Strona 1 z 1

Rozwiązanie - Koła zębate (zakręcarka do butelek)

: 19 sty 2016, 13:31
autor: matiksero
Witam serdecznie,

Właśnie wykonuję projekt na jeden z przedmiotów w Solid Edge, byłem u prowadzącego z projektem i kazał mi poprawić jeden element, a jest to miejsce gdzie stykają się 2 koła zębate. Stwierdził, że wykonanie wałka części głowicy jest za drogie plus są duże naprężenia.
Wspominał coś o wielowpuście i dodał słowo "przesuwne". Gdy go spytałem o rozwiązanie to powiedział, że sam to powinienem wiedzieć... W związku z tym, mógłby ktoś mi podpowiedzieć ? Wrzucam załącznik

PozdrawiamObrazek

: 19 sty 2016, 14:35
autor: RobiszToŹle
Poszukaj sobie, jak jest zbudowane wrzeciono wiertarki stołowej, wtedy będziesz wiedział o co chodziło wykładowcy.

: 19 sty 2016, 20:53
autor: ma555rek
Trafiłeś na jeden z trudniejszych węzłów w maszynie! A prowadzący też raczej po łebkach to obejrzał bo pominął podstawową sprawę - to nie będzie działać bo jest źle kinematycznie rozwiązane.
Gdy zaczniesz obtaczać wałem głowicy na kole głównym to rolki podnoszące natychmiast spadną z prowadnicy :wink:
- umocuj roki podnoszące na własnym suwaku w prowadnicy góra dół a jednocześnie zablokuj możliwość ich obrotu (może być jakaś dźiwgnia, cokolwiek)
-przenieś pionowy ruch tego suwaka lub dżwigni na obrotowy trzpień głowicy - sprzęgło obrotowe
- zamocuj kółko napędowe trzpienia głowicy na własnym łożyskowaniu a w kole zrób otwór wielowypustowy
- trzpień głowicy ma własny suwak pionowy (albo jest to ten sam co dla rolek- wtedy bez sprzęgła) i jednocześnie łożyskowanie obrotu. Na części wałka jest wielowypust przejmujący obrót od kółka napędowego

Czyli musisz dorysować trzy podzespoły wzajemnie współpracujące. A ponieważ wymagane jest dokładne współosiowanie elementów to trzeba to zrobić na własnym korpusie tworząc kompletny podzespół i taki dopiero jest dokręcany do maszyny w pozycji umożliwiającej zazębienie z kołem głównym i zawieszeniu rolek na prowadnicy.
A Ty załatwiłeś to jedną panewką w płycie korpusu.

PS
matiksero pisze:wykonanie wałka części głowicy jest za drogie plus są duże naprężenia.
Wspominał coś o wielowpuście
Zastosowanie pary na wielowypuście i osobne łożyskowanie koła będzie kilkakrotnie droższe, ale skoro tak uważa...