Synchronizacja dwóch silników 24 VDC

Na tym forum rozmawiamy o elektronice nie związanej bezpośrednio z tematem CNC
Awatar użytkownika

FDSA
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 7
Posty: 681
Rejestracja: 26 gru 2010, 18:38
Lokalizacja: Południe
Kontakt:

#11

Post napisał: FDSA » 23 maja 2011, 10:06

Podobne rzeczy robi się na zasadzie serwa. Potencjiometr wielobrotowy z przekłądnią ktora powiększa ilość obrotów i do tego prosty układ i po sprawie. Dobrze zarpojektowana elektornika pod wzgledem elektrycznym i mechanicznym będzie chodzić -40 +80 i nawet pod wodą a jak coś będzie nie tak to po prostu stanie :) Podnośniki będą samohamowne jak mniemam wiec sprawa bezpieczeństwa jest rozwiązana. Z całym sterownikiem i mechanizmami i można się zmieścić w 2000-2500 zł.

Jeśli nie dasz rady ogarnąć tematu to daj znać... coś wymyślimy.



Tagi:


Autor tematu
piotr3
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 12
Posty: 167
Rejestracja: 17 lis 2009, 23:10
Lokalizacja: zielona góra

#12

Post napisał: piotr3 » 23 maja 2011, 11:17

Nie zrozumieliśmy się, cnccad. Dałem przykład tych podnośników jako czegoś bardzo niebezpiecznego w użytkowaniu. Podnosić jeszcze się jakoś na tym da, ale spróbuj coś bezpiecznie opuścić. Ze względu na fatalne wykonanie lubi przepuścić i wtedy nie jest fajnie.
Kiedyś próbowaliśmy je stosować, ale po takich niespodziankach skonstruowaliśmy ich śrubowe odpowiedniki. Trzeba się co prawda trochę nakręcić, ale pełne bezpieczeństwo.
Krytyk i eunuch z jednej są parafii,
obaj wiedzą jak, żaden nie potrafi...


Mrozik
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 748
Rejestracja: 19 maja 2007, 20:33
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

#13

Post napisał: Mrozik » 23 maja 2011, 11:25

piotr3 pisze:Skoro jesteś koneserem UDT, to powiedz mi, czy takim czymś też się powinni zajmować
http://allegro.pl/listing.php/search?sg ... ng=hi-lift
Ja nie jestem koneserem, uważam natomiast, że w dzisiejszych czasach bardzo łatwo można się utopić w takich przypadkach, zwłaszcza przy montażu na aucie. A grozi za to kryminał gdy coś się stanie stąd uczulam na te aspekty projektowania/wykonastwa maszyn.

UDT pisze:
e) dêwigniki (podnoÊniki), w tym systemy do parkowania
samochodów, z wyjàtkiem dêwigników
stanowiàcych wyposa˝enie pojazdów, dêwigników
do pochylania stoΠów technologicznych
i dêwigników przenoÊnych z nap´dem r´cznym,
Dźwigniki stanowiące wyposażenie pojazdów - nie wiadomo o co chodzi bo np. windy w dostawczakach muszą mieć UDT, może chodzi o zwykły lewarek. Natomiast to z allegro nie podlega bo jest z napędem ręcznym.

Źródło:

Kod: Zaznacz cały

http://isap.sejm.gov.pl/Download;jsessionid=B79EEA30C68A593A3BDEEA2E4EABE0E5?id=WDU20021201021&type=2

Awatar użytkownika

cnccad
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 3572
Rejestracja: 24 gru 2006, 11:54
Lokalizacja: już tylko Mysłowice
Kontakt:

#14

Post napisał: cnccad » 23 maja 2011, 12:12

więc wybór konstrukcji sterowania nalezy do Ciebie.
co do UDT ... być może się nie zrozumieliśmy do końca ale dobrze sporządzony "dupochron" to podstawa.
Ale co z czystym sumieniem :?:
Pozdrawiam robaczki kolorowe :)


Autor tematu
piotr3
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 12
Posty: 167
Rejestracja: 17 lis 2009, 23:10
Lokalizacja: zielona góra

#15

Post napisał: piotr3 » 23 maja 2011, 13:06

Dość ciekawy jest Twój pomysł z laserem :idea: , ale niestety wymusza przemieszczające się wiązki przewodów co go przy tej konstrukcji raczej dyskwalifikuje.
Jeśli chodzi o pomysł Kolegi FDSA to, o ile dobrze go ogarniam, chodzi o porównywanie dwóch rezystancji i na ich podstawie wyznaczania odchyłki przesunięć. Nie jestem pewny tylko, czy analogowa elektronika wystarczająco dokładnie utrzyma parametry w zmiennych warunkach.
A co do sumienia, to aby go za mocno nie zszargać, robię próby niszczące i z reguły wymaga to wielokrotnie większych sił od tych w normalnej eksploatacji. Najgorzej, że na ludzką głupotę nie ma sposobu i tu faktycznie najbezpieczniejsza jest osłona papierem.
Krytyk i eunuch z jednej są parafii,
obaj wiedzą jak, żaden nie potrafi...

