Strona 1 z 1

materiał na koło zębate

: 07 sty 2008, 23:37
autor: weld
Witam :)
jaki będzie najlepszy materiał na koło zębate, fi ok 350 mm, liczba zębów 41
wymagana twardość - chyba ok 50 HRC no i właśnie tutaj drygie pytanie jaka twardość bedzie optymalna
pozdr weld

: 08 sty 2008, 02:20
autor: DZIKUS
z tego co mozna bez wiekszych problemow kupic to stal 45 - (jak sie ma szczescie to wycisnie sie z niej ponad 40HRC) albo 40H lub 40HM (mozna osiagnac ponad 50HRC).
ja bym raczje myslal o tej drughiej lub trzeciej stali, ktora bym zahartowal na jakies 40-45HRC. zeby zbyt twarde duzo wolniej sie docieraja i moga powodwac wiekszy halas w poczatkowym etapie uzytkwoania przekladni.

: 08 sty 2008, 06:42
autor: kubuuss
18HGT, 18HGM czy 17HNM lub ich odpowiedniki.
W skrzyniach biegów stosuje się 18H2N2.
Na mniej obciążone koło można zastosować 16HG.
W tych stalach uzyskasz twardość powierzchni większą niż 56 HRC i twardość rdzenia na poziomie 32-38 HRC.

: 08 sty 2008, 23:10
autor: Tiwer
Przy tej ilości zembów jesli zrobisz koło zębate z jednolitego materiału i zachartujesz to bedzie ono strasznie głośne przy tym module a napewno będzie on większy niż 12 bedzie dzwonić i chałasować moja sugestia jest taka żeby środek zrobić żeliwny bądź z miękiej stali a sam wieniec zachartować a najlepiej było by nawęglić z 18HGT lub bardziej dostępną 16HG , 15HN wtedy zęby się nie wyłamują
inaczej sprawa wygląda jeśli chodzi o koła łancuchowe te już tak nie chałasują mniej dokładne można wyciąć laserem już z twardszej blachy

: 23 mar 2017, 17:11
autor: SACZI
Uf, bardzo stary kotlecik :D
kubuuss pisze:18HGT, 18HGM czy 17HNM lub ich odpowiedniki.
W skrzyniach biegów stosuje się 18H2N2.
Na mniej obciążone koło można zastosować 16HG.
W tych stalach uzyskasz twardość powierzchni większą niż 56 HRC i twardość rdzenia na poziomie 32-38 HRC.
Ponawiam pytanie, chociaż to bardziej o opinie mi chodzi.
Mam rysunek koła zębatego wykonanego ze stali X210Cr12, czyli z 1.2080 = NC11.
Z tego co wiem, koło zębate w tym zastosowaniu wykorzystywane jest jako pewnego rodzaju hamulec, czyli bardzo duże naciski powierzchniowe, niewielkie albo zerowe prędkości obrotowe.
Czy robić to koło z NC, czy zmieniać materiał na bardziej typowy, czyli 20HG, 18HGT?
W obydwóch przypadkach wymagane min HRC58.