Dobieranie momentu silnika

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.
Awatar użytkownika

Autor tematu
pagony
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 4
Posty: 29
Rejestracja: 30 maja 2005, 18:46
Lokalizacja: Wroc?aw

Dobieranie momentu silnika

#1

Post napisał: pagony » 30 cze 2005, 23:02

Zadanie:
Na pionowej prowadnicy porusza się karetka o wadze 1Kg (opory prowadnicy bliskie zero). Jest wciągana / opuszczana przez silnik krokowy z paskiem zębanym.
Rozwiązanie:
1Kg=10N
R = np.: 10mm
Potrzebny moment silnika 10N*0,01m=0,1Nm

Nie mogę znaleźć takich podstaw w archiwum więc moiże mnie ktoś wspomoże.
Czy tak się to oblicza i czy są jeszcze inne parametry które trzeba wziąść pod uwagę?
Karetka ma zakres ruchu 150cm więc czy naciąg paska ma też znaczenie? tzn czy mogą przeskakiwać ząbki lub naciąg wpływać na potrzebny moment. Ile trzeba dodać zapasu?

Dzięki.

Ps. Czy da się określić moment z prądu i napięcia?



Tagi:

Awatar użytkownika

ottop
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 346
Rejestracja: 07 cze 2004, 13:11
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

#2

Post napisał: ottop » 01 lip 2005, 09:16

Należy pamiętać o tym, że producenci podają tzw. moment trzymający (moment z jakim utrzymywany jest stojący rotor). Niestety moment obrotowy jest nieco mniejszy i co gorsza malej wraz ze wzrostem prędkości obrotowej . Zazwyczaj odpowiednie charakterystyki można znaleźć w notach katalogowych. Należałoby dobrać taki silnik który w całym przedziale potrzebnych prędkości obrotowych będzie dysponował momentem powyżej 0,1Nm.
Niestety na podstawie napięcia i prądu nie można określić momentu silnika (można go oszacować ale z dużym błędem).


anoda
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 468
Rejestracja: 06 gru 2004, 10:17
Lokalizacja: P?ock

#3

Post napisał: anoda » 01 lip 2005, 09:29

Do określenia momentu silnika musisz określić :
1. Siłę statyczną - od masy karetki -( co już zrobiłeś)
2. Opory tarcia
3. Siły bezwładności = masa karetki x przyspieszenie
4. Siły zewnętrzne przeciwdziałające ruchowi karetki ( np od narzędzia)

Momentu silnika krokowego nie da się określić na podstawie jego parametrów elektrycznych, a jedynie na podstawie danych katalogowych

Pozdrawiam
Pozdrawiam

Cokolwiek Byś nie zrobił i tak Będziesz żałować - BROMBEL Liczy się suma kosztów globalnych.

Awatar użytkownika

Autor tematu
pagony
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 4
Posty: 29
Rejestracja: 30 maja 2005, 18:46
Lokalizacja: Wroc?aw

#4

Post napisał: pagony » 01 lip 2005, 18:50

Wielkie dzięki za odpowiedzi.

W moim projekcie potrzebuje dwóch silników. Jeden to ten dla którego wyżej liczyłem moment. Drugi porusza układem w poziomie i ma minimalne obciążenia. Te silniki różnią się potrzebnymi momentami a muszą mieć ten sam skok. Ciężko jest kupić dwa silniki o różnych momentach z takim samym skokiem gdy większość ludzi sprzedaje silniki bez opisu. Najbardziej by mi pasowało kupić dwa takie same silniki (tzn tak silne jak wymaga tego oś pionowa np: http://www.allegro.pl/show_item.php?item=55359395 ?) ze względu na jednakowy skok i montaż kółka zębatego, tylko czy ten pracujący w poziomie bez obciążenia tak naprawde się bardziej nie zmęczy?

Awatar użytkownika

ottop
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 346
Rejestracja: 07 cze 2004, 13:11
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

#5

Post napisał: ottop » 01 lip 2005, 19:28

Czy warto kupować dwa silniki o różnych momentach, chyba nie, zwłaszcza że jeśli chodzi o silniki z demontażu to i tak ceny podobne niezależnie od momentu. No i istotny szczegół, silnik pracujący w osi poziomej będzie musiał rozpędzać i hamować (precyzyjnie) większą masę niż w pniowej ( do masy karetki trzeba jeszcze dodać masę prowadnicy i silnika). Przy dużej masie prowadnicy może się okazać, że silnik osi poziomej powinien być nawet mocniejszy. Oczywiście wszystko zależy od tego jaką dynamiką ma cechować się ploter.

Awatar użytkownika

Autor tematu
pagony
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 4
Posty: 29
Rejestracja: 30 maja 2005, 18:46
Lokalizacja: Wroc?aw

#6

Post napisał: pagony » 01 lip 2005, 22:09

OK
Silnik pracujący w poziomie będzie miał bardzo małą dynamikę.
Czy użycie silnika z dużo większym momentem niż wymagane stwarza jakiś problem?


Ps.
Czy do tego silnika http://www.allegro.pl/show_item.php?item=55359395 można będzie dokupić bez problemu pasek zębaty?


andula
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 153
Rejestracja: 23 cze 2004, 22:41
Lokalizacja: Chruszczobród
Kontakt:

#7

Post napisał: andula » 02 lip 2005, 00:08

jakiej długości potrzebuje pan pasek,biorąc pod uwagę że jego szerokość to ok 9mm

Awatar użytkownika

Autor tematu
pagony
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 4
Posty: 29
Rejestracja: 30 maja 2005, 18:46
Lokalizacja: Wroc?aw

#8

Post napisał: pagony » 02 lip 2005, 09:37

andula pisze:jakiej długości potrzebuje pan pasek,biorąc pod uwagę że jego szerokość to ok 9mm
Dwie pętle z pasków długości: 320cm i 400cm.
Mogą być otwarte.


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 7606
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#9

Post napisał: pukury » 03 lip 2005, 23:28

witam !! jest w Krakowie firma Dabflex - http://www.dabflex.com.pl - tam mają podobno pasy z metra. pozdrawiam !!
Mane Tekel Fares

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”