Awatar użytkownika

FDSA
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 7
Posty: 681
Rejestracja: 26 gru 2010, 18:38
Lokalizacja: Południe
Kontakt:

#16

Post napisał: FDSA » 23 maja 2011, 14:18

Sposób z laserem jest fajny ale do labolatorium a nie dla robotnika. Coś się zabrudzi ktoś coś wsadzi pomiedzy i maszyna zgłupieje.

Co do analogowej elektroniki to na pewno utrzyma... a przynajmniej utrzyma dokładniej niż twoje pół obrotu :) do tego jest "pewna" w sensie się nie zawiesi itd. Jeśli potrzebujesz to równie dobrze można zrobić enkodery i procka wstawiać i pozycjonować do 1/1024 obrotu tylko po co komplikować sobie życie :)

Zaletą mojego rozwiązania nadążnego jest to że jeden siłownik/silnik jest łopatologicznie sterowany ręcznie a drugi działa nadążnie. Wstawiając prosty mechanizm przeciwprzeciązeniowy (albo sprzegło przeciwprzeciazeniowe albo elektroniczny ogranicznik momentu) tak aby nadążyny silnik nie był w stanie zrobić krzywdy konstrukcji podnoszonej będziesz miał rozwiązaną kewestię bezpieczeńśtwa - nawet w przypadku awarii elektroniki silnik nadążny nie przeciągnie sterowanego ręcznie silnika "głównego". Do tego monostabilne włączniki tablicowe i jeżeli ktoś będzie w stanie zrobić tym albo sobie albo komuś krzywdę to tylko na własne życzenie co ściąga odpowiedzialność z konstruktora maszyny.

Robię podobne rzeczy na co dzień - Rozwiązanie sprawdzone nie raz :)

Pozdrawiam
FDSA


Autor tematu
piotr3
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 12
Posty: 167
Rejestracja: 17 lis 2009, 23:10
Lokalizacja: zielona góra

#17

Post napisał: piotr3 » 23 maja 2011, 16:20

Wnioskuję, że proponowane przez Ciebie wieloobrotowe potencjometry trzymają parametry z dokładnością ok. 0,15%.
Krytyk i eunuch z jednej są parafii,
obaj wiedzą jak, żaden nie potrafi...

Awatar użytkownika

FDSA
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 7
Posty: 681
Rejestracja: 26 gru 2010, 18:38
Lokalizacja: Południe
Kontakt:

#18

Post napisał: FDSA » 23 maja 2011, 17:36

Błąd liniowości gwarantują poniżej +- 0.1 % pracuja od -55 do + 125 stopni. Temperatura przy pracy potencjometrycznej na dokładność pomiaru wpływa pomijalnie. Jakbyś chciał drążyć temat to można zdjąć charakterystykę z konkretnego potencjometru wpisać w procesor i mieć dokładność rzędu hmm ... 0.01% ?? ale nie sądzę aby było to potrzebne do czegokolwiek.


Pzdrawiam
FDSA


Autor tematu
piotr3
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 12
Posty: 167
Rejestracja: 17 lis 2009, 23:10
Lokalizacja: zielona góra

#19

Post napisał: piotr3 » 23 maja 2011, 19:32

Wydaje mi się że teraz ogarniam całość Twojego dość oryginalnego rozwiązania, ale niestety, cyfry są nieubłagane:
-dwa nowe(bo raczej z jednej partii produkcyjnej), dziesięcioobrotowe, drutowe potencjometry o wymaganych tolerancjach + dwie przekładnie ok. 1/10 + jednoegzemplarzowe zaprojektowanie i wykonanie elektroniki to raczej więcej kosztów niż
-nanosterownik PLC + dwa czujniki kontaktronowe.
Pomijam krańcówki i drivery silników, bo są w obu rozwiązaniach niezbędne. Niekoniecznie PWM, ale choćby jakieś dwustopniowe, bo całkowite zatrzymywanie szybszego silnika jakoś nie godzi się z moim światopoglądem.
Dodatkową zaletą cyfrowego sterowania będzie większe bezpieczeństwo. Jakakolwiek usterka powinna po prostu unieruchomić podnośnik, co najwyżej drgnie i wypali jakiś zaprogramowany komunikat. A kładę na to duży nacisk, tym bardziej,że straszą mnie UDT.
Krytyk i eunuch z jednej są parafii,
obaj wiedzą jak, żaden nie potrafi...


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 7735
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#20

Post napisał: pukury » 23 maja 2011, 19:54

witam.
może zastosować indeksery z wobitu - mają takie na 2 silniki i po sprawie .
nie wykluczone że dało by się tak .
pozdrawiam .
Mane Tekel Fares

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektronika ogólna”