Modernizacja wrzeciona wiertarki B10 -> B16

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.

Autor tematu
Mallujemy
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 8
Posty: 122
Rejestracja: 28 lut 2014, 07:42
Lokalizacja: Polska

Modernizacja wrzeciona wiertarki B10 -> B16

#1

Post napisał: Mallujemy » 20 wrz 2016, 10:14

Witam.
Posiadam wiertarkę Proma BV-06/400 na stożek B10.
Chciałbym się dowiedzieć czy istnieje możliwość zmiany stożka na wrzecionie z B10 na B16, ewentualnie na B12.
Czy istnieją jakieś tulejki redukcyjne?
Czy może jedyną opcją jest stoczenie stożka B10 równo na jakieś 8mm, wywiercenie w stożku B16 otworu 8mm i nałożenie go za pomocą kleju. Da się takie coś precyzyjnie zrobić?
(Chciałbym założyć precyzyjny uchwyt B16 1-13 mm)

Obrazek
Obrazek
Obrazek



Tagi:


pabloid
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1031
Rejestracja: 19 paź 2010, 18:53
Lokalizacja: ~ Kraków

#2

Post napisał: pabloid » 20 wrz 2016, 12:10

Zauważ, że stożek B10 ma taką samą zbieżność jak MK1 a B16 jak MK2 Stożki skrócone B powstają bowiem jako wycinek stożka normalnego MK. Jeśli ten wycinek jest dla każdego rozmiaru w tym samym miejscu po długości stożka podstawowego MK (tego nigdy nie sprawdzałem) to taką przejściówkę zrobisz z wycinka zwykłej tulei redukcyjnej MK1/MK2. Trzeba dobrać miejsce cięcia tak, aby średnica stożka MK1 np w połowie długości wycinka byłą taka sama jak średnica stożka B10 wrzeciona w połowie długości. Pytanie jest, czy po zewnętrzu będzie to wtedy odpowiadało stożkowi B16 (co do zbieżności będzie, ale chodzi też o zakres średnic- od największej do najmniejszej). Ale to można sprawdzić prostymi obliczeniami geometrycznymi albo nawet doświadczalnie bo tuleję kupisz za grosze. Jeśli będzie ok to wyciąć kawałek z tulei redukcyjnej, potem wkleić na loctite 638 czy innej firmy kleju do metalu i zapomnieć. Masz zapewnioną dokładność bez żadnego cudowania i osłabiania stożka B10 jego staczaniem.


Tu masz wymiary stożków skróconych: https://www.cnc.info.pl/topics80/uchwyt-vt26399.htm

A tu zwykłych: https://pl.wikipedia.org/wiki/Sto%C5%BC ... %E2%80%99a

Warto zauważyć, pewne prawidłowości analizaując te tabele: Zbieżności stożków MK1i B10 i B12 są takie same, podobnie w stosunku do B16,B18 i MK2. Średnice od grubszej strony np: 17,780, 12,065 są takie same w odpowiadających stożkach B i M.

Tak więc ze wstępnego rozeznania po porównaniu tabelek wychodzi mi: stożek B10 jest wzięty z MK1 z cieńszej strony, B12 z MK1 z grubszej strony, B16 z MK2 z cieńszej strony, B18 z MK2 z grubszej strony, zatem przejście z B10/B16 będzie do zrobienia z tulei redukcyjnej MK2/MK1 tam gdzie stożki mają mniejszą średnicę.
Ostatnio zmieniony 20 wrz 2016, 12:42 przez pabloid, łącznie zmieniany 1 raz.


Autor tematu
Mallujemy
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 8
Posty: 122
Rejestracja: 28 lut 2014, 07:42
Lokalizacja: Polska

#3

Post napisał: Mallujemy » 20 wrz 2016, 12:38

OOoo tak o takie coś mi chodziło. Wielkie dzięki za pomoc!


pabloid
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1031
Rejestracja: 19 paź 2010, 18:53
Lokalizacja: ~ Kraków

#4

Post napisał: pabloid » 20 wrz 2016, 12:57

A pasowałbym tak- zacząć odcinać tujeję od grubszej strony. Na początku to co zostanie powinno na trzpień B10 na wrzecionie wchodzić luźno- latać wręcz. Potem skracać stopniowo do uzyskania pasowania tak żeby ta mini tulejka redukcyjna ładnie spasowała się ze stożkiem na wrzecionie, uwzględniając, że przy nabiciu (i wklejeniu) pójdzie troszkę dalej. Potem pomierzyłbym co wyszło po zewnętrzu i obciął z drugiej strony tak, żeby uzyskać tam katalogową mniejszą średnicę stożka B16. To też można bez mierzenia- obcinając stopniowo (albo skracać szlifując) i posługując się uchwytem wiertarskim z gniazdem B16 jako wzorcem. Powinno to być tak dobrane, żeby ten nowy stożek nie dochodził do dna gniazda uchwytu- musi tam być ciut luzu dla zapewnienia prawidłowego klinowania nabitego uchwytu.
Przy cięciu lub szlifowaniu chłodzić aby nie odpuścić !

