewa wątpliwości (3 kable). Wiem jak zbudowany jest jeden i drugi. Jeśli o ścisłość idzie to autotransformatory mają tyle samo "żelaza" co transformatory - oczywiście mają tylko jedno uzwojenie. Skoro kolega mnie już wywołał do tablicy - to sprawdziłem lepiej. Autotransformator 1500VA 220/110V kosztuje 213 zł, a transformator o podobnych parametrach będzie kilkadziesiąt złotych droższy (kosztuje ok. 300 zł lub mniej). Co do cen które kolega podaje - to zastanawia mnie czy TME ma jakieś lepsze ceny po zalogowaniu, bo to co pokazują dla wszystkich to jakiś kosmos. Tam wszystko jest droższe od kilku do kilkudziesięciu procent w stosunku do hurtowni, w których ja kupuje.

: 13 wrz 2010, 13:33
autor: gigipawel
Dzięki :)
Sumie to można się przejść po złomowiskach :)
Mam też ofertę z Kielc trafka 5,5Kw za 4stówu więc w sam raz dla 4 po 1,2KvA.
Ale jeszcze nie uzbierałem na serwa zobaczę jak cały budżet maszyny.

: 28 wrz 2010, 02:28
autor: Andrzej 40
[quote="ezbig
Jeśli o ścisłość idzie to autotransformatory mają tyle samo "żelaza" co transformatory - oczywiście mają tylko jedno uzwojenie. quote]
Też nie zawsze. Mają taki sam przekrój, ale ze względu na mniejszą ilość sumaryczną zwojów mogą ( i projektowane prawidłowo mają) mniejsze "okno" czyli krótszy obwód magnetyczny, tym samym mniej "żelaza".

: 28 wrz 2010, 12:13
autor: ezbig
Wszystko teoria, bo w praktyce produkowane są na tej samej linii produkcyjnej i różnią się tylko ilością uzwojeń. Przynajmniej jeśli chodzi o toroidalne, ale te są najpopularniejsze. Przy okazji wysłałem zapytanie do TME i rzeczywiście detalicznie są tacy drodzy ja widać online.