PS. Żeby wrzeciono miało nadal dawną funkcjonalność tzn umożliwiało mocowanie małego uchwytu to można zrobić tak samo z tą różnicą, że tak spreparowaną redukcje wkleić w uchwyt wiertarski a nie na stożek wrzeciona


Autor tematu
Mallujemy
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 8
Posty: 122
Rejestracja: 28 lut 2014, 07:42
Lokalizacja: Polska

#5

Post napisał: Mallujemy » 20 wrz 2016, 13:25

Tak też będę robił.
Przy cięciu lub szlifowaniu chłodzić aby nie odpuścić !
Dzięki że o tym wspomniałeś;)
A już miałem zlecać wykonanie takiego wrzeciona za 180 zł... Dobrze że się wstrzymałem


pabloid
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1031
Rejestracja: 19 paź 2010, 18:53
Lokalizacja: ~ Kraków

#6

Post napisał: pabloid » 20 wrz 2016, 13:33

No warto spróbować samemu, powinno to pasować. Tylko pamiętaj, lepiej sto razy szlifować niż raz obciąć za dużo:) Tuleja do tego zadania taka bez płetwy i rowka na klin wybijający będzie właściwa. Taka: http://www.e-darmet.pl/tuleja-redukcyjn ... -2331.html

Awatar użytkownika

rc36
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2264
Rejestracja: 11 kwie 2014, 01:25
Lokalizacja: Bliskie okolice Bydgoszczy

#7

Post napisał: rc36 » 20 wrz 2016, 19:44

Ja nie był bym takim optymistą, jak ja potrzebowałem precyzyjną redukcje mk3-->mk2 to dopiero za czwartym razem trafiłem na taką która miała bicie 0,01mm, reszta miała bicie po 3-5 setek, ale były to leżaki magazynowe polskie i ruskie, może teraz robią takie przejściówki bardziej precyzyjne.
Druga uwaga to taka, że gdyby nawet wyszedł ten numer z przejściówką, to po założeniu grubszego wiertła może ukręcić się ten oryginalny stożek B10, więc skoro kupiłeś taką wiertarkę a nie inną to używaj jej zgodnie z przeznaczeniem.


Autor tematu
Mallujemy
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 8
Posty: 122
Rejestracja: 28 lut 2014, 07:42
Lokalizacja: Polska

#8

Post napisał: Mallujemy » 21 wrz 2016, 06:41

Szukałem używanej przemysłowej wiertarki i trafiłem na to wysokoobrotowe cudo. Na wysuniętej na maxa pinoli mam 0,01 mm odchyłu i to tylko wtedy jak probuję ją wygiąć. Macałem 3 sztuki WS15 za ok 1500 zł i każda z nich miała duże luzy w pinoli tak wiec postanowiłem zmodernizować tą Promę. Zmieniłem silnik na 1400rmp, dorobiłem podnoszenie kolumny za pomocą śruby trapezowej i jedyne co zostało to właśnie te wrzeciono. Na stożku B10 z uchwytem kluczykowym 1-6 mm mam 0,02 mm bicia tak wiec jeśli redukcja znacząco pogorszy precyzję zostanę przy B10 i kupie uchwyt samozaciskowy 1-10mm B10.


easydor
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 1
Posty: 51
Rejestracja: 21 lut 2007, 23:05
Lokalizacja: B-stok

#9

Post napisał: easydor » 21 wrz 2016, 12:09

Jeśli mogę się wtrącić do rozmowy to chciałbym dodać, że stożek wewnętrzny MK1 w tej tulei redukcyjnej nie występuje na całej długości. Kończy się na około 13,5 mm od końca tulei. Średnica końcowa stożka wewnętrznego ma około 9,75mm, później następuje otwór o większej średnicy. Poniżej zdjęcie z zaznaczoną średnicą 15,73 dla stożka B16. W tym miejscu praktycznie kończy się wewnętrzny stożek MK1 więc nie wiem czy uda Ci się wykonać przejściówkę tego typu.

Obrazek


Autor tematu
Mallujemy
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 8
Posty: 122
Rejestracja: 28 lut 2014, 07:42
Lokalizacja: Polska

#10

Post napisał: Mallujemy » 21 wrz 2016, 13:55

To teraz już sam nie wiem.. najczęściej używam wierteł fi 5-8 ale czasami mam potrzebę wywiercić otwór fi 12.
Opcje są dwie:

-Stożek B10 + uchwyt samozaciskowy (chciałem kluczykowy ale wyczytałem że samozaciskowe mają mniejsze bicie) + wiertło fi 12 stoczone na końcu na fi 10.

-Stożek B16( B10+ tuleja redukcyjna) i uchwyt B16 1-13 mm

Które rozwiązanie byście polecali?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”